Pagina 7 van 11
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 16 mei 2009 22:43
door ms-c5
@ GuidoK daar moet ik dus ook vanaf, die blauwe gloed

Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 18 mei 2009 12:16
door EvilTwin
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat de kit binnenkort op Xenonherkenningscursus gestuurd wordt...
Wat mij altijd opvalt aan aftermarket zooi, is het strooilicht; niet alleen omdat de (ongewassen) non-Xenonlens meer strooilicht oplevert, maar ook omdat die Chinese pitjes geen perfect quartzglas hebben. Tel daarbij dat er door prisma-effect een regenboog ontstaat en je pikt ze er zo uit, ongeacht of het 3000K, 4300K of 6000K is.
Het frappante hiervan is dat dit niet eens zo sterk opvalt recht van voren (de kit keert vast niet om je in te halen), maar dat je dit kunt zien bij het inhalen.
Desalniettemin kan je voor de boete het risico wel lopen, maar moet je daarna niet terugkomen op het bureau om aan te tonen dat je de boel teruggebouwd hebt naar Halogeen?
VWB de kleurtemperatuur, de isothermen beslaan nog altijd een spectrum, geen punt in de colourspace, oudbakken 4300K blijft 4300K, maar gaat wel naar het paarsige toe:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Planckian-locus.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zou me niet verbazen wanneer de kit ook regelmatig oude echte Xenonbakkies gaat aanhouden, juist omdat die al naar het paarse zijn vervallen.
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 18 mei 2009 13:08
door GuidoK
Hoe weet je als je een auto op de weg passeert dat er dan aftermarketzooi inzit welke slechter kristalglas zou hebben?
Keer je om en rij je er achteraan?
Of baseer je je conclusies op dat dat dan oudere auto's zijn die niet met xenon geleverd zijn? (en wellicht een ander geconstrueerd koplampglas hebben?)
Of zie je het aan de kleur? (dan geldt dat dus voor niet-4300K pitjes).
Het strooilicht van mijn lamp komt van de vele kilometers (wellicht nog een factor om rekening mee te houden!). Een koplampsproeier veranderd daar niets aan, en mijn reflector in de lamp is hetzelfde als de xenon versie. Of het lampglas slechter is, is zonder verifieerbare meting natuurlijk een zeer twijfelachtige speculatie.
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 18 mei 2009 14:10
door WackoH
EvilTwin schreef:Wat mij altijd opvalt aan aftermarket zooi, is het strooilicht; .
Ik vind de maatregel weer een voorbeeld v/d regelzucht in Nederland.
Het echt probleem zijn SUV's die hun af-fabriek Xenonlapen zo ongeveer horizontaal hebben staan. Dan is het net of je door iemand wordt ingehaald die z'n grootlicht aan heeft laten staan.
EvilTwin schreef:niet alleen omdat de (ongewassen) non-Xenonlens meer strooilicht oplevert maar ook omdat die Chinese pitjes geen perfect quartzglas hebben.
Kun je dat eens uitleggen? Zo'n Xenon lampje straalt toch al in alle richtingen, dus wat valt er nog te verstrooien? En er zit toch zo'n metalen kapje om de lamp heen dat strooilicht naar voren tegenhoudt?
En hoe werkt het eingelijk met die wisinrichting bij af-fabriek Xenon? Gaat die automatisch op tijd of met de een of andere sensor? Of altijd samen met de sproei-inrichting voor de ruit?
Jacco
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 18 mei 2009 18:38
door Jalu
Om eerlijk te zijn ben ik er echt van overtuigd dat 3000K xenon stukken minder strooilicht veroorzaakt dan de blauwere varianten. Het effect dat verkeersborden al heel in de verte als kerstbomen oplichten is helemaal weg sinds ik de 3000K lampen er in heb; en met de 6000K lampen zag ik het strooilicht ook duidelijk op omliggende objecten: ook dat is nu helemaal niet meer te zien. Wat ik al zei: de lichtopbrengst is inderdaad ook wat lager, maar nog altijd veel beter dan van halogeenlampen, en ik ben er dan ook zeer tevreden over.
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 18 mei 2009 19:01
door SkyBuMp
Waarom gaat niemand voor 5000K, dat is puur wit licht. Ik meen dat de xenon lamptemperaturen tussen de 4300 en 5000K af-fabriek zijn.
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 18 mei 2009 19:07
door ms-c5
die 5000K dat is ook een optie, en heb ik ook wel over nagedacht, maar met die 4300k weet ik zeker dat er geen blauw meer in zit, en dan heb je niet zo gauw last lijkt me, mits je lampen goed staan afgesteld

Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 18 mei 2009 19:21
door SkyBuMp
5000K heb ik in mijn Corolla en die is lekker spier wit, vergeleken de 6000K die ik er eerst in had liggen. Mijn kitje is van Pilot met de zilvere slimline ballasten.
Te overwegen waard, misschien even langs zo'n Pilot dealer gaan en de kleuren bekijken zelf! Voordeel van de blauwe gloed is in mijn ervaring dat de borden wel beter reflecteren!
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 18 mei 2009 19:50
door ms-c5
4300K schijnt ook het meeste licht opbrengst te hebben.
maar we dwalen een beetje af

sorry mods.
maar het ging mij erom dat stel dat er van die vage licht controle's komen, dat ze mij er dan al niet uit pikken vanwege de blauwe gloed

Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 19 mei 2009 14:18
door EvilTwin
ms-C5 schreef:4300K schijnt ook het meeste licht opbrengst te hebben.
maar we dwalen een beetje af

sorry mods.
maar het ging mij erom dat stel dat er van die vage licht controle's komen, dat ze mij er dan al niet uit pikken vanwege de blauwe gloed

ik begrijp via infopolitie dat er in Rotterdam al actief op bekeurd wordt, nu doet de kit daar ook veel roadblock/fuik controles, waarbij
alles gecheckt wordt (verzekering, open boetes, illegalen, drugs, ondeugdelijke voertuigen etc.) bij voorkeur vrijdag of zaterdag nacht.
De controle is dan niet vaag, het staande houden wellicht, maar de controle is simpel:
armatuur op code checken, moet overeen komen met de gemonteerde pit. (ic. gasontlading ja/nee)
Kun je dat eens uitleggen? Zo'n Xenon lampje straalt toch al in alle richtingen, dus wat valt er nog te verstrooien? En er zit toch zo'n metalen kapje om de lamp heen dat strooilicht naar voren tegenhoudt?
strooilicht kan op verschillende manieren ontstaan, uiteindelijk gaat er altijd licht naar voren, daar is de reflector voor
iedere pit levert strooilicht op, vooral als de lens ongeschikt is, de pit van inferieure kwaliteit (quartzglas!) en er vuil of groeven (vandaar dat wissers verdwenen zijn!) op de lens zittten. Maar met gasontladingslampen heb je drie keer meer licht dus drie keer meer strooilicht en tien keer meer last en ergernis.
En hoe werkt het eingelijk met die wisinrichting bij af-fabriek Xenon? Gaat die automatisch op tijd of met de een of andere sensor? Of altijd samen met de sproei-inrichting voor de ruit?
heb je dimlicht aan dan gaat er bij het ruitensproeien ook een straal over de koplampen, in de praktijk blijkt dat voldoende.
Of het lampglas slechter is, is zonder verifieerbare meting natuurlijk een zeer twijfelachtige speculatie.
Leer mij die Chinese meuk kennen. Geen speculatie zo zit de economie in elkaar.
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 20 mei 2009 15:17
door Marinus Ruiter
Hallo C5 rijders,
Ik ben even benieuwd of de code die in de zwarte strip staat, die aan de koplamp zit hetzelfde is
bij een C5 exclusive met af fabriek xenon, het gaat mij niet om de sticker maar om de code in het zwarte kunstof.
In die code staat namelijk ook DC wat inhoud dat deze koplamp ook geschikt is voor xenon.
Naar mijn idee is de lichtunit van een C5 af fabriek met xenon 100% hetzelfde als eentje met gewoon halogeen H7, ik heb dit wel eens met een meeting bekeken.
Alleen dat kapje voor de lamp om strooilicht tegen te gaan lijkt iets anders van kleur ?
Maar dat mag de pret niet drukken !
Dus ik denk dat het met een bekeurig nog wel mee kan vallen, gewoon even de code laten zien die erin staat.
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 20 mei 2009 15:56
door WackoH
EvilTwin schreef:De controle is dan niet vaag, het staande houden wellicht, maar de controle is simpel: armatuur op code checken, moet overeen komen met de gemonteerde pit. (ic. gasontlading ja/nee).
Dan zitten we hopelijk goed sinds de ontdekking van Marinus
EvilTwin schreef:strooilicht kan op verschillende manieren ontstaan, uiteindelijk gaat er altijd licht naar voren, daar is de reflector voor
Ik ben niet helemaal simpel hoor

