V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 12 dec 2009 21:35
Auto: Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 1999
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Obsidian Black
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: sport knop

Bericht door Robster76 »

Ik moet bekennen dat ik wel duidelijk verschil merk tussen mijn oude C5 (2002-2.0HDI automaat) en mijn huidige C5 (2001-2.2HDI handgeschakeld). Bij mijn huidige is het een stuk beter te merken in de bochten. De eerste C5 merkte ik nauwelijks wanneer de Sport stand aan stond. De ijsstand wel overigens :smt023
1999 Mercedes-Benz C220CDI Esprit Selection Combi

Ex-1997 1.9D ZX Break 244K
Ex-2002 2.0HDI C5 Break Ligne Prestige 283K
Ex-2001 2.2HDI C5 Break Exclusive
Ex-2006 1.5dCI Renault Grand Scenic Expression Comfort
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Re: sport knop

Bericht door Ploffie »

EvilTwin schreef:
Ploffie schreef:Ik had net het overgangsmodel, type 1, maar al wel met hydractief 2.
Dat kan ook nog, omdat de Xant (1993) van nét voor de Xm Ph.II is, zijn er al eerder wat wijzigingen doorgevoerd (jan 1993 dacht ik voor HA2)
Dat moet dan iets eerder zijn geweest want mijn XM was van 1992.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 393
Lid geworden op: 21 apr 2018 08:06
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD
Locatie: Berlaar (België)
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: sport knop

Bericht door trxke »

Gerard schreef:Volgens mij werkt het zo:

HA3 heeft per as 2 veerbollen, HA3+ heeft per as een extra (3e) bol. Die extra bol zorgt in comfortstand voor extra stikstofvolume (wat dus meegeeft en resulteert in zachtere vering). In sportstand worden die extra bollen afgesloten waardoor alleen het volume van de 2 bollen per as nog veert. Dat afsluiten gebeurt misschien niet zo I/0 en zeker niet als het systeem zelf ingrijpt, maar eventjes voor het principe. ;)
De hoogteregelaars functioneren los van dit principe dus volgens mij blijven die gewoon reageren op snelheid en wegdek.
Het verbruik heeft geen enkel verband met de sportstand van de vering, maar wel met de sportstand van een automaat natuurlijk.
Wat betreft wel of geen HA3+ (met dank aan ET):
het is motor/bak afhankelijk op de Ph.II
Wel Hydractive 3+
V6 bva6
2.2HDi136 bva4
2.0HDi(F)138 bva6
2.2HDiF173 (bvm6, bva6)

slechts Hydractive 3
1.8-16v
2.0-16v (bvm, bva)
1.6HDiF110
2.0HDi(F)138 bvm6

dus een 2.2HDi136 Ligne Prestige heeft het wel, maar een 2.0HDiF138 bvm6 Exclusive niet.
Klopt het dat Hydractive 3+ nooit geleverd is op de PH2 2.0i16v break ook niet op de exclusive als optie?
Auto's in bezit:
C5 PH2 2.0i 16V Break Athena
C5 PH2 2.0i 16V Break Exclusive
C5 ph3 2.0i 16V Tourer Exclusive
CX 2400 IE Prestige
CX 25 GTi Turbo serie1
CX 25 GTi Turbo 2
CX 22 RS break
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 453
Lid geworden op: 15 mar 2019 22:19
Auto: C5 berline 2.0i 16v Exclusive
Opties: Alarm, Xenon en blijkbaar dubbelglas :)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 11305
Productienummer: 0134
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 312000
Kleur: Noir Perla Nera Nacre
Locatie: Lelystad
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: sport knop

Bericht door Michel_B »

Wat betreft de optie: keine anhung. Maar mijn 2.0 16v Excl uit 2007 heeft die bewuste knop in ieder geval niet.

Verstuurd vanaf mijn M2007J3SY met Tapatalk
"Goed zweven is ook een vak"
Afbeelding
In het bezit van Lexia, maar (nog) een "rookie"
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: sport knop

Bericht door kees05 »

@TRX:
Dit misverstand wordt vaker gemaakt omtrent de soft/sport stand.
In bijde standen staat de vering in de soft mode!!
Dan afhankelijk van een een bepaalde situatie worden de tussenbollen afgeschakeld.
Het verschil is, dat in de sport stand dit eerder gebeurd.
Als je dus op een vlakke weg rijdt in de sport stand functioneert het systeem soft, alleen, als je dan b.v. een bump tegen kont switch hij eerder naar stug, dan in de soft stand.
Dit geld ook voor de andere parameters in het systeem.
Groet,
Kees.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 393
Lid geworden op: 21 apr 2018 08:06
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD
Locatie: Berlaar (België)
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: sport knop

Bericht door trxke »

Mijn vraag is vooral of de sportstand versie geleverd is op de 2.0i 16v break PH2?
Zelf heb ik een Business uitvoering en een Exclusive 2.0i 16v break uit 2006, beiden hebben ze het niet.
Ik loop met het idee om een 3de 2.0i 16v break (Ph2) bij te kopen om weg te zetten.
Ik heb hiervoor wel een aantal voorwaarden waar de wagen moet aan voldoen als ik er dan nog 1 zou kopen, en een sportstand optie zou het geheel wel afmaken.
Een versie met sportstand zou comfortabeler rijden heb ik mij laten vertellen...
Auto's in bezit:
C5 PH2 2.0i 16V Break Athena
C5 PH2 2.0i 16V Break Exclusive
C5 ph3 2.0i 16V Tourer Exclusive
CX 2400 IE Prestige
CX 25 GTi Turbo serie1
CX 25 GTi Turbo 2
CX 22 RS break
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 751
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: sport knop

Bericht door AaronKers »

nee hebben ze niet
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Beschikbaar voor verkoop)

C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: sport knop

Bericht door c5jan »

Nóg comfortabeler? Lijkt me eerlijk gezegd nergens voor nodig.
Heb je de bollen al eens vervangen?
Ik schijn comfortbollen te hebben onder mijn beige exemplaar, strak genoeg en zeer comfortabel.
Plaats reactie