Pagina 7 van 35
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 29 jan 2009 19:39
door Roman
ik ben me zo aan het bedenken.,
kan het zijn dat er ergens een klep niet goed schakelt.
er zit boven in de auto ergens een temp meter die de warme/koude lucht regelt
dus als je insteld op 22 graden geeft ie signaal bij 22 graden het is warm genoeg.
ik kan me voor stellen als ie boven koude lucht blaast dat die sensor nooit de 22 graden meet.
en vervolgens regelt dat het warmer moet.
deze warme lucht , zeg maar hete lucht, komt vrij bij de voeten maar niet boven in..
het zelfde zou je hebben thuis als je de therm, van de verwarming op 25 zet
en vervolgens de deur open zet dan blijft de ketel warm water pompen terwijl de termostaat dit nooit meet...
met als gevolg dat het in een ander vertrek veel te warm wordt.....
beetje duidelijk mijn gedachte gang...

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 29 jan 2009 20:55
door MarsTDI
Volgens de garage zijn alle kleppen en sensoren in orde. Maar ja, tegenwoordig wordt wel erg veel met alleen de diagnosestekker gekeken...
Ik heb overigens wel de check papieren van Citroën in de handen van de monteur gezien.
Trouwens heeft iemand hier op het forum misschien een (constructie-) tekening van de verwarmingsinstallatie? Kunnen we zelf ook nog eens onder het dash duiken

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 29 jan 2009 20:59
door Roman
ik weet van de zoon van mijn dealer dat er een enorme hoeveelheid kleppen in het circuit zitten.
ik ga eens neuzen op de citroen onderdelen site..

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 30 jan 2009 10:10
door Berkrod
@Roman:
Zoiets dacht ik dus ook al!
Alleen volgens de dealer was dat het niet of kan dat het niet zijn, omdat inderdaad volgens de computer alles goed was en geen storing aan het licht kwam...
Zou het zoiets simpels kunnen zijn?
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 30 jan 2009 10:22
door Roman
Berkrod schreef:Zou het zoiets simpels kunnen zijn?
weet ik moet dinsdag voor de c1 naar mijn dealer, en zal het met hem eens erover hebben..
misschien weet hij meer of kan hij eens navraag doen als ie weer naar brussel moet...

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 31 jan 2009 08:36
door rkjansen
Nou ik heb sinds een week of 3 er een extra probleem bij.
Uiteraard de hete voeten, maar na een half uurtje begint er nu ook veel koude lucht uit de bijrijders openingen komen! Dus krijg ik koude wind van rechts. Dit terwijl alles op auto staat mijn kant 21,5 graden en de bijrijders kant op 22! Moest ook een brief maken en inleveren bij de garage, ik was de 2e bij hun (marstdi komt daar namelijk ook) en ze zouden die naar citroen sturen.
Maar goed vervolgens hoor ik niets meer.

