Ik heb die truuk jaren gelden met onze Subaru legacy 2.0 gedaan.
-Maar dan wel met spul van Forte en 30 minuten stationair draaien.
-Dan olie en Forte eruit en de goedkoopste olie erin.
-Weer even stationair laten draaien of een klein rondje rijden.
-Weer de olie aftappen en dan de goeie olie erin.
Bij de Subaru dealer waren ze er van overtuigd dat we 2 nieuwe koppen met kleppen moesten op de boxer. Dat zou "normaal" zijn omdat we op LPG reden. Ik ben toen naar een motorrevisie bedrijf gegaan om een offerte te vragen. Maar die specialist wilde de motor horen draaien.
En gaf aan dat het niet klonkt als revisie noodzakelijk. En gaf de Forte tip.
Bij Koke, kennis automaterialen en werkplaats, heb ik toen 2 uur op de brug gestaan met stationair draaien en een klein stukje rijden.
Tot mijn grote verbazing ging na een 15 minuten stationair draaien de motor minder tikken, en regelmatiger lopen. Na de behandeling liep het blok weer als nieuw!!!
Vervolgens nog 100000km mee gereden zonder problemen.
Ik ben na de behandeling langs de dealer gereden om hem het resultaat te laten horen.
Ze geloofden het eigenlijk niet. Toen ze het vertelden dat een revisie nodig was geloofde ik hen eigenlijk niet, en hun prijs
Ze namen het maar aan maar eigenlijk dus gewoon niet! Probleem met 2 uur "werken" en een 150 gulden opgelost ipv een dikke 2 duizend guldens.
Kijk, de klepstoters zijn een bekend probleem van de C5, ik probeer zeer zeker niet de eerdere reparatie als "niet noodzakelijk" weg te zetten!! dat moet duidelijk zijn!
Waar ik wel op wil wijzen is mijn ervaring met Forte in die ene situatie waarbij reparatie niet noodzakelijk was en schoonspoelen de oplossing bleek. En dit niet alleen op mijn gevoel gedaan maar op advies van een revisie specialist met tig jaar ervaring.