Pagina 7 van 14
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 09 okt 2013 23:08
door c5jan
Lege treinen en bussen die de hele dag op en neer rijden, dát is pas milieuvervuilend.
Ik ben volmondig verklaard tegenstander van openbaar veevervoer, laat dat duidelijk zijn.
Dat gezanik over autoos en milieu - ga dan gewoon op fietsvakantie ipv met het vliegtuig.
Rij wat je nodig hebt, niet meer. Iedere kilometer die je niet rijdt is over het geheel genomen een heleboel uitstoot bespaard tegen soms stukken lagere kosten als egr-ellende, fap´s en de hele reutemeteut.
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 09 okt 2013 23:54
door WackoH
Een leuke discussie maareh.... kan iemand me zeggen hoe ik bij mijn HDI'tje de EGR klep los kan halen van de koeler. Daar zit zo'n raar metalen expansiestuk. Ik heb er geen goed zicht op want de koelleiding zit er voor. Als het even kan wil ik de koelleiding laten zitten. Anders wordt het zo'n kliederboel.
Jacco
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 10 okt 2013 00:40
door JW-C5
Ik zal je het document B1JG0GP0 Verwijderen - aanbrengen : EGR-klep - Warmtewisselaar als PDF sturen.
De slangen naar de warmtewisselaar moeten wél los, maar die kun je afklemmen voordat je ze loshaalt.
Groet,
JW
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 10 okt 2013 06:47
door WackoH
OK. Bedankt!
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 10 okt 2013 10:03
door Rowi
c5jan schreef:
Dat gezanik over autoos en milieu - ga dan gewoon op fietsvakantie ipv met het vliegtuig.
Rij wat je nodig hebt, niet meer. Iedere kilometer die je niet rijdt is over het geheel genomen een heleboel uitstoot bespaard tegen soms stukken lagere kosten als egr-ellende, fap´s en de hele reutemeteut.
Helemaal mee eens.
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 13:32
door JW-C5
Toevallig liep ik tegen
dit artikel aan.
Daarin is onder andere te lezen:
Über die prinzipbedingte Effizienz des patentierten Rußpartikelfiltersystems FAP und des SCR-Systems hinaus weist BlueHDi zwei entscheidende Vorteile auf: Dank SCR-Technologie lässt sich die Abstimmung des Motors mit Blick auf Verbrauch und Leistungswerte (spezifische Leistung, spezifisches Drehmoment) optimieren. Die Platzierung des SCR vor dem Rußpartikelfilter FAP ermöglicht nach dem Motorstart zudem ein schnelleres Einsetzen der Abgasnachbehandlung und somit eine effizientere Arbeitsweise des Motors.
Bei der Verbrennung in einem Dieselmotor werden unverbrannte Kohlenwasserstoffe (HC), Kohlenmonoxid (CO), Stickoxide (NOx) und Partikel freigesetzt. Das Abgasreinigungssystem BlueHDi baut diese Schadstoffe wirkungsvoller ab als je zuvor: Im ersten Schritt wandelt der Oxidationskatalysator HC und CO in Wasser (H2O) und Kohlendioxid (CO2) um. Das SCR-System wandelt dann im zweiten Schritt die Stickoxide (NOx) durch Zugabe von AdBlu® (wässrige Harnstofflösung) in Wasser (H2O) und Stickstoff (N2) um, der mit 78 Prozent der Hauptbestandteil der Luft ist. Der serienmäßige Rußpartikelfilter FAP verringert in Schritt drei die Anzahl der Partikel um 99,9 Prozent, wodurch die Partikelemissionen in der gesamten Dieselmodellpalette von Peugeot praktisch auf null gedrückt werden.
Deze motoren komen dus ook in de Citroëns, waarmee weer een volgende en grote stap gezet wordt in de richting van verminderd brandstofverbruik bij gelijktijdige forse vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen.
Of deze motoren ook nog voorzien zijn van een (deel-)EGR vermeldt het verhaal niet.
