Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Kijk uit want het barst er van de zware jongens daar 
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
En ze rijden in dit soort VW busjes
Die zware jongens (figuranten) zijn hele sympathieke lui, daar hebben we flink mee gelachen tijdens de filmdag
Die zware jongens (figuranten) zijn hele sympathieke lui, daar hebben we flink mee gelachen tijdens de filmdag
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 1259
Lid geworden op: 08 nov 2015 11:50
Auto: Citroen C4 Picasso Exclusive.
Opties: Vol automaat, Panoramisch dak, Pdc, BiXenon en een Magneti Marelli RT5.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Organummer: 11623
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200.000
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: 0181
Echt een leuke club, me zoon heeft het er nog over.
Citroën C4 Picasso Exclusive.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 13 dec 2012 15:01
Auto: Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 155000
Kleur: Zwart
Auto is nu weg voor "revisie" van de bak. Ben benieuwd. Hoop gauw te kunnen melden dat ie weer als nieuw schakelt. Wordt vervolgd dus.
C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 13 dec 2012 15:01
Auto: Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 155000
Kleur: Zwart
Inmiddels is de "bak" gereviseerd. Weet nog niet wat dat precies gaat kosten, maar hij schakelt weer als een warm mes door de boter!
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 13 dec 2012 15:01
Auto: Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 155000
Kleur: Zwart
Het Transmissie Revisiebedrijf A & R Powersteering bv uit Eck en Wiel heeft het hydraulisch brein vervangen voor 1295,00 incl. en ik ben zéér tevreden.
C5club Newbie


Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2021 02:16
Auto: C5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Kleur: Zilvergrijs
Goede dag ik heb echt enorm veel aan deze topic gehad ik ben nieuw hier ik ben een auto hobbyist en heb nu een C5 in mijn werkplaats staan met deze problemem nu lees ik dat er iemand hier een AL4 reparatie kit samen heeft gesteld maar ik ben niet bevoegd om met diegene in contact te komen zou diegene contact met mij op kunnen nemen bvd
Met vriendelijke groeten
Kevin
Met vriendelijke groeten
Kevin
C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 13 dec 2012 15:01
Auto: Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 155000
Kleur: Zwart
Je moet er wat voor over hebben om automaat te rijden. Ook het vervangen van het hydraulisch brein gaf slechts (te) korte tijd goed resultaat. Vorig najaar ben ik naar Rhenen gegaan, naar Marcel van de Vendel van Transmissie Service Center BV. Dit adres was mij aangeraden door autobedrijf De Vos uit Enspijk. Marcel stelde vast dat het kwam door "drukverlies" in de bak. Wat hij precies heeft gedaan en/of vervangen weet ik niet. Kostte weer een hoop geld, maar sinds die tijd ben ik (weer) zeer tevreden.
C5club Rookie


Berichten: 11
Lid geworden op: 19 sep 2011 21:25
Auto: Citroen Berlingo 1.6 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 50000
Kleur: wit
Locatie: Veenendaal
Ik was ook een keer aan de beurt voor de klepjes (Peugeot 206). Dankzij deze geweldig handige howto van AK durfde ik het aan!
Ik deel hierbij nog wat ervaringen, misschien hebben jullie daar nog wat aan.
Ik begon met de vraag in welke stand de pook moet staan. In een AL4 document vond ik dat het stand 2 moest zijn, dat is dus helemaal de andere kant van P. Veel zal het niet uitmaken denk ik, maar ik heb het maar gedaan.
Dan ziet het er in het brein zo uit: Links zit een stang aan de schakelplaat en deze is viavia met de pook verbonden. Het draaipunt van schakelplaat is op de foto slecht zichtbaar, je ziet het nog een beetje in het schaduwgedeelte bovenin. Op de schakelplaat zit rechts een pen die een asje meeneemt, dat is het asje wat er makkelijk uitvalt. Het asje is hier goed te zien, onderin, met een uitsparing waar de pen van de schakelplaat in valt. Tegen de schakelplaat drukt een veerstang (stuk verenstaal) met aan het uiteinde een ronde pen die tegen de rand van de schakelplaat drukt. Door deze druk zorgen de “kuilen” in de schakelplaat ervoor dat de pook in de verschillende standen blijft staan. Het asje wordt meebewogen en in het brein gaan daardoor kanalen open of dicht.
De veerstang is horizontaal te verschuiven op het brein en daardoor wordt de stand van de pook afgesteld. De door AK en GW-tje besproken afstelling gaat hierover. Dat was voor mij niet duidelijk, dat moet je eerst gezien hebben, vandaar dat ik een poging doe om het wat meer te beschrijven.
Foto hiervan: Door de rechterschroef los te draaien is de veerstang naar links of rechts te verschuiven en een beetje te kantelen. AK heeft een markering in het gat gemaakt, ik heb 2 dingen met een schuifmaat opgemeten, dat leek mij wat nauwkeuriger. Verder heb ik de methode van AK gebruikt, dus vooraf monteren en afstellen. Bij het plaatsen van het brein moet je deze dan goed aandrukken omdat de veerstang tegendruk geeft, want het moet buigen tegen de schakelplaat. Maar dat viel me reuze mee als je rustig werkt en begint met in de 4 hoeken, met de hand, een schroef te draaien. Maar ik denk dat je deze maten ook bij de methode van GW-tje prima kunt gebruiken.
Ik wilde alle schroeven met een momentsleutel aandraaien. Ik vond in AL4 documentatie dat vrijwel alle T30 schroeven met 9nM aangedraaid moeten worden.
De montage van het brein op de bak moet zo: 11 en 12 zouden andere schroeven moeten zijn. Ik heb er niet op gelet, maar het is mij niet opgevallen dat die er zijn. Ook AK heeft het er niet over.