De lichtstraal moet schuin naar beneden. Zonder het kapje om de lamp zou de tegenligger direct in de pit kijken.
EvilTwin schreef:iedere pit levert strooilicht op, vooral als de lens ongeschikt is, de pit van inferieure kwaliteit (quartzglas!) en er vuil of groeven (vandaar dat wissers verdwenen zijn!) op de lens zittten.
De C5 heeft toch alleen een reflector en geen lens? Dus dan zit het probleem in brak Frans doorzichtig plastic en niet in slecht Chinees glas van de lamp
EvilTwin schreef:Leer mij die Chinese meuk kennen. Geen speculatie zo zit de economie in elkaar.
Ik ben een keer of 20 in China geweest. De kwaliteit van producten is volstrekt onvoorspelbaar. Maar ze zijn tegenwoordig onvermijdbaar. Een ding is zeker; door productie naar China te verplaatsen is de toestand van het mileiu weer terug naar de jaren 60/70. Alleen dan niet hier maar in China. Maar dat is een beetje off topic...
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 20 mei 2009 16:49
door ms-c5
Dat met die plastic strip is niet overall het zelfde, bij mij staat er geen 00DC in, jij hebt de zelfde strip als van een Exclusive met xenon, dat heb ik op de minimeeting in Enschede al even bekeken.
Het zit bij jouw dus wel goed Marinus
Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 20 mei 2009 22:44
door GuidoK
WackoH schreef:Ik ben een keer of 20 in China geweest. De kwaliteit van producten is volstrekt onvoorspelbaar.
Philips heeft ook gewoon lampfabrieken in china hoor. Een groot gedeelte van de special lighting products komt daar vandaan.
Ik kijk liever naar werkelijke gegevens van wat een product presteert voordat ik 99% van de goederen om mij heen automatisch afkeur (waarbij ik waarschijnlijk geeneens doorheb wat er allemaal niet uit china komt). Dan kan ik de helft van m'n C5 ook wel als rommel afschrijven (zowat alle low tech electronische componenten worden in china gemaakt, dus alle weerstandjes, elco's transistors knopjes etc)
ontopic:
Raar dat kennelijk niet in elke lamp 00DC in staat. In mijn koplamp staat het gelukkig wel. Alleen niet op het sticketje.... welk stickertje meneer de agent?

Re: Het einde van de aftermarket xenon
Geplaatst: 20 mei 2009 23:11
door EvilTwin
WackoH schreef:EvilTwin schreef:De C5 heeft toch alleen een reflector en geen lens?
De technische term voor dat stukje glas (plastic) aan de voorkant is lens, of het nu wel of geen lenswerking heeft. De Ph.II Xenon projector heeft écht een lens.
Dus dan zit het probleem in brak Frans doorzichtig plastic en niet in slecht Chinees glas van de lamp
Als er licht doorheen moet wat niet uit exact de juiste plek in het brandpunt van de reflector komt dan gaat het wel eens fout. Maar het is een misvatting om te veronderstellen dat het strooilicht alleen iets met recht in de pit kijken te maken heeft. Het zit hem juist in de randen van het lichtbeeld, door verstrooiing, breking, prismawerking etc.
En het gaat dus niet mis bij de lens, maar maar bij de fitting of het glas van de pit. Bij de lens gaat het pas fout als die vervuild is of beschadigd.
Philips heeft ook gewoon lampfabrieken in china hoor. Een groot gedeelte van de special lighting products komt daar vandaan.
Da's op zich waar en ik weet niet of alle gasontladingslampen al verhuisd zijn, maar d'r is natuurlijk wel een verschil tussen een Philips pit -MIC- en lokale namaak.