Pagina 6 van 14

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 09 okt 2013 21:21
door Klaverblaadje
JW-NHS schreef: Tegen de tijd dat ze zover zijn dat dit gemeten kan worden lig ik allang tussen zes plankjes. Tot die tijd ga ik m'n gang wel.
Ik heb me 66 jaar aan de regels gehouden, de tijd tussen nu en die zes plankje geloof ik het wel.
;)

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 09 okt 2013 21:23
door JW-C5
....zo te lezen ben je niet van plan erg oud te worden...... :smt089

Groet,
JW

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 09 okt 2013 21:52
door Kapitein Rob
chathanky schreef:Een V6 koop je niet uit milieu oogpunt. ;)
Nee, maar als 'milieu' je argument is koop/gebruik je geen auto. Je kunt er natuurlijk wel voor zorgen dat je V6 voldoet aan de normen die ten tijde van de productie van kracht waren en niet slechter wordt, zodat je het milieu zo min mogelijk belast. Dat is wat JW bedoelt (denk ik ;) )
Overigens kan ik me de opvatting van Klaverblaadje ook wel voorstellen. Ik heb er ook gloeiend de pest aan als mijn auto niet goed loopt. Als dat komt door regelingen die niet goed werken en je wel een goed lopende auto krijgt door die regeling uit te schakelen, ben ik ook geneigd dat te doen. Niet goed te praten natuurlijk (en dat wil ik ook niet), maar mij is niets menselijks vreemd.... :oops:
Maar dit is wel erg :offtopic :smt190

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 09 okt 2013 21:54
door c5jan
Kapitein Rob schreef:Nee, maar als 'milieu' je argument is koop/gebruik je geen auto.
Nee, met het vliegtuig naar de supermarkt, dát is geweldig voor het milieu :smt190

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 09 okt 2013 21:56
door Menno
Zweefvliegtuigje , niets mis mee ...

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 09 okt 2013 21:59
door Kapitein Rob
Als je hem met een fiets laat optrekken wel 8-) (ipv een diesellier zonder egr.. :shock: :smt190 )

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 09 okt 2013 22:13
door chathanky
Als je wat voor het milieu over hebt kun je voor jezelf beginnen met de voor jou passende maatregelen. een V6 of een heel wat kleiner gemotoriseerde versie kun je de helft winst uithalen.

Niet allen consumenten ondermijnen de gestelde normen vlak de fabrikanten niet uit. Goed voorbeeld is de labeling. Keur eens een consumentenversie van een A label. Gaan de meeste niet meer aan komen na herkeuring. Massa`s auto`s fabriek af afgekeurd. ;)

Milieubelang kan groot zijn maar voor de gewone man een goed werkende wagen die wel wat mag kosten en gewoon betrouwbaar is. Als daaraan niet voldaan wordt..... :?
En dan de milieubelasting die het met zich meebrengt om het niet goedwerkende systeem aan de praat te houden, wat voor belasting geeft dat aan het milieu? Bergen met de meest giftige rommel. en die rommel wordt gemaakt in niet de meest milieuvriendelijke fabrieken.

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 09 okt 2013 22:28
door Flip
Er zijn argumenten aangedragen waarom het milieu technisch gezien niet zo handig is om je EGR buiten werking te stellen. Die wegen naar mijn mening zwaarder dan het vervuilen van de motor. Daarbij komt nog dat als je de boel schoon maakt en houd je motor weer netjes loopt met een werkende EGR en dan zou je kunnen denken dat het dus helemaal niet nodig is om je EGR buiten werking te stellen :smt023. De "argumenten" om het juist wel te doen worden in dit maar ook andere topics vaak begeleid met woorden zoals kul, kolder, koop maar een Tesla het zal mijn tijd wel duren, auto moet lekker lopen, geiten wollen sokken, milieu activisten enz enz enz.

Dit is de omgekeerde wereld, de meeste auto's rijden gewoon rond met een werkende EGR, dit is dus zoals het hoort. Wij met zijn allen (mits je gaat stemmen, en daar heb je de afgelopen jaren meer dan genoeg de kans voor gehad) hebben nl besloten dat dat het verlagen van o.a. NOx en CO2 beter is voor het milieu. Dit is namelijk zo en komt niet van een ultra linkse "geiten wollen sokken" organisatie die het er 10 jaar geleden stiekem doorheen gedrukt heeft :shock:.

