Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Een tijdje terug heb ik dit spul toegevoegd aan de motorolie:
Bar's Leaks Rear main seal repair
Ik had zo kort voor de vakantie geen trek meer in een distributieriemwissel en alle aanverwante zaken om de oliekeerring tussen pomp en onderblok te vervangen. De dame vertoonde weer hevige
olie-incontinentie. Dus vandaar deze toevoeging die tot nu toe goed werkt.
In onze vakantie heb ik de motor fors belast in toeren in de bergen en dat heeft geresulteerd in een verbruik van 0,6 liter op 2180km. Omgerekend dus: 1 op 3600.
Dat is weer iets meer olie, maar ik vind het niet verontrustend.
Bar's Leaks Rear main seal repair
Ik had zo kort voor de vakantie geen trek meer in een distributieriemwissel en alle aanverwante zaken om de oliekeerring tussen pomp en onderblok te vervangen. De dame vertoonde weer hevige
olie-incontinentie. Dus vandaar deze toevoeging die tot nu toe goed werkt.
In onze vakantie heb ik de motor fors belast in toeren in de bergen en dat heeft geresulteerd in een verbruik van 0,6 liter op 2180km. Omgerekend dus: 1 op 3600.
Dat is weer iets meer olie, maar ik vind het niet verontrustend.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Bij mij lekte het uitlaat klepdeksel nogal. De rest blijft droog.
Het zou dus alleen gaan om interne lekkage of carter ventilatie problemen.
Het zou dus alleen gaan om interne lekkage of carter ventilatie problemen.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Interne lekkage zal zich beperken tot de klepseals en wat lekkage langs de olieschraapveren op de zuigers.
Carterventilatie is vermoedelijk de grootste boosdoener.
Carterventilatie is vermoedelijk de grootste boosdoener.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
En dat blijkt ook zo te zijn. Zie foto.
Van de week heb ik de koelwaterslang van de oliekoeler moeten vervangen en daarbij het inlaatspruitstuk verwijderd om toegang te krijgen. Ik heb foto's gemaakt van de inlaatkleppen en met de bijna 250.000 km op de klok van mijn EW10A, die 1:12,6 op LPG draait. Daarmee wil ik maar zeggen dat de motor perfect functioneert. Het inlaatspruitstuk functioneert overigens perfect als olieafscheider er kwam een klein plasje olie uit. Hiermee is denk ik aangetoond dat het hoge olieverbruik via de carterventilatie gaat.
Om de olie te laten waar die hoort wil ik een restrictie in de pijp van het kleppendeksel zetten. De kleppen krijg je niet schoon met wat voor toevoeging dan ook en vroeg of laat gaat de koolaanslag voor problemen zorgen.
Van de week heb ik de koelwaterslang van de oliekoeler moeten vervangen en daarbij het inlaatspruitstuk verwijderd om toegang te krijgen. Ik heb foto's gemaakt van de inlaatkleppen en met de bijna 250.000 km op de klok van mijn EW10A, die 1:12,6 op LPG draait. Daarmee wil ik maar zeggen dat de motor perfect functioneert. Het inlaatspruitstuk functioneert overigens perfect als olieafscheider er kwam een klein plasje olie uit. Hiermee is denk ik aangetoond dat het hoge olieverbruik via de carterventilatie gaat.
Om de olie te laten waar die hoort wil ik een restrictie in de pijp van het kleppendeksel zetten. De kleppen krijg je niet schoon met wat voor toevoeging dan ook en vroeg of laat gaat de koolaanslag voor problemen zorgen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Heel herkenbaar: http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... &start=285" onclick="window.open(this.href);return false;"
Maar is dit inherent aan de lpg of een strukturele fout omtrent de klepseals?
Hoe groot heb je de opening van de karterventilatie nu gemaakt?
Greetz Iceman
Maar is dit inherent aan de lpg of een strukturele fout omtrent de klepseals?
Hoe groot heb je de opening van de karterventilatie nu gemaakt?
Greetz Iceman
Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Oh die slang. Het lukte me samen met m'n garagist om deze slang onderlangs te vervangen maar makkelijk was anders. Scheelde wel een boel tijd.
Ben benieuwd naar je idee voor de carterventilatie....
Ben benieuwd naar je idee voor de carterventilatie....
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Mooie macro foto!
Zeer benieuwd naar je modificatie.
Zeer benieuwd naar je modificatie.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
@Iceman: dit heeft niets met de klepseals te maken. Daarlangs zal vast ook wat olie lekken maar niet zo'n significant deel als via de carterventilatie.
De constructiefout die hier in zit, is dat er geen fatsoenlijke olieafscheider is toegepast. De hete oliedamp wordt direct afgevoerd in de inlaat van de motor, terwijl de meeste automotoren vandaag de dag een fatsoenlijke voorziening hebben om gas/olie te scheiden.
Op de dieselmotoren (2.2 HDi) zit dit ding gemonteerd met dat doel: Misschien kan één van de dieselaars onder ons een paar foto's posten van de aansluitingen van deze afscheider. Probleem blijft dat de olie weer terug de motor in moet.
Een andere oplossing is deze ertussen fröbelen: Het belangrijkste is dat de hete oliedamp ergens kan condenseren en separaat van de gasstroom afgevoerd kan worden. Het mooiste is dat de olie het kleppendeksel niet verlaat. We denken nog even verder.......
De constructiefout die hier in zit, is dat er geen fatsoenlijke olieafscheider is toegepast. De hete oliedamp wordt direct afgevoerd in de inlaat van de motor, terwijl de meeste automotoren vandaag de dag een fatsoenlijke voorziening hebben om gas/olie te scheiden.
Op de dieselmotoren (2.2 HDi) zit dit ding gemonteerd met dat doel: Misschien kan één van de dieselaars onder ons een paar foto's posten van de aansluitingen van deze afscheider. Probleem blijft dat de olie weer terug de motor in moet.
Een andere oplossing is deze ertussen fröbelen: Het belangrijkste is dat de hete oliedamp ergens kan condenseren en separaat van de gasstroom afgevoerd kan worden. Het mooiste is dat de olie het kleppendeksel niet verlaat. We denken nog even verder.......
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Dat onderste potje heb ik ook gehad.
Er zit niets in dus dat werkt niet.
Greetz Iceman
Er zit niets in dus dat werkt niet.
Greetz Iceman
Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ondertussen even een modelletje gemaakt van mijn idee. Dit plugje kan in de pijp op het kleppendeksel worden gestoken. 2 O-ringen om het op de plek te houden. Eens kijken of een maatje van mij dit 3D voor me wil printen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Eerste opzetje, JW. De hete dampen ondervinden restrictie van het hoedje voor de opening en de uitstroom wordt gereduceerd over de kleine boringen. Al houdt het maar een liter tegen op de 10.000km dan is dat al een forse winst. Ik hoop dat de olie neerslaat tegen het hoedje en dat de gassen wel kunnen ontwijken.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Leuk idee
Alleen komt dat goed met de smelttemperatuur van het 3D geprintte onderdeel?
Cartergassen hebben onder hoge belasting best een hoge temp. Ik denk meer dan de 200 C van het filament (?)
Alleen komt dat goed met de smelttemperatuur van het 3D geprintte onderdeel?
Cartergassen hebben onder hoge belasting best een hoge temp. Ik denk meer dan de 200 C van het filament (?)
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gaan we bekijken BJG, anders laat ik het in RVS303 draaien. Aluminium kan inderdaad ook, JW.
Je postte net een fractie eerder.
Je postte net een fractie eerder.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


