Pagina 6 van 16
Re: Umweltplakette oftewel Duitse milieusticker
Geplaatst: 22 feb 2008 20:06
door Harm
Klaverblaadje schreef:Hier is ie dan, de groene FEINSTAUB-PLAKETTE
Net als de zwitserse autobanhsticker het papiertje eraf en tegen de binnenkant van de ruit kleven, papiertje WEL bewaren, dat is tevens je betalingsbewijs en heb je nodig om aan te tonen dat de sticker van jou is als de voorruit vervangen word en de sticker niet meer plakt? of stuk gaat?
Deze is voor een C5 2.0 HDIF kenteken 54-ZG-XJ
sticker
U made me happy... Kan ik er mee naar Berlijn binnenkort...

Re: Umweltplakette oftewel Duitse milieusticker
Geplaatst: 22 feb 2008 21:03
door Citroënnetje
Doet pijn aan mijn ogen.....iets wat ik nooit zal/kan bereiken....
Maar Harm...het zei je gegund!!!!!
Re: Umweltplakette oftewel Duitse milieusticker
Geplaatst: 22 feb 2008 21:51
door Klaverblaadje
Citroênnetje schreef:Doet pijn aan mijn ogen.....iets wat ik nooit zal/kan bereiken....
Maar Harm...het zei je gegund!!!!!
Volgens mij krijg jij gewoon een rode of gele sticker.
Re: Umweltplakette oftewel Duitse milieusticker
Geplaatst: 22 feb 2008 21:55
door Ronald
MarcusE schreef:Ronald schreef:Voor mijn open zomerliefde is het goed mis: geen Amsterdam, geen Duitse centra meer.
MOOI ZO, ik blijf lekker op de dijken, B-wegen en anderszinds plezierige plekjes. Zo kan ik toch gewoon stront blijven ruiken tijdens het rijden.
gr. Ronald
Nou, liever echte stront ruiken dan die kouwe kak van de Amsterdamse grachtengordels, niet ?

Krek

Re: Umweltplakette oftewel Duitse milieusticker
Geplaatst: 22 feb 2008 22:03
door JohnvanHees
Als roetfilterloze C5 rijder schijn ik eind volgend jaar Amsterdam niet meer in te mogen!
Het scheelt dat ik er zelden kom en de parkeertarieven je vanzelf wel tegenhouden.
En dan heb ik het maar niet over verder mogelijk onheil.
Maar als er een gesubsideerde mogelijkheid (tot inbouw roetfilter) komt.. dan meld ik me aan.
Groeten uit Harderwijk
Re: Umweltplakette oftewel Duitse milieusticker
Geplaatst: 22 feb 2008 23:38
door manonbridges
Klaverblaadje schreef:Volgens mij krijg jij gewoon een rode of gele sticker.
Kan me vergissen, maar de oudere C5 HDi's (inclusief de mijne, krijgen standaard zonder roetfilter een gele sticker)
Als het zou lukken om er een roerfilter op te krijgen dan krijg je als ik het goed begrepen heb een groene sticker.
Re: Umweltplakette oftewel Duitse milieusticker
Geplaatst: 23 feb 2008 09:42
door Klaverblaadje
Klaverblaadje schreef:Ik ga vrijdag naar Duitsland en zal proberen er een te bemachtigen, ik laat hier wel weten hoe het afloopt.
Dit was wel en geen probleem.
Wel: omdat ik de eerste buitenlander was die daar kwam voor zo'n plakette.
Geen: Omdat op het Nederlandse kentekenbewijs een code staat van de Europeesche typegoedkeuring, die werd ingevoerd in de computer en daaruit bleek snel welke plakette je krijgt.
Na de betaling van 5 Euro mocht ik weer gaan.
WAARSCHUWING
=============
Als je zo'n plakette aanschaft bewaar dan het papiertje dat op de plakette zit. (je trekt dit er af als je hem op de ruit plakt)
Mocht je voorruit vervangen worden dan heb je geen plakette meer, dit papiertje, (daar staan ook de nummers op) is dan samen met de rekening die je kreeg het bewijs dat je wel een plakette had en dus door mag rijden na aanhouding.
Dus plakette weg, rekening en papiertje in de auto leggen!
Re: Umweltplakette oftewel Duitse milieusticker
Geplaatst: 23 feb 2008 09:55
door vhsdown
Klaverblaadje schreef:Klaverblaadje schreef:Ik ga vrijdag naar Duitsland en zal proberen er een te bemachtigen, ik laat hier wel weten hoe het afloopt.
Dit was wel en geen probleem.
Wel: omdat ik de eerste buitenlander was die daar kwam voor zo'n plakette.
Geen: Omdat op het Nederlandse kentekenbewijs een code staat van de Europeesche typegoedkeuring, die werd ingevoerd in de computer en daaruit bleek snel welke plakette je krijgt.
Na de betaling van 5 Euro mocht ik weer gaan.
WAARSCHUWING
=============
Als je zo'n plakette aanschaft bewaar dan het papiertje dat op de plakette zit. (je trekt dit er af als je hem op de ruit plakt)
Mocht je voorruit vervangen worden dan heb je geen plakette meer, dit papiertje, (daar staan ook de nummers op) is dan samen met de rekening die je kreeg het bewijs dat je wel een plakette had en dus door mag rijden na aanhouding.
Dus plakette weg, rekening en papiertje in de auto leggen!
Bij welke instantie heb je dat onding gehaald ?
Re: Umweltplakette oftewel Duitse milieusticker
Geplaatst: 23 feb 2008 11:01
door EvilTwin
vhwsdown schreef:Bij welke instantie heb je dat onding gehaald ?
TUV Nord, staat ook op de sticker zelf
Maar dit kan in Duitsland dus overal, waar ze apk-achtig kunnen testen, TUV, DEKRA etc. Het kan soms ook direct voor de gemeente met de zone (Berlijn, Keulen)
Ik zie overigens dat historische voertuigen 30jaar oud moeten zijn en je moet een kopie van je kentekenbewijs zichtbaar ophangen (met leesbare toelatingsdatum)
Re: Umweltplakette oftewel Duitse milieusticker
Geplaatst: 23 feb 2008 14:45
door EW
Hmmm, 5 euro....
zal dinsdag eens in Gronau kijken...
Re: Umweltplakette oftewel Duitse milieusticker
Geplaatst: 07 mar 2008 14:06
door Vakotuh
Ik vind die stickers zo lelijk, ik wÃl er geen eens een meer... De kleuren passen ook niet bij psychedelisch paars!
ehh..

