Pagina 6 van 20

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 16 aug 2015 19:08
door GW-tje
Een tijdje terug heb ik dit spul toegevoegd aan de motorolie:
Bar's Leaks Rear main seal repair

Ik had zo kort voor de vakantie geen trek meer in een distributieriemwissel en alle aanverwante zaken om de oliekeerring tussen pomp en onderblok te vervangen. De dame vertoonde weer hevige
olie-incontinentie. Dus vandaar deze toevoeging die tot nu toe goed werkt.

In onze vakantie heb ik de motor fors belast in toeren in de bergen en dat heeft geresulteerd in een verbruik van 0,6 liter op 2180km. Omgerekend dus: 1 op 3600.

Dat is weer iets meer olie, maar ik vind het niet verontrustend.

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 16 aug 2015 20:36
door c5jan
Bij mij lekte het uitlaat klepdeksel nogal. De rest blijft droog.
Het zou dus alleen gaan om interne lekkage of carter ventilatie problemen.

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 16 aug 2015 23:47
door GW-tje
Interne lekkage zal zich beperken tot de klepseals en wat lekkage langs de olieschraapveren op de zuigers.
Carterventilatie is vermoedelijk de grootste boosdoener.

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 05 nov 2015 21:29
door GW-tje
Kleppen.jpg
En dat blijkt ook zo te zijn. Zie foto.
Van de week heb ik de koelwaterslang van de oliekoeler moeten vervangen en daarbij het inlaatspruitstuk verwijderd om toegang te krijgen. Ik heb foto's gemaakt van de inlaatkleppen en met de bijna 250.000 km op de klok van mijn EW10A, die 1:12,6 op LPG draait. Daarmee wil ik maar zeggen dat de motor perfect functioneert. Het inlaatspruitstuk functioneert overigens perfect als olieafscheider er kwam een klein plasje olie uit. Hiermee is denk ik aangetoond dat het hoge olieverbruik via de carterventilatie gaat.

Om de olie te laten waar die hoort wil ik een restrictie in de pijp van het kleppendeksel zetten. De kleppen krijg je niet schoon met wat voor toevoeging dan ook en vroeg of laat gaat de koolaanslag voor problemen zorgen.

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 05 nov 2015 22:21
door Iceman
Heel herkenbaar: http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... &start=285" onclick="window.open(this.href);return false;"

Maar is dit inherent aan de lpg of een strukturele fout omtrent de klepseals?

Hoe groot heb je de opening van de karterventilatie nu gemaakt?

Greetz Iceman :smt197

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 05 nov 2015 22:31
door c5jan
Oh die slang. Het lukte me samen met m'n garagist om deze slang onderlangs te vervangen maar makkelijk was anders. Scheelde wel een boel tijd.
Ben benieuwd naar je idee voor de carterventilatie....

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 06 nov 2015 07:06
door boes
Mooie macro foto!
Zeer benieuwd naar je modificatie.

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 06 nov 2015 08:59
door GW-tje
@Iceman: dit heeft niets met de klepseals te maken. Daarlangs zal vast ook wat olie lekken maar niet zo'n significant deel als via de carterventilatie.
De constructiefout die hier in zit, is dat er geen fatsoenlijke olieafscheider is toegepast. De hete oliedamp wordt direct afgevoerd in de inlaat van de motor, terwijl de meeste automotoren vandaag de dag een fatsoenlijke voorziening hebben om gas/olie te scheiden.

Op de dieselmotoren (2.2 HDi) zit dit ding gemonteerd met dat doel:
$T2eC16ZHJGEFFm5rRt4NBSco7tVSn!~~60_57.JPG
Misschien kan één van de dieselaars onder ons een paar foto's posten van de aansluitingen van deze afscheider. Probleem blijft dat de olie weer terug de motor in moet.
Een andere oplossing is deze ertussen fröbelen:
$_12.JPG
Het belangrijkste is dat de hete oliedamp ergens kan condenseren en separaat van de gasstroom afgevoerd kan worden. Het mooiste is dat de olie het kleppendeksel niet verlaat. We denken nog even verder.......

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 06 nov 2015 10:38
door Iceman
Dat onderste potje heb ik ook gehad.
Er zit niets in dus dat werkt niet.

Greetz Iceman :smt197

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 06 nov 2015 11:28
door GW-tje
Ondertussen even een modelletje gemaakt van mijn idee. Dit plugje kan in de pijp op het kleppendeksel worden gestoken. 2 O-ringen om het op de plek te houden. Eens kijken of een maatje van mij dit 3D voor me wil printen.
Assembly1.jpg
Assembly2.jpg

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 06 nov 2015 11:44
door JW-C5
Wat is de gedachte hierachter mbt de olieafscheiding uit de hete dampen?
Hoe gaat dat dan werken?

Groet,
JW

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 06 nov 2015 11:57
door GW-tje
Eerste opzetje, JW. De hete dampen ondervinden restrictie van het hoedje voor de opening en de uitstroom wordt gereduceerd over de kleine boringen. Al houdt het maar een liter tegen op de 10.000km dan is dat al een forse winst. Ik hoop dat de olie neerslaat tegen het hoedje en dat de gassen wel kunnen ontwijken.

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 06 nov 2015 12:20
door BJG
Leuk idee :smt023

Alleen komt dat goed met de smelttemperatuur van het 3D geprintte onderdeel?
Cartergassen hebben onder hoge belasting best een hoge temp. Ik denk meer dan de 200 C van het filament (?)

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 06 nov 2015 12:45
door JW-C5
....dan maar uit een stuk alu-staf draaien en er die gaten in boren?

Groet,
JW

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v

Geplaatst: 06 nov 2015 12:46
door GW-tje
Gaan we bekijken BJG, anders laat ik het in RVS303 draaien. Aluminium kan inderdaad ook, JW.
Je postte net een fractie eerder.