Pagina 1 van 2
Dynamo vervangen
Geplaatst: 13 mar 2012 12:42
door jmbentvelsen
Hoe doe je dat het handigst wanneer de motor niet meer loopt ?
gr. Hans
Re: Dynamo vervangen
Geplaatst: 13 mar 2012 14:02
door GW-tje
- Onder de auto kruipen,
- motorafdekplaat eronderuit,
- met sleutel 16/17 de spanner van de multi-v-riem omtrekken zodanig dat de snaar ontspannen wordt,
- snaar eraf, maar let goed op hoe hij gemonteerd zit en let op de draairichting,
- dynamo eraf, (eerst accu loskoppelen!)
- omgekeerde volgorde alles weer monteren.
Re: Dynamo vervangen
Geplaatst: 13 mar 2012 14:43
door JW-C5
Als ik het goed zie heeft jmbentvelsen een Picasso.
Is jouw suggestie daarop gebaseerd?
Groet,
JW
Re: Dynamo vervangen
Geplaatst: 13 mar 2012 14:56
door jmbentvelsen
Het gaat om de auto van m'n dochter en dat is een C5 2001 dan nog een vraag, hoe krijg ik de stekker aan de kabel van de dynamo los
Re: Dynamo vervangen
Geplaatst: 13 mar 2012 15:38
door GW-tje
Picasso of C5, Porsche of Hummer.....het zal allemaal niet heel veel uitmaken. De bekabeling zit meestal niet gestekkerd maar met een oog onder een schroef/bout. Die losdraaien en dan de bekabeling losnemen. Mochten er toch stekkers losmoeten dan zitten die meestal met een clipje wat ergens achter haakt. Je moet dan zo'n clipje indrukken of zo om de verbinding los te kunnen haken.

Re: Dynamo vervangen
Geplaatst: 07 mar 2014 09:35
door luc
Gisteren middag kreeg ik het hele alfabet in de display en de motor viel stil. Na enige tijd startte ze weer en kwam de melding "storing acculaadstroom" en alles viel weer uit. Dynamo heeft het dus begeven.
Nu wil ik dit zelf proberen om dit te repareren, met een gebruikte dynamo (gezien leeftijd en km stand van de C5) . Weet iemand of dat de (simpele) werkwijze zoals hierboven beschreven ook van toepassing is op de V6?
Re: Dynamo vervangen
Geplaatst: 07 mar 2014 11:21
door GW-tje
In principe wijst het zich vanzelf, Luc en is praktisch bij alle auto's gelijk. Het meeste werk is het de- en monteren van de accessoire riem. Soms kun je lastig bij de spanner om ruimte op de riem te krijgen. Denk aan je vingers!
Re: Dynamo vervangen
Geplaatst: 07 mar 2014 12:13
door luc
Gerbert, bedankt weer voor je reactie
Ik ben bezig een dynamo te scoren en dan morgen op de brug. Zoals jij het omschrijft, moet het niet zo'n ingewikkelde klus zijn.
Re: Dynamo vervangen
Geplaatst: 07 mar 2014 16:52
door akooiman
Maar het allerblangrijkste is eerst de accu los te maken .....

Re: Dynamo vervangen
Geplaatst: 07 mar 2014 17:19
door Herman
Sluiting is zo gemaakt, net een lasapparaat

Re: Dynamo vervangen
Geplaatst: 08 mar 2014 11:41
door luc
Vraag past misschien niet helemaal in dit draadje
Als ik de accu helemaal oplaad, zou ik dan zonder dynamo rijdend de werkplaats bereiken? (ongeveer 10km)
Re: Dynamo vervangen
Geplaatst: 08 mar 2014 17:46
door Kapitein Rob
De kans is heel groot dat je die 10 km op een volle accu haalt (je hoeft zeker niet het hele stuk te duwen

). Als het technisch -voor de elektronica- kan moet je starten met de lader eraan, dat is de grootste stroomverbruiker.....
Succes

.
Re: Dynamo vervangen
Geplaatst: 08 mar 2014 18:21
door luc
Re: Dynamo vervangen
Geplaatst: 10 mar 2014 09:43
door luc
De zon schijnt, dus een perfecte "dynamo" dag. Nog even een vraagje, werkt het niet sneller en simpeler om het wiel en spatscherm er af te halen en dan alles via de zijkant te doen? Of is het beter om de auto omhoog te brengen en er onder te kruipen?
Re: Dynamo vervangen
Geplaatst: 10 mar 2014 09:46
door edwin48
Je moet er van boven en van onder bij om de dynamo los te halen, voor de multi riem is het wel makkelijk als je het wiel en de kuip loshaalt.