Ik maakte me wat zorgen over het gewicht van het brein. Voor de zekerheid heb ik maar iets gemaakt om het brein op te zetten, wel zo veilig. Hier kun je ook mooi zien welke klepjes vervangen moeten worden (oud-type met de witte connectors). De stekkertjes hebben aan beide zijkanten een borging. Ik heb 2 miniatuur schroevendraaiers gebruikt en deze er voorzichtig vanaf de stekker tussen gestoken en gelijk beetje wrikken. Dat ging goed.
En nu schakelt de bak weer als boter!!
Ik deel hierbij nog wat ervaringen, misschien hebben jullie daar nog wat aan.
Ik begon met de vraag in welke stand de pook moet staan. In een AL4 document vond ik dat het stand 2 moest zijn, dat is dus helemaal de andere kant van P. Veel zal het niet uitmaken denk ik, maar ik heb het maar gedaan.
Dan ziet het er in het brein zo uit: Links zit een stang aan de schakelplaat en deze is viavia met de pook verbonden. Het draaipunt van schakelplaat is op de foto slecht zichtbaar, je ziet het nog een beetje in het schaduwgedeelte bovenin. Op de schakelplaat zit rechts een pen die een asje meeneemt, dat is het asje wat er makkelijk uitvalt. Het asje is hier goed te zien, onderin, met een uitsparing waar de pen van de schakelplaat in valt. Tegen de schakelplaat drukt een veerstang (stuk verenstaal) met aan het uiteinde een ronde pen die tegen de rand van de schakelplaat drukt. Door deze druk zorgen de “kuilen” in de schakelplaat ervoor dat de pook in de verschillende standen blijft staan. Het asje wordt meebewogen en in het brein gaan daardoor kanalen open of dicht.
De veerstang is horizontaal te verschuiven op het brein en daardoor wordt de stand van de pook afgesteld. De door AK en GW-tje besproken afstelling gaat hierover. Dat was voor mij niet duidelijk, dat moet je eerst gezien hebben, vandaar dat ik een poging doe om het wat meer te beschrijven.
Foto hiervan: Door de rechterschroef los te draaien is de veerstang naar links of rechts te verschuiven en een beetje te kantelen. AK heeft een markering in het gat gemaakt, ik heb 2 dingen met een schuifmaat opgemeten, dat leek mij wat nauwkeuriger. Verder heb ik de methode van AK gebruikt, dus vooraf monteren en afstellen. Bij het plaatsen van het brein moet je deze dan goed aandrukken omdat de veerstang tegendruk geeft, want het moet buigen tegen de schakelplaat. Maar dat viel me reuze mee als je rustig werkt en begint met in de 4 hoeken, met de hand, een schroef te draaien. Maar ik denk dat je deze maten ook bij de methode van GW-tje prima kunt gebruiken.
Ik wilde alle schroeven met een momentsleutel aandraaien. Ik vond in AL4 documentatie dat vrijwel alle T30 schroeven met 9nM aangedraaid moeten worden.
De montage van het brein op de bak moet zo: 11 en 12 zouden andere schroeven moeten zijn. Ik heb er niet op gelet, maar het is mij niet opgevallen dat die er zijn. Ook AK heeft het er niet over.
Ik maakte me wat zorgen over het gewicht van het brein. Voor de zekerheid heb ik maar iets gemaakt om het brein op te zetten, wel zo veilig. Hier kun je ook mooi zien welke klepjes vervangen moeten worden (oud-type met de witte connectors). De stekkertjes hebben aan beide zijkanten een borging. Ik heb 2 miniatuur schroevendraaiers gebruikt en deze er voorzichtig vanaf de stekker tussen gestoken en gelijk beetje wrikken. Dat ging goed.
En nu schakelt de bak weer als boter!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 466
Lid geworden op: 15 mar 2019 22:19
Auto: C5 berline 2.0i 16v Exclusive
Opties: Alarm, Xenon en blijkbaar dubbelglas :)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 11305
Productienummer: 0134
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 312000
Kleur: Noir Perla Nera Nacre
Locatie: Lelystad
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Mooi gedaan 
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 mei 2018 17:33
Auto: Berline
Opties: PDC voor en achter
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 112800
Kleur: Donker rood
Locatie: Hoogvliet
Bij mij knalt die sinds vanmiddag keihard in zijn 1. Zo hard dat ik dacht dat de automaatbak eronder vandaan knalde. Net gebeld met Struijk, Bergschenhoek en die geeft aan dat er twee magneetjes in de bak vervangen moeten worden en samen met nieuwe olie gaat dat 500,- kosten. Ik ben geen sleutelaar, maar kan dat niet goedkoper?
Berichten: 1259
Lid geworden op: 08 nov 2015 11:50
Auto: Citroen C4 Picasso Exclusive.
Opties: Vol automaat, Panoramisch dak, Pdc, BiXenon en een Magneti Marelli RT5.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Organummer: 11623
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200.000
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: 0181
Dat is een nette prijs, maar ik zou naar Johan Oldenhage gaan, die weet precies hoe deze bakken in elkaar steken en heeft het spoelen van de bak eigen gemaakt met de nodige onderzoeken.
Citroën C4 Picasso Exclusive.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Voor garage Struijk een hele scherpe prijs, staat bij mij vooral bekend om absurde prijzen.
Durf niet te zeggen dat Johan Oldenhage goedkoper zal zijn, het is best wel een klusje en die klepjes zijn niet goedkoop, hij is echter wel de specialist op het gebied van Citroen automaten.
Durf niet te zeggen dat Johan Oldenhage goedkoper zal zijn, het is best wel een klusje en die klepjes zijn niet goedkoop, hij is echter wel de specialist op het gebied van Citroen automaten.






