Pagina 5 van 9

Re: adal

Geplaatst: 04 feb 2013 01:05
door JW-C5
Bij de C5 is het bijna altijd de Break die ADAL problemen heeft, de Xant Break kent dat probleem nauwelijks.
Bij de Xant is het de Berline die hier ruimschoots de koploper is. En dat terwijl de Break heel wat zwaarder belast wordt aan de achterkant.
Het verschil? Bij de Xant heeft de Break grotere lagers dan de Berline. Bij de C5 zijn ze hetzelfde.

Toeval, of toch wél een oorzakelijk verband?

Groet,
JW

Re: adal

Geplaatst: 04 feb 2013 01:20
door chathanky
Hoeveel breakjes en hoeveel berlines rijden er van elk type rond? Hoe is er met de wagen omgegaan?
Om het puur af te laten hangen van welk toegepast lager.... ;)
Neem de sedan an sich: ik lees 126.000 km en tja volgens mij zitten ze er bij mij 3 ton lang nog is met de eerste lagers.

Als de belasting van het lager te groot zou zijn kun je smeren wat je wilt, extra smeernippels plaatsen ed. maar dat ga je voor de levensduur van het lager weinig meerwaarde mee uithalen. Ik zie wat tegenstellingen in de berichtgevingen.

Re: adal

Geplaatst: 04 feb 2013 06:19
door Hollender
Ik zie op regelmatige basis berichten voorbij komen van C5 breaks met kapotte/versleten adals bij kilometerstanden tussen de 100k en 150k . Zoiets noem ik een zwak punt, en al helemaal als het bijna alleen bij de break voorkomt en niet bij de berline...
Als zoiets dan opgelost zou zijn door montage van een groter lager zoals bij sommige andere modellen wel is gebeurd is dat wel een gemist kans, toch?

Re: adal

Geplaatst: 04 feb 2013 08:05
door Maarten
Voor wat betreft een 'zwak punt zijn'...:

De vraag is, hoeveel C5'en rijden er rond die gedurende hun hele rijdende leven (laten we zeggen, 10 jaar of 300.000 km) nooit een ADAL hebben vervangen gekregen?

Mijn Break laat héél sporadisch een sjkrieek horen als ik kont lift met het knopje in de bagageruimte. Mjah, het is misschien wel een ADAL dan. Maar de banden slijten niet scheef af, en het veergedrag heb ik niets aan gemerkt (zoals altijd, vloeiend over lange golven en, bijna onprettig, hard op korte ribbels). Ik heb vooralsnog geen reden om te vervangen (tenzij iemand nu opspringt en roept: ja dat is 110% zeker een ADAL, laat vervangen en je kent je wagen niet terug)

Om maar aan te geven, het is lastig om te zeggen of de ADALs een slecht punt zijn, omdat je geen inzicht hebt over hoeveel C5'en er veel langer dan 150k mee rondrijden...

Re: adal

Geplaatst: 04 feb 2013 08:32
door EvilTwin
Een slijtage onderdeel kán gewoon voor 250k stuk, maar dat hoeft niet. Dat het op de CX/Xm nog standaard 250dkm was viel eigenlijk nog mee ivt de DS. (supergrote ADALs)

Het is dus na de DS helaas een slijtage-onderdeel geworden, net zoals andere ophangingslagers (rubber etc.) dat zijn, op ALLE auto's. Dus het een zwak punt noemen is echt spijkers op laag water zoeken.

