http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=2&t=4771" onclick="window.open(this.href);return false;
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Staat idd gewoon in de FAQ
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=2&t=4771" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=2&t=4771" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Hallo beste mensen,
Ik wens jullie veel veilige kilometers !!
Even over mijn probleempje. Na een rit naar het Zwarte Woud hebben we weer wat ervaring opgedaan en heb ik alle suggesties van jullie doorgelezen.
Voor de goede orde: mijn systeem geeft binnen luttele minuten lekkere warmte, maar binnen een kwartier daarna is het "vriezend koud" (oke iets overdreven maar wel erg koud) in de auto. Het maakt niet uit of de airco wel of niet is ingeschakeld.
Nu jullie suggesties. Ik heb het gevoel dat ik nu op een spoor zit van een defect motortje of asje daarvan en dat die oplossing is voor wanneer één van de twee kanten de verkeerde temperatuur doorgeeft. Bij mij is de uitstroom aan beide kanten gelijk. De buitensensor geeft keurig de buitentemperatuur aan.
Ben ik nu verkeerd aan het denken?
Groeten
Charlie
Ik wens jullie veel veilige kilometers !!
Even over mijn probleempje. Na een rit naar het Zwarte Woud hebben we weer wat ervaring opgedaan en heb ik alle suggesties van jullie doorgelezen.
Voor de goede orde: mijn systeem geeft binnen luttele minuten lekkere warmte, maar binnen een kwartier daarna is het "vriezend koud" (oke iets overdreven maar wel erg koud) in de auto. Het maakt niet uit of de airco wel of niet is ingeschakeld.
Nu jullie suggesties. Ik heb het gevoel dat ik nu op een spoor zit van een defect motortje of asje daarvan en dat die oplossing is voor wanneer één van de twee kanten de verkeerde temperatuur doorgeeft. Bij mij is de uitstroom aan beide kanten gelijk. De buitensensor geeft keurig de buitentemperatuur aan.
Ben ik nu verkeerd aan het denken?
Groeten
Charlie
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Koude lucht door een defect asje komt meestal aan 1 kant voor, niet overal koude lucht ... het je hem op automaat staan ?
Denk eerder dat de auto te warm is voor de temperatuur die je hebt ingesteld en koude lucht stuurt om de gewenste temp te bereiken ...
Denk eerder dat de auto te warm is voor de temperatuur die je hebt ingesteld en koude lucht stuurt om de gewenste temp te bereiken ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 apr 2009 17:12
Auto: C5 Tourer 2.0 HDIF Ligne Business Automaat
Opties: Leer, RT4, Navidrive, USB-box, privacy glas, ECC, schuif-/ kanteldak, stoelverwarming
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11657
Productienummer: 10360
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 156500
Kleur: GRIS ALUMINIUM(EZRC)
KPH: Voor + Achter
Locatie: Schildwolde
Charlie, ik heb sinds de aanschaf van mijn C5 in april 2009 (ph1 van 2003) hetzelfde probleem. De garage heeft mengmotoren vervangen, het systeem opnieuw "ingeleerd", wat dan ook: het probleem is gelijk aan wat jij beschrijft en nooit opgelost.
De luchtroosters die je naar je hoofd kan richten (of die van de passagier) blazen eerst gewoon warme lucht, maar na een bepaalde tijd gaan ze op koel. Dit terwijl de lucht bij de voeten wel warm is en de lucht naar de voorruit ook. Ik zette dan ook de kachel eerst warmer, maar dan staan mijn voeten in de brand.
Ik heb niet het idee dat dit ooit opgelost gaat worden en ben er daarom ook niet meer aktief naar op zoek (de kosten voor onderzoek zal hoger uitvallen dan de dagwaarde
). Ik laat de unit de lucht naar de voorruit en de voeten stromen, temperatuur op 23 graden, en dan is het prima te doen. 
De luchtroosters die je naar je hoofd kan richten (of die van de passagier) blazen eerst gewoon warme lucht, maar na een bepaalde tijd gaan ze op koel. Dit terwijl de lucht bij de voeten wel warm is en de lucht naar de voorruit ook. Ik zette dan ook de kachel eerst warmer, maar dan staan mijn voeten in de brand.
Ik heb niet het idee dat dit ooit opgelost gaat worden en ben er daarom ook niet meer aktief naar op zoek (de kosten voor onderzoek zal hoger uitvallen dan de dagwaarde
C5 Tourer 2.0 HDIF, 11-2008.
Dankjewel M_F.
Exact maar danook exact hetzelfde probleem.
Inmiddels zetten wij de temp op 24 gr, dus we doen hetzelfde en dan is het te doen, maar ook niet meer dan dat, want correct is anders. Zoals ik al eerder in dit draadje schreef heb ik er al zo'n 6 jaar last vast.........
Toch slechte beurt van Citroën.
Exact maar danook exact hetzelfde probleem.
Inmiddels zetten wij de temp op 24 gr, dus we doen hetzelfde en dan is het te doen, maar ook niet meer dan dat, want correct is anders. Zoals ik al eerder in dit draadje schreef heb ik er al zo'n 6 jaar last vast.........
Toch slechte beurt van Citroën.
C5club Bikkel


