Pagina 6 van 13
Geplaatst: 04 mar 2007 14:14
door Citroentje
Oei oei oei oei oei ! ! !
Nu blijk ik opeens een maandagochtendauto te hebben...
De 69e auto van de maandagochtend...
Wanneer wordt dit nummer toegekend? Als-ie helemaal klaar is en van de band rolt? In dat geval zijn ze al in de week ervoor aan de inbouw van de laatste dingen van mijn auto begonnen, heeft dat het weekend stilgelegen en hebben ze de laatste dingetjes op maandagochtend afgemaakt.
Als ze maar nix vergeten zijn...
Geplaatst: 04 mar 2007 14:15
door Rene
Geplaatst: 04 mar 2007 14:21
door AJ Meester
gewoon van het beste uitgaan

Geplaatst: 04 mar 2007 14:23
door Klaverblaadje
Gewoon op zeker spelen!!
De mijne is van woensdagmiddag, laten we maar ruilen!
Geplaatst: 04 mar 2007 15:02
door Citroentje
EvilTwin schreef:de C6 uit mijn onderschrift zegt dit:
3 0010
de tiende auto van die dag van assemblage lijn 3
En weet je dan ook wanneer dat nummer wordt toegekend? Is dat pas als-ie helemaal klaar is en van de band komt rollen?
Geplaatst: 04 mar 2007 16:23
door EvilTwin
Bij de C6 zijn er extra checks nadat de auto geproduceerd is, maar het eigenlijke proces is zeer kort, enkele uren (2 a 3 max):
van het afrollen van het staal, via stampen, lassen, spuiten, lakken, drogen (bakken) dan is de kale carosserie klaar
kabelboom en interieur: dashboard, stoelen, etc.
exterieur: lampen, ramen.
het huwelijk (fusie van onderstel/motor met de carosserie). wielen eraan, vloeistoffen erin. en het is klaar.
Een flink aantal deel assemblages wordt kant en klaar aangeleverd, bijv de front-end carrier, dashboard, de motor/voor-trein. etc.
Tijdens het proces heeft de auto al een identificatie nummer (barcode) die door individuele geautomatiseerde stations uitgelezen kan worden, zodat duidelijk is wat voor delen erin moeten. Het maakt dus niet zo veel uit of het direct na het lakken of pas aan het einde van de lijn erop komt, het nummer en de volgorde is toch al bepaald, omdat een auto nooit een andere in kan halen op de lopende band.
Auto's worden dus in minder dan een dag gebouwd. Voor de C5 heb je het over EEn auto ongeveer iedere halve minuut. De lijn langs alle stations loopt vergelijkbaar snel.
ik heb het nooit persoonlijk bij Citroen gezien, maar wel bij Benz in Sindelfingen.
Geplaatst: 04 mar 2007 18:32
door Citroentje
Fantastisch fascinerend, zo'n verhaal. Dank je wel.
Dan lijkt het mogelijk dat mijn C5, serienummer 69 van die dag, ook op die dag opgestart is en niet vrijdagochtend begonnen en maandagochtend afgemaakt.
EvilTwin schreef:Het maakt dus niet zo veel uit of het nummer direct na het lakken of pas aan het einde van de lijn erop komt, het nummer en de volgorde is toch al bepaald, omdat een auto nooit een andere in kan halen op de lopende band.
Het enige waarbij het organummer discutabel kan zijn (een dagje of een weekend dan wel te verstaan) is wanneer die hele productie op het eind van de dag is gestart en de volgende ochtend of na het weekend wordt afgemaakt. Of draait zo'n fabriek 7 x 24 uur?
Geplaatst: 05 mar 2007 01:21
door EvilTwin
dat hangt af van de vraag.
Dus 5x8uur of 5x16 of van maandag ochtend 6:00 volcontinu tot vrijdag 22:00 oid.
het zou me niet verbazen als ze in Vigo (picasso) wel 7x24 uur werken, maar in Rennes ~5x24
Bij het inzakken van de vraag zou men eventueel meer dagen de boel stil kunnen leggen.
Goede vraag of ze alles afbouwen, dat betekend dat ze een uutje voor de laatste shirft afloopt, al moeten stoppen bij eerdere stations. Ze kunnen in ieder geval geen ongelakte carosserien laten staan, of half laten hangen in het kataforese bad.
Ik meen me te herinneren dat ze bij Benz tussen bepaalde hoofdstations wel een buffer hadden, dus die zouden ze aan het einde van de dag kunnen laten vollopen.
Geplaatst: 11 mar 2007 15:53
door harm45
als ik de mijne intoets dan is hij van 1982.dus ik heb wel een bijzondere C5 van maart 2003.76392234
harm
Geplaatst: 11 mar 2007 23:00
door Citroentje
harm45 schreef:als ik de mijne intoets dan is hij van 1982.dus ik heb wel een bijzondere C5 van maart 2003.76392234
harm
Zou het kunnen dat je een verkeerd nummer gebruikt?
Wat je moet hebben is het
bovenste 
nummer van de sticker die bij het scharnier zit van het portier aan bestuurderszijde. Achter dat nummer staan nog twee letters die de plaats van productie aangeven.
Let dus op:
niet het tweede nummer. Dat is (als jehet eerste cijfer weglaat) dus het serienummer van die productiedag.
Vul dat bovenste nummer
hier in om de productiedatum te achterhalen.
Kom je nu op een herkenbare productiedatum?
orga nummer
Geplaatst: 22 mar 2007 11:56
door harm45
klopt heb het verkeerde nummer ingetypt,het moet zijn 09578.
en dan kom ik op 23 januari sorry foutje van mij ik schrok al.
groet harm
Re: orga nummer
Geplaatst: 22 mar 2007 11:58
door Menno
harm45 schreef:klopt heb het verkeerde nummer ingetypt,het moet zijn 09578.
en dan kom ik op 23 januari sorry foutje van mij ik schrok al.
groet harm
Ik kom dan uit op 29 januari 2003

Geplaatst: 23 mar 2007 11:29
door frank65
Ik deed het vorige keer dan ook verkeerd.
09062 = prod. 31-08-2001 en geregistreerd 13-10-2001 = 44 dagen
Vanaf welke dag is het een nieuw modeljaar ??
31-8 is in ieder geval model 2002 gezien de bekleding (volgens mij)
Geplaatst: 23 mar 2007 13:23
door EvilTwin
In Frankrijk begint een nieuw modeljaar in het algemeen na de zomervakantie. Vroeger lag Frankrijk heel augustus gewoon plat. Maar je ziet tegenwoordig veel meer dat er midden in een modeljaar wijzigingen zijn, zie bijv de invoering van RT4. Ook begint de productie van een nieuw model niet meer standaard in september.
31 Aug 2001 is dus naar de meeste maatstaven mj. 2002, maar dat is geen garantie dat alles volgens mj. 2002 is.
Orga code
Geplaatst: 23 mar 2007 15:01
door Klaverblaadje
Ik weet niet hoe het bij Citroen is, maar ik heb wel ervaring met Renault en nog een andere Franse fabriek, en daar was de laatste week en de laatste vrijdag voor de vakantie echt de opruimdag, dan moest de lopende band leeg, alle voorraden op en werden alle wijzigingen, modificaties en nieuwe modellen verschoven naar de eerste maandag in september.
Dan begon voor de fabriek altijd het nieuwe jaar.
In deze tijd zal het misschien wat minder strikt zijn, maar de Fransen zijn aan de andere kant erg traditioneel, kijk maar naar de vaste vakantiemaand augustus, waar niemand van af wil, van vakantiespreiding hebben ze nog niet gehoord.