Re: adal

Geplaatst: 04 feb 2013 21:16
door BJG
Timo 1972 schreef:Ik denk dat dit voor mij al te laat is ze piepen / kraken al.
Nu rest nog de vraag moet dit per direct verholpen worden of kan het ook een week of twee/drie wachten voordat ik dit laat repareren?
Als ze piepen en kraken liggen de lagers al helemaal uit elkaar, dus een paar week extra maakt dan niet meer uit ze zijn toch al stuk. Maar zelden beschadigt de draagarm er zodanig van dat je er geen nieuwe lagers meer in krijgt.
Hollender schreef:Ik zie op regelmatige basis berichten voorbij komen van C5 breaks met kapotte/versleten adals bij kilometerstanden tussen de 100k en 150k . Zoiets noem ik een zwak punt, en al helemaal als het bijna alleen bij de break voorkomt en niet bij de berline...
Dat mag je op zich best zo noemen, en ook bij de berline zie je het wel hoor. Maar vooral bij aanschaf van een gebruikte PH1 of 2 moet je daar zeker op letten, en is de kwalificatie zwak punt gerechtvaardigd.
Het ligt voornamelijk aan de afdichting volgens mij, want de lagers die sneuvelen zijn vrijwel altijd droog en roestig. Ik denk dat de keerring op een gegeven moment gaat lekken. Er zijn echter ook auto's die gewoon 300 000 of meer met draagarmlagers rijden.Sowieso ontstaan er aan de lagers al vrij snel platte kanten, maar dat is op zichzelf geen probleem.

@GW: als je kans ziet een vetnippel met leidinkje oid zodanig op de kunsstof bus IN de draagarm aan te sluiten dat daarlangs (langs het gaatje/leidinkje) geen vet de draagarm in kan, dan kan het in principe. De bus dicht aan de lagerzijde heel goed af op de rand van de draagarm, dus zal het vet wel het lager in gaan, alleen druk je er mss de keerring wel tussenuit.

Re: adal

Geplaatst: 04 feb 2013 21:36
door chathanky
Als dat de algemene bevindingen zijn van een versleten lager dan kun je de conclusie trekken dat de afdichting niet in orde is en dat ze door drooglopen het begeven.
Niet dat het lager te zwak zou zijn.

Re: adal

Geplaatst: 04 feb 2013 21:41
door chathanky
Zo had ik het met het achterwiellager, de oude rollen waren roestig en gaven het geluid van een versleten wiellager. Rechts een nieuwe gemonteerd en links nog even vergeleken met de nieuwe, niet zorgwekkend maar meer geluid dan het nieuwe lager.
Daar de dop losgehaald en ja hoor het vet was dik en de rollen liepen daar niet echt lekker in het huis mee.
Na een nieuw likje vet zodat ze er weer goed in zaten maakte dat het lager net zo stil is als de nieuwe. De tijd zal het leren of het wat oplevert maar een verlenging geeft het iig.

Re: adal

Geplaatst: 05 feb 2013 08:53
door GW-tje
Ik heb geen plannen om een vetnippel erin te plaatsen, BJG. Ik zet er wel gewoon om de 3 ton nieuwe lagers in.
Gaf alleen maar aan dat het kan.....

Re: adal

Geplaatst: 05 feb 2013 08:54
door Maarten
Vandaag afspraak gemaakt voor APK voor de C5, ik heb meteen mijn dorpsgarage eens gevraagd of ze de ADALs kunnen vervangen daar, en hoeveel dat kost. Misschien geeft dat handige info voor de clubleden.

Re: adal

Geplaatst: 06 feb 2013 18:57
door toku
Hallo allemaal,

Heeft iemand het nummer van het lagertype? Of moet je een hele set bestellen. Ik heb bij mij BX toen alleen de lagers zelf vervangen en dat werkte prima.

Groeten.

Ton

Re: adal

Geplaatst: 06 feb 2013 20:39
door GW-tje
Lagertype wordt niet vrijgegeven door Citroen. Als je ze bij GJO bestelt, kun je alle delen los krijgen.
Even contact zoeken met Johan Oldenhage.

Re: adal

Geplaatst: 06 feb 2013 21:38
door Klaverblaadje
ET zou dat toch kunnen regelen, volgens mij heeft hij goede banden met SKF.

:smt017

Re: adal

Geplaatst: 06 feb 2013 21:50
door willy4
ik had ook goede banden met SKF,langs het werk maar neen

Re: adal

Geplaatst: 06 feb 2013 21:55
door willy4
willy4 schreef:daar heb ik vroeger al naar SKF naar gehoord,het zijn lagers waar citroen een patent op heeft
(vroeger toch)
zo waren dat de lagers van de waterpomp bij een CX ook
de lagers worden bij SKF ook gemaakt maar je zul ze niet in de cataloog terug vinden