Berichten: 305
Lid geworden op: 01 dec 2006 15:42
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Locatie: Middelburg
In de laatste berichten lees ik dat er eerst warme en later koude lucht komt uit de middelste verstelbare luchtroosters. Mijn vraag is: staat de climat dan niet op de auto- of ecostand? Bij mijn C5 "kiest" het verwarmingssysteem alleen voor de middelste roosters bij zonnig/warm weer. Zeker met het huidige weer en eigenlijk elke winter staan de middelste roosters nooit open, tenzij je daar handmatig voor kiest.
Ik begrijp dus niet zo goed dat er koude lucht uit de middelste roosters komt.
Ik begrijp dus niet zo goed dat er koude lucht uit de middelste roosters komt.
Hallo Hans47,
Bij mij heb ik uitgebreid alles uitgeprobeerd. Het maakt niet uit of ik de airco aan of uit heb.
Het beeld in alle gevallen is eerst bloed heet en dan binnen een kwarter wordt de gevoelstemp in de auto erg koud.
De centrale roosters op het dashbord sluiten was al eens een advies van een garage en dat helpt wel wat.
Zoals M_F heeft gedaan zal ik ook doen, maar mee leren leven.
We hebben nu een situatie gekregen dat we er mee om kunnen gaan en niet iedere keer weer boos op Citroen worden; we blijven teleurgesteld want we zien altijd op tegen langere ritten in de winter (in de zomer is die koelte wel lekker).
Maar in elk geval dank voor je reactie.
Bij mij heb ik uitgebreid alles uitgeprobeerd. Het maakt niet uit of ik de airco aan of uit heb.
Het beeld in alle gevallen is eerst bloed heet en dan binnen een kwarter wordt de gevoelstemp in de auto erg koud.
De centrale roosters op het dashbord sluiten was al eens een advies van een garage en dat helpt wel wat.
Zoals M_F heeft gedaan zal ik ook doen, maar mee leren leven.
We hebben nu een situatie gekregen dat we er mee om kunnen gaan en niet iedere keer weer boos op Citroen worden; we blijven teleurgesteld want we zien altijd op tegen langere ritten in de winter (in de zomer is die koelte wel lekker).
Maar in elk geval dank voor je reactie.
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Zoals ik ook al eerder heb aangegeven heeft ook onze C5 hier last van. Wisselen van boven en middelste luchtrossters geeft meer warmte, of idd de temp omhoog. Na de aanschaf gaf het vervangen van de thermostaat verbetering. Maar na een 1 was het weer nagenoeg hetzelfde.
Ach, idd de temp wat omhoog en spelen met de luchtroosters.
Johan
Ach, idd de temp wat omhoog en spelen met de luchtroosters.
Johan
Hallo JHV,
Ik zal in elk geval geen kosten gaan maken. Het is een moeilijk of niet-oplosbaar probleem.
Een geruststelling dat ik niet de enige ben. Dat helpt wel hoor.
Ik zal in elk geval geen kosten gaan maken. Het is een moeilijk of niet-oplosbaar probleem.
Een geruststelling dat ik niet de enige ben. Dat helpt wel hoor.
Maar het is toch eigenlijk van de zotte dat er meerdere C5-rijders zijn die precies hetzelfde probleem hebben en dat niemand een oplossing weet? Zelf Citroen zelf niet?
Kan hier geen sprake zijn van een servo die verkeerdom is aangesloten of zo?
Ik vind dit verhaal zo vreemd en de feiten (lees: verschijnselen) zijn ZO duidelijk, dat moet toch te achterhalen zijn lijkt me...

Kan hier geen sprake zijn van een servo die verkeerdom is aangesloten of zo?
Ik vind dit verhaal zo vreemd en de feiten (lees: verschijnselen) zijn ZO duidelijk, dat moet toch te achterhalen zijn lijkt me...
Hallo Citroentje,
Ik vind het ook van de zotte, maar kennelijk is het de realiteit.
Bewust heb ik drie verschillende garages naar het probleem laten kijken in de hoop dat iemand het probleem kon verhelpen. Helaas.
Ik ga er maar mee leren leven, maar dat katterige gevoel blijft.
Dank voor je reactie.
Ik vind het ook van de zotte, maar kennelijk is het de realiteit.
Bewust heb ik drie verschillende garages naar het probleem laten kijken in de hoop dat iemand het probleem kon verhelpen. Helaas.
Ik ga er maar mee leren leven, maar dat katterige gevoel blijft.
Dank voor je reactie.
Berichten: 418
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:35
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter
Locatie: Delluft
Ook bij mij vindt het bekende verschijnsel plaats: meestal gaat het goed, maar soms loopt de temperatuur aan de bestuurderskant op tot tropische waarden.
Met het oog op de naderende zomer heb ik vandaag besloten om aan de hand van de handleiding van Marcel van der Burg eens naar mijn mengmotor aan de linkerzijde te gaan kijken. Zeker nu mijn vrouw vandaag weer meemaakte dat de temperatuur aan de linkerzijde weer opliep...
Vol goede moed heb ik wat overtollige dashboarddelen verwijderd:

Hoe meer ruimte, des te makkelijker kun je werken nietwaar?
Uiteindelijk vanuit de voetenruimte aan de bestuurderskant de rakker gelokaliseerd:

Jeemig, dat ding zit op een rotplek, zeker als je bent gezegend met twee handen als kolenschoppen.
Maar na enig gepriegel is-ie los. Ziet er prima uit! Allen de as is van plastic en niet van messing zoals in de tutorial:

Dan het moment van de waarheid: de uitsparing in het kleppenhuis zou uitgesleten moeten zijn.
Maar is dat niet....

Niks mis mee!
Dan maar eens kijken of de mengmotor functioneert, moet gemakkelijk te zien zijn nu hij gedemonteerd is..
Maar hij reageert niet op de commando's van de linker temperatuurknop...
Wel hoor ik diep in het dashboard een andere mengmotor aan het werk. Daarbij reageert de linker luchtstroom uitstekend op de commando's: gaat netjes van koud naar warm en weer terug.
2 conclusies:
1. Hij doet het blijkbaar tijdelijk weer goed
2. Ik heb zojuist met veel moeite de verkeerde mengmotor verwijderd...
Na enig zoeken heb ik aan de linkerzijde van het kachelmotorhuis een tweede mengmotor ontdekt, met precies hetzelfde onderdeelnummer als de eerste:
Deze is prima te fotograferen, maar niet met het blote oog waar te nemen, dus nog moeilijker bereikbaar dan de eerste...
Ik zal em op het gevoel moeten verwijderen....
Maar dat wordt morgen pas, ik heb er nu even geen zin meer in...
Met het oog op de naderende zomer heb ik vandaag besloten om aan de hand van de handleiding van Marcel van der Burg eens naar mijn mengmotor aan de linkerzijde te gaan kijken. Zeker nu mijn vrouw vandaag weer meemaakte dat de temperatuur aan de linkerzijde weer opliep...
Vol goede moed heb ik wat overtollige dashboarddelen verwijderd:
Hoe meer ruimte, des te makkelijker kun je werken nietwaar?
Uiteindelijk vanuit de voetenruimte aan de bestuurderskant de rakker gelokaliseerd:
Jeemig, dat ding zit op een rotplek, zeker als je bent gezegend met twee handen als kolenschoppen.
Maar na enig gepriegel is-ie los. Ziet er prima uit! Allen de as is van plastic en niet van messing zoals in de tutorial:
Dan het moment van de waarheid: de uitsparing in het kleppenhuis zou uitgesleten moeten zijn.
Maar is dat niet....
Niks mis mee!
Dan maar eens kijken of de mengmotor functioneert, moet gemakkelijk te zien zijn nu hij gedemonteerd is..
Maar hij reageert niet op de commando's van de linker temperatuurknop...
Wel hoor ik diep in het dashboard een andere mengmotor aan het werk. Daarbij reageert de linker luchtstroom uitstekend op de commando's: gaat netjes van koud naar warm en weer terug.
2 conclusies:
1. Hij doet het blijkbaar tijdelijk weer goed
2. Ik heb zojuist met veel moeite de verkeerde mengmotor verwijderd...
Na enig zoeken heb ik aan de linkerzijde van het kachelmotorhuis een tweede mengmotor ontdekt, met precies hetzelfde onderdeelnummer als de eerste:
Deze is prima te fotograferen, maar niet met het blote oog waar te nemen, dus nog moeilijker bereikbaar dan de eerste...
Ik zal em op het gevoel moeten verwijderen....
Maar dat wordt morgen pas, ik heb er nu even geen zin meer in...
Vriendelijke groet,
Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Achteraf logisch, links een voor links, rechts een voor rechts...
Misschien op zoek naar iemand met kleine handen ?
Misschien op zoek naar iemand met kleine handen ?
Johan
Berichten: 418
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:35
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter
Locatie: Delluft
Da's nou net het punt, er zitten er 2 links en 1 rechts. ik had nu dus de verkeerde linker
Die ik nu open had was denk ik van de recirculatiestand, maar dat bedacht ik me pas toen ie alweer was gemonteerd.
Ik heb hier in huis wel de beschikking over kleinere handjes, maar die zijn weer niet gewend aan gereedschap..
Maar linksom of rechtsom, die ander zál ik morgen loskrijgen...
Die ik nu open had was denk ik van de recirculatiestand, maar dat bedacht ik me pas toen ie alweer was gemonteerd.
Ik heb hier in huis wel de beschikking over kleinere handjes, maar die zijn weer niet gewend aan gereedschap..
Maar linksom of rechtsom, die ander zál ik morgen loskrijgen...
Vriendelijke groet,
Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
Michel
Op 14-04-2012 is de dame verkocht
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Ok... Maare, hij moet wel in een geheel terug he 
Johan


