Pagina 5 van 6

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht

Geplaatst: 17 feb 2010 14:07
door Dinxcitro
krukaspoelie :smt017 :smt017 :smt017

Hoe zou dat dan moeten gaan???
Ik stuur in en raak met mijn band/stuurinrichting of wat dan ook de krukas?

Door het draaien naar uiterste stand aandrijfas onder bepaalde spanning maar zit toch niet direct op de krukas :lol: :lol: :lol:

Ben maar beetje technisch maar snap um nie hoor. Zou wel willen weten hoe dat dan werkt want als het de krukaspoelie is die speling heeft wat gaat er dan gebeuren als er nog meer speling op komt? Volgens mij veel vervelendere dingen dan beetje banden schrapen.....

Ben benieuwd wie er uitleg kan geven

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht

Geplaatst: 28 feb 2010 19:57
door ariecitroen
ook bij mijn C5 break 20 hdi uit 2006 hebben we dit gevoel. let wel op dat het verergerd kan worden als je lds bijgevuld moet worden.
garage kan niets vinden, sporing oed alleen zijn de banden slecht. Binnenkort dus eens kijken of het met nieuwe banden beter gaat
lat het julllie wel weten

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht

Geplaatst: 28 feb 2010 21:31
door WackoH
Het is door EvilTwin een keer netjes met tekeningen uitgelegd. De wijze waarop het stuurmechanisme van o.a. een C5 is gebouwd leidt ertoe, dat de wielen bij de eerste stuuruitslag niet meer de juiste lijn volgen met als gevolg 'schrapen' van de banden. Wellicht dat een nieuwe band met meer profiel dat soepeler afvangt waardoor je het niet voelt/hoort.
Het is geen defect, maar een 'feature'.

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht

Geplaatst: 01 mar 2010 13:53
door frank65
@ ariecitroen

Klopt, naarmate de banden verder versleten zijn, lijkt het of het meer wringt.
Ik maakte me ook zorgen toen de eerste set voorbanden versleten was, met nieuwe banden was het direct veel minder en nu ze weer versleten zijn voelt het weer zorgwekkend aan maar het hoort erbij.
Net als dat een C5 relatief snel versleten achterbanden heeft.

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht

Geplaatst: 01 mar 2010 14:03
door Dinxcitro
Karakterbak :smt190

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht

Geplaatst: 17 dec 2012 09:48
door chathanky
Bij de xantia was het wl duidelijker merkbaar. bij de huidige C5 ook wel maar wat minder erg.Over Dat Ackermann-principe: die zou dat juist moeten voorkomen. blijkbaar toch niet. 

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht

Geplaatst: 17 dec 2012 10:19
door Klaverblaadje
Bij een auto die constant van wielbasis verandert is een Ackermann principe een "rekbaar" begrip.
:smt017

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht

Geplaatst: 17 dec 2012 22:32
door EvilTwin
De wielbasis verandert niet echt, zelfs bij extreem inveren is het minder dan 0.5%, niet genoeg om het Ackermann principe in de war te schoppen (0,04graad verschil).

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht

Geplaatst: 18 dec 2012 10:40
door Klaverblaadje
Reken me dat eens voor, als ik een meetlint langs de naven hou en de wielbasis meet in de hoogste en de laagste stand heb ik een veeeeeel groter verschil.

:smt017

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht

Geplaatst: 18 dec 2012 10:58
door JW-C5
Als je met een normale snelheid een scherpe bocht neemt, zoals je dat dan in een parkeergarage doet, dan helt de auto toch nauwelijks over en komt niet "uit z'n veren".
Oftewel, onder die omstandigheden verandert de wielbasis niet.

Groet,
JW

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht

Geplaatst: 18 dec 2012 21:58
door EvilTwin
Klaverblaadje schreef:Reken me dat eens voor, als ik een meetlint langs de naven hou en de wielbasis meet in de hoogste en de laagste stand heb ik een veeeeeel groter verschil.
het verschil is bij 90mm uitvering slechts zo'n 20mm in wielbasis (verkorting op 2740mm), bij inveren nog veel minder en dat moet je dan afzetten tegen de staal die het ingestuurde wiel maakt (5,8m bij 25graden insturen van het buitenste voorwiel) en het resulteert op het binnenste wiel bij perfecte Ackermann in 32,63 graden insturing ipv 32,36 graden. Erg weinig dus, en dat is bij vrijwel volledig insturen.

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht

Geplaatst: 01 nov 2013 15:22
door LEEUWTJE
Heb daar ook last van!De rechtervoorband duwt het grint gewoon weg in plaats van erover te rollen,dat is toch niet normaal!
Bij het wegrijden uit een parkeergarage met gladde en natte vloer,huppelt de voorband naar buiten.
Gezien alle ( of bijna alle ) C5'en er last van hebben,mogen we wel zeggen dat dit een groooote ontwerpfout is van Citroén.
Heb zoiets nooit gemerkt bij mijn vorige auto's (Ford Taunus,VW Passat,Vauxhall Viva,Ford ....)
Heb ook de uitlijning van de voorwielen laten nazien,dacht een te groot toespoor;maar alles is normaal!
Heb ooit eens gelezen dat Michelin daar een oplossing voor had?
Wie weet meer?

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht

Geplaatst: 01 nov 2013 16:13
door boes
nou nou Leeuwtje,......
Om dit nou een ontwerpfout te noemen gaat wel erg....
Als je je banden op druk houdt valt alles erg mee hoor!
En nadat je het vak uitgereden bent heb je een auto met een zalig weggedrag :smt023 ,...en dat kan je bij de andere auto's uit je lijstje wel vergeten.
LEEUWTJE schreef:Heb zoiets nooit gemerkt bij mijn vorige auto's (Ford Taunus,VW Passat,Vauxhall Viva,Ford ....)
Daarbij hoef je nooit geen zorgen te maken over veercomfort ,...want dat hadden ze niet :lol:

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht

Geplaatst: 01 nov 2013 16:17
door Ploffie
De banden vraten bij mij ook in een langzame scherpe bocht, hoor gewoon zo.

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht

Geplaatst: 01 nov 2013 21:02
door Roman
Idd hp gerelateerd..
En hoe meer de banden slijten hoe meer ze het doen.
Mijn ph3 met wokkel had er geen last van