Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
uitlijnen

Bericht door bgt »

heb ff mn achterbanden laten vervangen en wat blijkt.....2mm verschil tussen binnen en buitenkant van het profiel.
Afbeelding
Ga de volgende week ff naar de Citroen dealer ermee. Mogen ze onder garantie uitlijnen. Of ze dat doen...ben benieuwd?
Zo slijten de banden veel te hard. Ze waren trouwens aan de binnekant het meest versleten.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: uitlijnen

Bericht door Maarten »

Bij de ph1/ph2 is het volgens mij standaard dat de binnenzijde iets sneller slijt dan de buitenzijde.
Was bij mijn zomerbanden ook (bij einde levensduur ~1mm verschil binnen/buiten).
Ik meen dat dat met de ophangingsgeometrie te maken had (camber?).

Geldt datzelfde verhaal niet ook voor de ph3?
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: uitlijnen

Bericht door bgt »

het verschil is bij 1 band 2,5 mm. lijkt mij teveel.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Gebruikersavatar
HBR
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 mar 2009 19:32
Auto: Volvo V60 D3 Momentum voorheen C5 2.0 Comfort Tourer
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 33.500
Kleur: Savile grey
Locatie: Leusden
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: uitlijnen

Bericht door HBR »

Achterbanden laten vervangen bij 41.000 km? :smt017
Staat bij mij op 68.000 km met de zelfde banden.
Zastava 750, Fiat 127, Simca 1100, Ford Escort, Golf D (3x), Opel Kadett D, Citroen BX 1.4E Cannes LPG, Opel Vectra LPG, Opel Vectra Stationcar 2.0 D, Fiat Cinquecento, VW Lupo 1.4, Ford Mondeo 1.8 Stationcar, Opel Astra stationcar, Opel Astra LPG, Citroen C5 Tourer 2.0 Comfort LPG

Groeten Hans
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: uitlijnen

Bericht door bgt »

helemaal scheef afgesleten
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: uitlijnen

Bericht door Peebee »

Standje BMW gereden? ;)
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: uitlijnen

Bericht door EvilTwin »

Maarten schreef:Bij de ph1/ph2 is het volgens mij standaard dat de binnenzijde iets sneller slijt dan de buitenzijde. Was bij mijn zomerbanden ook (bij einde levensduur ~1mm verschil binnen/buiten).
Ik meen dat dat met de ophangingsgeometrie te maken had (camber?).

Geldt datzelfde verhaal niet ook voor de ph3?
De achterwielophaning van de C5-3 is totaal niet te vergelijken met die van de Ph.I/II.
De C5-3 heeft een multilink ophanging (meervoudige dwarssarmen, bovenste wishbone+locator arms etc.)
De Ph.I/II heeft langsarmen/ADALs.

Aan de Ph.I/II is niks af te stellen, dus ook niks uit te lijnen (slechts na te meten).
Op de C5-3 is achter de sporing instelbaar, maar niet het camber.

Hier zie je wielophangingen van de C5-3:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 37#p310737" onclick="window.open(this.href);return false;
De enige verstelling achter is de dwarse onderste spoorstang (niet zichtbaar). Het camber wordt bepaald door de dwarslink.
Voor is er niks in te stellen op de sporing na, net zoals op de Ph.I/II.
Ik zie dat de TS een trekhaak heeft maar geen HP...ik vraag me af of het rijden met zware belading net te veel camber oplevert.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: uitlijnen

Bericht door bgt »

het gekke is dat 1 band veel minder is afgesleten. Ik rijd natuurlijk ruim 5000km per jaar met een caravan erachter.
Dit op n jaargemiddelde van 20 a 22000km. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Afbeelding

Zit natuurlijk ook een LPG tank in ipv een reservewiel. Kogeldruk ongeveer 60kg. Verder een hond van 19kg achterin. Hij zakt idd wel iets door.

Ok, ff de 2 buitenste ringen(van de 4) van de band gemeten.
rechts: 3 en 1mm profiel diepte
links: 3 en 2mm
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: uitlijnen

Bericht door bgt »

Peebee schreef:Standje BMW gereden? ;)
dan zou de band juist aan de buitenkant zijn gesleten :roll:
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: uitlijnen

Bericht door JW-C5 »

Da's een misvatting.....
Met veel negatieve wielvlucht slijt de binnenkant het meest, uiteraard :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: uitlijnen

Bericht door bgt »

Ik bedoel..als de banden onder meer naar buiten staan dan boven dan slijt de binnenkant meer.
Bij het door bochten scheuren weet ik niet wat meer slijt? Het gekke is het grote verschil tussen links en rechts.
Rechts zit er aan de binnenkant geen profiel meer op.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: uitlijnen

Bericht door JW-C5 »

Onder meer naar buiten dan boven, da's "standje BMW".
Negatieve wielvlucht dus :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 28
Lid geworden op: 31 okt 2011 18:52
Auto: c5 ph1 2.0 16v exlusive break
Opties: xenon,lederen bekleding, radio+telefoon+cd wissellaar en jbl boxen,afneembare trekhaak etc.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 9451
Productienummer: 10655
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 274415
Kleur: noir onyx
Locatie: Eindhoven
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: uitlijnen

Bericht door jvb045 »

bgt,

je geeft het zelf al aan. inderdaad hoger gewicht veren verder ingedrukt grotere camber.
bochten naar rechts zijn over het algemeen krapper dus meer weerstand, misschien verklaart dit een beetje het verschil.
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
@ JW-NHS

Bericht door bgt »

Ok, begrijp t nu. Zou ik dus constant in de BMW modus door een linker bocht moeten scheuren :lol:
It ain't gonna happen :smt038 Kan me niet herinneren dat er toen de voorbanden werden verwisseld zo'n verschil tussen binnen en buitenkant zat kwa profiel diepte?
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
@ jvb045

Bericht door bgt »

En dan ZO'N verschil???? 1mm En een bocht naar rechts is minder traject voor de rechter band dus minder slijtage ondanks de grotere weerstand.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Plaats reactie