Dat je motor niet meer zo sterk vervuild is een goed argument voor het afsluiten van je EGR, daar valt niet veel tegenin te brengen want dat klopt. Zoals gezegd ook al is het verleidelijk, het milieu weegt in mijn ogen zwaarder en volgens mij doe ik maar ook andere daarmee niet iets verkeerd. Dus als er nog andere argumenten zijn waardoor ik mijn EGR wel buiten werking ga stellen dan hoor ik dat graag maar dan wel zonder de geiten wollen sokken en Tesla's aub, want die hebben er helemaal niets mee te maken. Die sokken heb ik wel die heb ik nl nodig als het buiten vriest en ik op de motor naar mijn werk ga, die motor van mij die is pas slecht voor het milieu dat wil je niet weten. Gelukkig voor mij is dit het C5 forum :lol:.

Groeten.

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 09 okt 2013 22:31
door Roman
Milieu is alleen belangrijk als je het voelt in de beurs..als de overheid niet masaal subsidies geeft zodat milieu vriendelijk goekoper is wordt het niet gekocht..
Helaas maar waar...

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 09 okt 2013 22:39
door c5jan
Dat zag je hier wel aan de priussen. Niet om aan te zien, die spuuglelijke hokken. Maar ineens reden ze bij bosjes rond omdat je er lage bijtelling over betaalde als je ´m als leaseauto koos.

Om vervolgens met 140 km/u ermee over de snelweg te planken, de eventuele milieu-effecten volledig teniet doend of erger zelfs.

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 09 okt 2013 22:45
door BJG
Interessante discussie.

In mijn optiek ligt de nadruk de laatste jaren wat teveel op de CO2 'problematiek'.

Inderdaad de genoemde prius (alleen populair vanwege zijn belastingvoordeel) kan gedurende zijn levenscyclus wel eens millieubelastender zijn dan een normale auto. Tenminste als je de productie en uiteindelijke ontmanteling van de gehele auto inclusief batterij erbij betrekt.
Daar zijn wat studies over, maar ook die spreken elkaar weer tegen.

Een dieseltje zonder roetfilter in NL kan rekenen op lage bijtelling en zelfs wegenbelastingvrij zijn zolang de co2 uitstoot maar laag genoeg is.
Dat zo'n ding door de hoge belasting ongelofelijk veel roet en NOx uitstoot lijkt wat naar de achtergrond te zijn verdwenen. De CO2 footprent is politiek gezien belangrijker.

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 09 okt 2013 22:52
door Flip
c5jan schreef:Om vervolgens met 140 km/u ermee over de snelweg te planken, de eventuele milieu-effecten volledig teniet doend of erger zelfs.
Ik weet bijna wel zeker dat een Prius die 140 rijd nog altijd vele malen schoner is dan een C5 diesel met een half dichtgeslibt inlaatspruitstuk en afgedopt EGR systeem.

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 09 okt 2013 22:55
door BJG
Ha ha, ja en met een roetfilter dat niet meer werkt doordat hij vol zit met eolys!
Daar heb je wel gelijk in.

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 09 okt 2013 22:59
door c5jan
Flip schreef:
Ik weet bijna wel zeker dat een Prius die 140 rijd nog altijd vele malen schoner is dan een C5 diesel met een half dichtgeslibt inlaatspruitstuk en afgedopt EGR systeem.
Ook bij een zo zwaar overbeladen auto? Die accuus wegen ook best wel wat...
Ik ben geneigd er helemaal niets van te geloven.
Niet dat er bloemetjes uit de uitlaat van mn in volledig ongerepte staat verkerende (!) C5 (zonder roetfilter, dat dan weer wel) groeien maar toch.

Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen

Geplaatst: 09 okt 2013 23:03
door MichielC5
Als je echt met het milieu begaan bent trek je je niets aan van euro normen, uitlaatgastesten, fiscale regels of wat dan ook. We kunnen de vervuiling proberen te verminderen door zinnige en onzinnige maatregelen maar laten we gewoon eerlijk zijn: iedere auto is milieubelastend en iedere auto is er 1 te veel. We vernielen de aarde met onze manier van leven. Maar we zijn niet in staat om daar wat aan te doen (en willen het eigenlijk ook niet echt...). We kunnen blijkbaar alleen het tempo waarin we de boel vernielen een beetje afremmen.

O ja, ik doe er zelf ook aan mee, dus ook ik ben fout...