, redelijk

denk ik?
Re: Umweltplakette oftewel Duitse milieusticker
Geplaatst: 07 mar 2008 15:20
door Menno
manonbridges schreef:Klaverblaadje schreef:Volgens mij krijg jij gewoon een rode of gele sticker.
Kan me vergissen, maar de oudere C5 HDi's (inclusief de mijne, krijgen standaard zonder roetfilter een gele sticker)
Als het zou lukken om er een roetfilter op te krijgen dan krijg je als ik het goed begrepen heb een groene sticker.
Ik heb een gele sticker gekregen

, ... ondanks het standaard FAP filter
EvilTwin schreef:Je kan ook nu nog snel je nonFaP HDi inruilen voor een FaP
En een HDi met FAP , omruilen voor een met dubbele FAP ??

, rare regels hoor , ... ik zet m'n FAP wel lekker uit als ik door D'land moet

Re: Umweltplakette oftewel Duitse milieusticker
Geplaatst: 09 mar 2008 16:24
door EvilTwin
Menno schreef:
Ik heb een gele sticker gekregen

, ... ondanks het standaard FAP filter
waar is het fout gegaan? Euro3+Fap = groen volgens mij

Re: Umweltplakette oftewel Duitse milieusticker
Geplaatst: 09 mar 2008 16:26
door Menno
Ik begrijp het ook niet , zal er eens een mailtje aan wagen ... , sticker is aangevraagd en opgestuurd door Dekra.
O.a. Co2 uitstoot is zelfs 2gr minder dan de nieuwe 2.0HDiF ...

Re: Umweltplakette oftewel Duitse milieusticker
Geplaatst: 09 mar 2008 17:07
door EvilTwin
Menno schreef:Ik begrijp het ook niet , zal er eens een mailtje aan wagen ... , sticker is aangevraagd en opgestuurd door Dekra.
O.a. Co2 uitstoot is zelfs 2gr minder dan de nieuwe 2.0HDiF ...

Duitsers gebruiken dezelfde kromme logica als de NL regering, een nabouwfilter hoeft niet zo goed te zijn als een af-fabriek filter.
CO_2 boeit niet, daar zijn geen eisen voor. (alleen ivm zuinigheid label of bpm bonus)
Het gevolg: een nabouwfilter dat de de uitstoot van PM3 halveert (25-> 12.5 mg/km) op een Euro3 auto is wél groen, maar een af-fabriek filter dat bijna PM4 haalt niet.
Zoals we al eerder hebben gezien, de officiële opgave voor PM10 variëert per C5 2.2HDi type, 1mg/km 4mg/km of zelfs 6mg/km.
In dat laastste geval val je dus niet meer binnen PM4/5.
Het stomme is dat ze geen kategorie hebben Euro 3 + PM4/5, waarbinnen het grootste deel van de 2.2HDi's zou vallen.
Peugeot zelf beweert overigens iets anders:
http://www.innovations-report.de/html/b ... 77988.html
Waarschijnlijk volgen zij de logica: "ons filter is beter dan retro dus moeten we ook een groen label krijgen"
Reclameren bij Dekra lijkt me op zijn plaats. Let erop dat alleen instanties die daadwerkelijk kunnen testen zo'n sticker mogen afgeven, logischerwijs moeten ze dus testen als er onenigheid is (waarom anders die eis?) waarmee je kunt aantonen dat je onder de 5mg/km zit.
Code: Selecteer alles
PM1: Euro-1- und Euro-2-Diesel-Pkw können dadurch die Grenzwerte für Euro-3 erreichen, nämlich einen Partikelmassenausstoß von weniger als 0,05 g/km .
PM2: Euro-3-Diesel-Pkw können die Grenzwerte für Euro-4 erreichen, nämlich eine Partikelmassenausstoß von weniger als 0,025 g/km.
PM3: Euro-4-Diesel-Pkw, die bisher einen Grenzwert von 0,025 g/km einhalten, erreichen dadurch den halbierten Euro-4-Grenzwert von 0,0125 g/km.
PM4: Euro-4-Diesel-Pkw halten dadurch die Grenzwerte für Euro-5 ein, nämlich einen Partikelmassenausstoß von weniger als 0,005 g/km.
PM5: gilt für Euro-3- und Euro-4-Diesel-Pkw, die ebenfalls die Grenzwerte für Euro-5 einhalten.
http://de.wikipedia.org/wiki/Partikelfi ... ungsstufen
http://www.kfztech.de/Unterricht/downlo ... 05_int.pdf
pag 222
Bottom line is, ook al komt je sleutelnummer niet voor op de lijst, toch valt iedere 2.2HDi binnen groen PM2 (pkw met nabouwfilter)
http://www.gtue.de/apps2/feinstaub/plak ... tufung.pdf