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 31 jan 2009 11:07
door stevenvw
Heb vrijdag bij mijn dealer de vraag eens gesteld en die had nog geen enkele klant met dit probleem. Er reden er volgens hem bij hen eenheel deel rond met NaviDrive.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 31 jan 2009 16:00
door Berkrod
Jullie hebben hier misschien meer ervaring mee dan mij, maar zou het zin hebben om een brief naar citroen nederland te sturen?
Stel dat we een brief opstellen, die hier posten zodat een ieder die deze klacht deze brief ondertekend kan opsturen naar Citroen Nederland?
Misschien dat men zo op hoger niveau meer gevoel krijgt in het lopende probleem. Ik persoonlijk heb namelijk geen idee of dit uberhaupt leeft bij Citroen NL en wat de prioriteit is.
Is dit een idee?
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 31 jan 2009 16:58
door MarsTDI
Ik denk dat één van de moderators ons wel kan helpen met het opzetten van een onderteken formulier. Dan zullen 'de slachtoffers' wel een verhaaltje dichten. Ik zal vanavond ff wat tekst in elkaar flansen.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 01 feb 2009 12:39
door Van Goethem
Beste mede-forummers, ben hier net nieuw op het forum maar ... nog een belg hier met het vergelijkbare ventilatie-probleem.
Zoals jullie schrijven: na ongeveer 45 minuten: frisse lucht uit de bovenste en centrale ventilatiemonden, warme lucht onderaan. Lijkt mij eerder toch een softwareprobleem want manueel werkt alles goed. Wel afhankelijk van de buitentemp. heb ik de indruk. Bij iets minder koude temperaturen (vanaf ongeveer 8 graden) geen problemen meer bij mij.
Violgende vrijdag naar citroën-antwerpen voor uitlees- en meettest. Vreemd: ik ben blijkbaar de eerste die bij hen over dit onderwerp een afspraak maakt. Was hen nog totaal onbekend probleem. En citroën-antwerpen is niet bepaald een 'kleine lokale dealer' ...
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 02 feb 2009 08:01
door Van Goethem
Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dat het minder 'erg' is als je wat sneller rijdt. In de file of bij traag verkeer gaat hij harder blazen, eens op snelheid zakt de blower bij mij snel terug naar een 'normale' waarde waardoor je de frisse lucht niet of minder voelt.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 02 feb 2009 21:39
door citroendriver
Berkrod schreef:Jullie hebben hier misschien meer ervaring mee dan mij, maar zou het zin hebben om een brief naar citroen nederland te sturen?
Stel dat we een brief opstellen, die hier posten zodat een ieder die deze klacht deze brief ondertekend kan opsturen naar Citroen Nederland?
Misschien dat men zo op hoger niveau meer gevoel krijgt in het lopende probleem. Ik persoonlijk heb namelijk geen idee of dit uberhaupt leeft bij Citroen NL en wat de prioriteit is.
Is dit een idee?
Zo'n brief aan Citroen NL lijkt me wel een plan. Ik heb zelf het AD al ingeseind en zit er aan te denken ook Tros Radar te benaderen. Daar heeft men zojuist even Volvo door de mangel gehaald – je moet als consument wel flink herrie maken om gehoord te worden!
Vanuit Citroen zelf gaat de actie in ieder geval niet komen, dat is me ondertussen wel duidelijk.
Probleem is dat de dealers maar blijven roepen dat ze het nog nooit hebben gehoord, en dat Citroen Nederland gewoon niet te bereiken is voor de gemiddelde dealer (geen gein !)
Zonder meetgegevens uit de lexia kun je als garage niet aankloppen bij Citroen NL zo vertelde mijn onderhoudsdealer. Maar ja, hier valt niks te lexia-en, het is iets wat je als gebruiker ervaart, daar valt waarschijnlijk niets aan uit lezen. Mooie patstelling
Heeft iemand al eens de moeite genomen om na een voldoende lange rit met zweetvoeten en ijshanden bij de dealer naar binnen te rijden ? (motor laten draaien !) Ik ben zelf vaak niet tijdig genoeg thuis om dat te doen, maar wellicht hebben anderen hier op het forum meer ruimte in de agenda?
Dan kan de dealer een thermometer in het dashboard steken en de alleswetende lexia aansluiten. Ontkennen heeft dan geen zin meer en moet er echt wel iets gaan gebeuren…..
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 02 feb 2009 21:44
door citroendriver
MarsTDI schreef:Ok, mijn dame is de afgelopen dagen helemaal doorgelicht bij de garage, gesoufleerd door Citroën Nederland. En uiteraard nog geen oplossing

.
Citroën heeft inmiddels toegegeven dat het een structureel probleem bij vele, zo niet alle C5's PH3 is. Het grote wachten gaat weer verder.

MarsTDI schreef:Bij de schrjvers hier, treedt het niet alleen op bij -6, maar ook bij temperaturen boven nul. Dit is door Citroën Nederland ook aan de garage bevestigd.
Het topic zal wel stil blijven tot aan de software update....
MarsTDI, waar baseer je dit op ? Alle ander formleden horen alleen maar "Dit is nieuw voor ons" en "Citroen weet van niets"..... En jou garage heeft een bevestiging van Citroen NL dat zij het erkennen ?
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 02 feb 2009 23:56
door MarsTDI
@Citroëndriver: Dat waren de woorden van de monteur, hij heeft me ook een snelle blik gegund op de papieren van Citroën met test acties.
@van Goethem: Dat heb ik ook gevoeld, het systeem heeft kennelijk wat meer tijd nodig om de lucht te verwarmen als er door de rijwind meer verse lucht naar binnen 'geblazen wordt'.
Dit zou vaag kunnen duiden op een temperatuurregeling die rekening moet houden met de buitenlucht temperatuur, maar door een reken of meetfout geen rekening houdt met een verminderde toevoer.
Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Geplaatst: 03 feb 2009 08:22
door Van Goethem
nog een vaststelling: bij manuele regeling wordt de binnenkomende lucht bovenaan warm vanaf het ogenblik ik de onderste (voeten) luchttoevoer sluit. Ook zo bij stilstaan in de file. Als ik de kleppen onderaan weer open 'trekken' die alle warmte terug naar beneden. Het lijkt dus alsof het systeem op één of andere manier 'voorrang' geeft aan de onderste kleppen.