Pagina 51 van 61
Re: later inbouwen van xenon ?!
Geplaatst: 12 okt 2011 11:21
door Maarten
Ik neem aan dat je nu nog geen ingebouwde xenon hebt maar de halogeen wilt ombouwen?
Dan heb je de H7 conversieset nodig.
Dat bestaat uit een ballast/starter en xenonpit. De pit vervangt de halogeenlamp voor dimlicht alleen, dus je grootlicht is en blijft halogeen, net zoals je mistlicht.
Re: later inbouwen van xenon ?!
Geplaatst: 12 okt 2011 11:33
door Peebee
Je moet de H7 variant hebben, ik heb recentelijk 6000K geïnstalleerd,
werkelijk een geweldige verbetering.
Groot- en mistlicht is H4 duplo, is zelfs wat makkelijker te doen daar er meer ruimte is.
Echt een aanrader om te doen, alleen misschien wel de bumper eraf,
weet uit ervaring dat met bumper erop
het een, laat ik het zo zeggen, onprettig karweitje is...

Re: later inbouwen van xenon ?!
Geplaatst: 12 okt 2011 11:35
door Peebee
Om meteen maar even verder te gaan:
heb het dimlicht vervangen voor 6000K Xenon,
echter als ik nu grootlicht aan zet blijft de Xenon branden????
Dat lijkt (en is) niet de bedoeling.
Heb ik iets verkeerd aangesloten of zo,
kan haast niet want alles is plug and play zogezegd,
iemand raad in deze?

Re: later inbouwen van xenon ?!
Geplaatst: 12 okt 2011 11:46
door Maarten
Volgens mij hoort dimlicht te blijven branden met grootlicht aan.
Of, laat ik het anders zeggen. Bij mijn C5 blijft ook gewoon het Xenon-dimlicht aan terwijl ik grootlicht aan zet.
Re: later inbouwen van xenon ?!
Geplaatst: 12 okt 2011 11:48
door JW-C5
Dat móet toch ook zó zijn
Met groot licht heb je beter zicht op grotere afstand, maar de bermen worden er bepaald niet door verlicht.
Dat verzorgen de dimlichten.
Bij een H4 systeem zit dat anders, daar zorgt de vorm van de reflector er, icm de plaatsing van de gloeidraad voor dat de bermen ook verlicht worden als je grootlicht aanzet. Dan worden de dimlichtgloeidraden uit gezet, uiteraard.
Maar bij een H7 systeem zit dat gescheiden.
Groet,
JW
Re: later inbouwen van xenon ?!
Geplaatst: 12 okt 2011 12:07
door Klaverblaadje
Die xenon blijft gewoon branden, anders moet je het systeem iedere keer opnieuw opstarten.
Bij de H4 systemen moet het dimlicht wel uit, anders branden er twee spiralen tegelijk in 1 lamp en zou het veel te heet worden.
Re: later inbouwen van xenon ?!
Geplaatst: 12 okt 2011 12:16
door Peebee
Pfuh, en ik maar denken dat het niet goed aangesloten is,
da's dan mooi weer een geruststelling, dank je.
Misschien toch maar die H4-tjes ook vervangen,
niet echt nodig met Xenon maar wel weer mooi....

Re: later inbouwen van xenon ?!
Geplaatst: 12 okt 2011 12:28
door JW-C5
Wat bedoel je met "H4'tjes ook vervangen"?
Voor groot licht heb je die nodig, het is ook de enige manier om lichtsignalen te geven. Dat kan niet via de Xenon's.
En de dimlichtspiraal van de H4 is jouw mistlicht
Groet,
JW
Re: later inbouwen van xenon ?!
Geplaatst: 12 okt 2011 12:31
door Peebee
Ja dat weet ik,
alleen niet dat je met Xenon geen lichtsignaal kan geven....???
Hoe doen die standaard Xenon dat dan,
of kunnen die niet seinen...
Lekker voor die Golf-ridders e.d.
Re: later inbouwen van xenon ?!
Geplaatst: 12 okt 2011 13:02
door Maarten
Die hebben geen losse grootlichtlamp. Als je grootlicht aanzet doe je dat met dezelfde lamp, alleen verschuift de reflector.
Met xenon kan je niet op de door jou gewenste manier grootlicht voeren omdat grootlicht ook als seinlicht bedoeld is, en een koude xenonlamp heeft tot 10 seconden nodig om zijn volle lichtsterkte te bereiken.
Re: later inbouwen van xenon ?!
Geplaatst: 12 okt 2011 13:09
door Peebee
wat mij dan weer bij de vraag brengt:
hoe geef je een lichtsignaal met standaard Xenon,
zeker als dat zo'n 10 seconden nodig heeft....
Re: later inbouwen van xenon ?!
Geplaatst: 12 okt 2011 13:11
door Klaverblaadje
Je geeft toch nooit een lichtsignaal met je dimlicht?
Bij elke auto gaat dat met het grootlicht.
Re: later inbouwen van xenon ?!
Geplaatst: 12 okt 2011 13:18
door Maarten
@PeeBee: het antwoord daarop luidt BiXenon.
Lees
dit maar eens.
Het dimlicht wordt bij beide systemen verzorgd door een xenon lamp (D2R bij reflector lampen of D2S bij projector lampen) en het groot licht wordt bij beide systemen verzorgd door een halogeen lamp. De bi-xenon lampen hebben ten opzichte van de normale xenonverlichting een afdekplaat tussen de lens en de reflector van de projector, die plaat wordt naar beneden geklapt wanneer groot licht wordt ingeschakeld. Het brandpunt wordt dus als het ware verlegd, waardoor er nog meer xenonlicht door de projector naar buiten schijnt. Dit licht is dus nog steeds afkomstig van hetzelfde lampje wat ook het dimlicht verzorgd. Hier ontstaat vaak dezelfde fout bij de meeste mensen, aangezien er vaak gedacht wordt dat het om 2 verschillende xenonlampen gaat.
Re: later inbouwen van xenon ?!
Geplaatst: 12 okt 2011 13:26
door Peebee
Dank je voor de uitleg,
is me nu helemaal duidelijk!

Re: later inbouwen van xenon ?!
Geplaatst: 12 okt 2011 20:43
door exroosje
BJG schreef:Wat volgens mij bij achteraf inbouw van xenon het grootste probleem is:
De kop van de halogeenlamp is zwart, zo straalt er geen licht naar voren.
Daarom zit in de meeste koplampen geen afscherming tegen lichtuitstraling naar voren.
De xenon lamp heeft geen zwart gedeelte voorop. Zo straalt er dus licht naar voren en dat verstoort het lichtbeeld.
Bij de ph2 is dat duidelijk te zien als je er recht voorin kijkt.
Originele xenon koplampen hebben een lens, of een blinker die van voren dicht is.
Ook de ph1 had dat, ook voor de xenonlamp, vandaar dat daar ook gewoon xenon in mag getuige de sticker er op.
Op de afbeelding is een dichte blinker voor een xenonlamp te zien zoals bij de ph1.
De ph3 heeft een grijs kapje in de lamp zelf zitten dacht ik gezien te hebben. De ph2 kennelijk niet?
Het ontbreken van het zwarte kapje voor op de lamp zelf was mij inderdaad ook al opgevallen. De shop met de projectoren heeft ook Xenon H7r lampen, die anti verblinding en anti spreidlicht zouden zijn. Deze hebben juist een klein kapje in het midden van de lamp.
Zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn, zo'n kapje voorop toevoegen. Of is het overbodig omdat xenon lampen sowieso weinig licht aan de voorkant uitstralen.