Groet,
JW
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 15:29
door WackoH
Bij een NOx-verwijdering op basis van ureum of ammonium (SCR) is een EGR niet meer nodig
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 15:38
door JW-C5
Dat dacht ik ook, daarom was ik wat verrast door BJG's posting over de nieuwe motor in de nieuwe GC4Picasso:
BJG schreef:JW-NHS schreef:
Ook PSA gaat dit toepassen, zo lees ik in deze verhalen over
Citroën en
Peugeot
Daarmee is EGR verleden tijd
Groet,
JW
Klopt PSA heeft het al, de nieuwe C4P is van Citroen de eerste. Overigens zit daar nog wel een egr-klep op zoals ik reeds schreef. Maar die zal veel minder actief zijn, dus minder vervelende neven effecten hebben.
Of is dit toch nog niet de nieuwe motor, zoals hierboven aangekondigd...
Groet,
JW
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 17:25
door chathanky
Adblue is wijdverspreid te verkrijgen bij benzinestations.
Gebruik is 3 a 5% van je diesel verbruik en de Adblue wordt gemaakt van aardgas voor de productie van ureum wat wordt vermengt met demiwater. Alle bijkomende zaken zijn ook niet milieuvriendelijk.
Al met al vervuilt je wagen zelf minder nox. De vervuiling moffel je deels of misschien helemaal weg door het ergens anders neer te leggen.
Is het echt een verbetering of een truc om gemakkelijk aan de gestelde normen te voldoen en van de egr problemen af te zijn?
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 19:07
door JW-C5
chathanky schreef:.... Alle bijkomende zaken zijn ook niet milieuvriendelijk.
..... De vervuiling moffel je deels of misschien helemaal weg door het ergens anders neer te leggen.
Waar heb je die info vandaan?
Bij mijn weten is dat niet zo, daarover is eea te lezen in
dit verhaal en ook
hier .
Uiteraard moet je niet met AdBlue gaan morsen, dat vervuilt de bodem.
Dat doet diesel ook, het hoort niet in de bodem thuis.
Groet,
JW
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 19:46
door willy4
AdBlue is meststoffen van dieren
kan je zelfs gebruiken in de tuin
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 20:00
door Bibendum
Ik rij momenteel met een C4P van 2009 - 2.0HDi -108000km.Deze week vroeg ik aan de dealerhouder of het mogelijk was om de EGR klep & inlaat eens te kuisen.Dit omdat ik bij mijn C5 een gebroken klep gehad heb met uiteraard de nodige onkosten.De garagist antwoorde mij dat dat bij mijn wagen (voorlopig)niet nodig was.
Zou dat nieuw systeem reeds van in 2009 gebruikt zijn??
Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 20:04
door Menno
Neen ...

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 20:33
door chathanky
JW-NHS schreef:
Waar heb je die info vandaan?
Uit dezelfde link:
http://nederlands.air1.info/nl/adblue-s ... ue-prices/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kost heel veel energie en energie is nog steeds niet duurzaam.
Voor Willy: In dezelfde link staat dat ze de ureum produceren uit aardgas. Eerst aardgas (energiedrager) vernietigen om er een milieuvriendelijk goedje van te maken.
Demiwater wat ongeveer 2/3 ervan is kost veel energie.
Komt nog de distributie en vervoer bij om het goedje van grondstof, fabricage en naar de pomp te brengen bij.
Vandaar de kanttekening die ik erbij heb.
Aan de pomp kost het ongeveer 1 euro per liter. Bij een genomen verbruik van 5% van je dieselverbruik kun je al snel een sommetje maken wat je zelf gaat betalen.
Total heeft een vervanger voor Adbue. Reden dat Adbue bij bepaalde omstandigheden verstoppingen veroorzaakt. Heb je het een gehad....
In de andere link: Adblue kristalliseert bij -11 graden. Soms vriest het hier ook.

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Geplaatst: 11 okt 2013 21:20
door JW-C5
De feiten spreken voor zich:
-met AdBlue heb je een brandstofbesparing van ca 5%, zo is in dat verhaal te lezen
-de kosten zijn maar iets van 1,5 à 2% van de diesel die je tankt.
Tel uit je winst
En heb jij wel eens iets gezien dat gratis is?
Alles kost energie en dus geld.
Wat kost het aan energie om mbv gefractioneerde destillatie/kraken een liter diesel of benzine te maken uit ruwe olie?
Vraag: wat zou jij doen om de NOx uitstoot terug te brengen?
Of vind je de NOx uitstoot geen thema....
Groet,
JW