Pagina 7 van 34

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 14 aug 2010 11:29
door JW-C5
Je hebt gelijk, die axiale kracht is er, en dus moet die component meegerekend worden.

[O-T]En ja, je hebt het natuurlijk bij het rechte eind, kg/cm² is zeeeer gedateerd. Laten we het er maar op houden dat ik daarmee opgegroeid en opgevoed ben, die nieuwerwetsigheden als Pascal zijn pas veeeeel later gekomen. En wie weet hoeveel dat is, omgerekend in bar?
Zelfs de weerman gebruikt nog een trucje om de zeer gebruikelijke en overbekende millibar herkenbaar te houden, hij noemt dat hectoPascal..... :smt023
Hetzelfde zie je bij de PK's en de kW. Dat laatste is de norm, maar praktisch iedereen heeft het over PK's. Dat oogt ook wat beter, dat getal is een factor 1,36 hoger :lol:
Wél ingeburgerd is de Nm, daar hoor je bijna niemand meer praten over kgm. Toch gebruik ik dat laatste als ik, bij gebrek aan een momentsleutel met een unster even een koppel moet checken.[/O-T]

Groet,
JW

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 14 aug 2010 20:38
door Breeze
Nog even snel een O-Tje.
Ik ben niet heiliger dan de paus hoor. Ik denk dat het 1 generatie (en misschien wel 2 generaties) duurt voor het SI algemeen aanvaard en gebruikt wordt. Zelf betrap ik mij er op dat ik voor een snelle spanningsberekening nog steeds tonnen en vierkante centimeters gebruik, omdat de getalwaarden zo makkelijk rekenen en ik de toelaatbare spanningen in tf/cm² voor constructiestalen uit mijn hoofd ken.
Maar eerlijk is eerlijk, het consequent gebruiken van SI eenheden heeft het grote voordeel dat je in formules nooit meer fouten kan maken met constante factoren, want die zijn er niet. :)

Adri

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 14 aug 2010 20:46
door EW
bar? hectopascal?

In mijn werk wordt nog gerekend in meters waterkolom...

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 14 aug 2010 23:19
door Breeze
Dat is geen SI maar wel een mooie inzichtelijke drukeenheid. En 10 mwk = 1 atm = 1 bar = 1 kg/cm² ;)
Oh ja en ook 100 kPa.

Adri

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 15 aug 2010 12:52
door EvilTwin
nee,
1atm =101.325 Pa (N/m2)
bovendien 1kgf=9,81N dus 1bar != 1kgf/cm2
en op 10m waterkolom zit je 33cm fout. :idea:

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 15 aug 2010 13:10
door Breeze
Ik dacht nog, laat ik het simpel houden. ;)
EvilTwin schreef:dus 1bar != 1kgf/cm2
Dat meen je niet. :)

Adri

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 15 aug 2010 13:18
door Klussie
Erg OT is het niet? :smt017

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 16 aug 2010 10:37
door exroosje
Menno schreef:Wat het ook is, monnikenwerk is er niets bij ... :smt023

Volgens mij heb ik het woord automatisch ook nergens genoemd. De info komt uit spritmonitor, maar wordt handmatig opgezocht

Om nog maar even Off topic te blijven:

Het SI staat ook het gebruik van afgeleide eenheden toe, dus bv km/u ipv m/s. Dus daar zouden een aantal genoemde eenheden best in kunnen vallen (niet de atmosfeer overigens).

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 16 aug 2010 12:32
door rcw
Naar aanleiding van het verzoek van JW-NHS en het bericht van Menno over het nummer op het verstelventiel:
Mijn C5-III V6 is geproduceerd op 3 oktober 2008; de kilometerstand is inmiddels 28600.
De verstelventielen hebben een groene aansluiting, zijn gemaakt door Delphi en het nummer begint met 08...
Dat zal dus inderdaad het productiejaar zijn.
Succes met het verdere onderzoek; ik ben zeer benieuwd naar het vervolg, al zit ik nog niet op 100.000 km.

Vriendelijke groet,
RCW

PS. (even OT): over het traag terugschakelen van de automaat van JW-NHS. Mijn Aisin 6-bak schakelt flitsend terug bij kick-down. Het is misschien een verbeterd type, maar ik zou zeker bij de garage vragen of er een software update voor is.

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 16 aug 2010 13:14
door GroenewegenH
Beste Forumleden,

Gelukkig heb ik (nog) geen last gehad van het beschreven probleem; mijn auto heeft dan ook slechts 47.000 km. gereden. Preventieve vervanging lijkt de meest aangewezen oplossing, echter bij welke km stand? Als ik zie, dat het reeds bij 28.600 km. en zo'n jonge auto kan voorkomen slaat de schrik mij om het hart. Vreemd dat hier nog niet eerder door anderen over gepubliceerd is.

met vriendelijke groet,

Hans Groenewegen.

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 16 aug 2010 13:32
door JW-C5
GroenewegenH schreef: Als ik zie, dat het reeds bij 28.600 km. en zo'n jonge auto kan voorkomen slaat de schrik mij om het hart
Waar heb je dat gelezen?
Bij mijn weten ben ik de eerste die dit híer gesignaleerd heeft, en bij mij ging het fout bij 135.000 km.

Bij welke kilometerstand het verstandig is ze preventief te vervangen is moelijk te zeggen.
Voor mezelf leg ik de grens vooralsnog bij 100.000 km :idea:

Menno heeft geschreven dat het veel vaker voorkomt, maar hij heeft nog geen gedetailleerde gegevens van de ongelukkigen die dit overkomen is. Hij heeft op zich genomen dit verder te onderzoeken.

Voor het overzicht: kun je aangeven wat er voor getal staat op de voorste klep? Zie het plaatje van exroosje op pagina 5 van dit draadje.

En verder: bedankt voor de reaktie. En veel plezier verder met je V6 :smt023

Groet,
JW

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 16 aug 2010 14:07
door Teeuw
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Onze C5 is net over de 140.000 KM heen.

Nog geen last van olie verlies, peil staat nu wel aan de lage kant ahum...is puur toeval hoop ik! :smt190

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 16 aug 2010 14:18
door JW-C5
Bedankt voor de terugkoppeling :smt023

Jouw C5 is er eentje uit 2005 en 140.000km. Het getoonde ventiel is uit 2004, dus nog origineel. Het andere ventiel is vermoedelijk uit dezelfde serie.
Met de wetenschap van nu zou ik me daar wél zorgen over gaan maken en als ik in jouw positie verkeerde zou ik ze allebei vervangen door nieuwe.
Als je dat doet neem ik graag op me de oude kleppen te onderzoeken op slijtage en de resultaten hier te publiceren.

Groet,
JW

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 16 aug 2010 14:32
door GroenewegenH
Zonder demontage kan ik geen nummers zien, het spijt mij dat ik geen bijdrage kan leveren.

Hans Groenewegen

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 16 aug 2010 14:34
door Breeze
JW-NHS schreef:Als je dat doet neem ik graag op me de oude kleppen te onderzoeken op slijtage en de resultaten hier te publiceren.
Hihi, JW handelaar in 2-hands N.V.V.'s. ;)

Adri