Pagina 5 van 6

Re: Cilinderkop vervangen

Geplaatst: 18 sep 2022 18:29
door jantje1948
Eén ding snap ik niet. Het gaat niet over jouw probleem, maar meer in het algemeen.
In aluminium worden vaak tapeinden gebruikt omdat de bedoeling is dat die blijven zitten. Dit om te voorkomen dat het schroefdraad, veel zachter dan bij staal, snel uitslijt.
Waarom dan hier rekboutjes gebruikt die volgens voorschrift elke keer vervangen moeten worden?
Is er iemand die daar een antwoord op heeft?

Re: Cilinderkop vervangen

Geplaatst: 18 sep 2022 18:50
door WilC5
Die rekbouten zitten vast in het blok, in de gaten in de kop waar ze doorheen gaan zit geen schroefdraad, zijn gewone gaten.

Re: Cilinderkop vervangen

Geplaatst: 18 sep 2022 18:56
door c5jan
WilC5 schreef:Die zijn er gelukkig alle 4 netjes uit gekomen.
Meet ze gerust nog even door voordat je ze monteert, en erna. Die dingen zijn erg kwetsbaar.

Re: Cilinderkop vervangen

Geplaatst: 18 sep 2022 19:03
door WilC5
Ga ik doen, dank voor de tip. :smt023

Re: Cilinderkop vervangen

Geplaatst: 18 sep 2022 19:26
door jantje1948
WilC5 schreef:Die rekbouten zitten vast in het blok, in de gaten in de kop waar ze doorheen gaan zit geen schroefdraad, zijn gewone gaten.

Ik heb het niet over de kopbouten, maar over de tapeindjes voor de bevestiging van de verstuivers.
Bij mijn 1.6HDI zaten die in de kop.

Re: Cilinderkop vervangen

Geplaatst: 18 sep 2022 19:46
door C5HDI110
1.6HDI is een heel andere motor, met hele andere reparatieprocedures ;)

Re: Cilinderkop vervangen

Geplaatst: 18 sep 2022 19:46
door WilC5
Aha, zijn dat ook rekbouten?

Re: Cilinderkop vervangen

Geplaatst: 18 sep 2022 19:52
door jantje1948
Ja, maar van dat formaat zou ik ze eerder boutjes willen noemen.

Re: Cilinderkop vervangen

Geplaatst: 18 sep 2022 19:54
door jantje1948
C5HDI110 schreef:1.6HDI is een heel andere motor, met hele andere reparatieprocedures ;)
Ok, maar dan blijft de vraag: waarom geen "gewone" tapeinden die kunnen blijven zitten om de schroefdraad in het zachte aluminium te sparen?

Re: Cilinderkop vervangen

Geplaatst: 22 sep 2022 13:34
door c5jan
Mosterd:
https://youtube.com/shorts/mKsLJe4pgGs?feature=share" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Cilinderkop vervangen

Geplaatst: 22 sep 2022 13:54
door WilC5
Ja, bij een gewone bout die niet muurvast zit werkt zoiets mooi. Ik heb ze er zelfs wel uitgekregen door in het geboorde gaatje een inbussleutel te tikken.

Maar in een tap voor je niet zomaar een gaatje, en mocht dat gaatje boren toch lukken dan heb je met het gereedschapje dat in dat filmpje gebruikt wordt grote kans dat de tap splijt. Heb ik zo begrepen hoor.

Wel bedankt trouwens!

Ben nu bezig met een poging de kop te repareren mbv koud lassen of vloeibaar metaal zoals dat spul in het Spaans heet. Soort epoxy.
Ben aan het wachten zodat dat spul tijd heeft om echt maximaal uit te harden voordat ik ga proberen de verstuiver vast te zetten met het minimale voorgeschreven aanhaalmoment van 27Nm. Voorgeschreven is 30Nm +/- 3.

Als dat houdt dan zou ik die kop weer moeten monteren om te kijken wat er gebeurt als de motor draait, steeds wat meer toeren.
Ik ga er van uit dat de bout er uit plopt, maar vermoedt wel dat het zou kunnen werken.

Ik kon het niet laten om dit te proberen, mede omdat ik altijd voorstander ben van het proberen op te lossen met minimale en voorhanden zijnde middelen. En dat spul, nural 27, had ik nog liggen.

Re: Cilinderkop vervangen

Geplaatst: 22 sep 2022 22:29
door C5HDI110
Met zo een "linkse tap" heb ik het eens geprobeerd, de tap brak af :(
Het verhaal van geluk bij een ongeluk, de kop was nodig voor een blokwissel en bleek bij nader inzien niet de juiste te zijn.

Van dat vloeibare metaalspul voor alu heb ik ook gehaald in Zweden bij de Biltema, soort 2K spul, kun je in boren en tappen als het hard is, tenminste dat staat op de verpakking.

Re: Cilinderkop vervangen

Geplaatst: 25 sep 2022 16:58
door WilC5
Wat ik al verwachtte is helaas ook gebeurt, bij het vast draaien van de moer kwam het tapeind met klontje "vloeibaar metaal" los.

Nu even denken over volgende stap, deze kop naar een reparateur brengen met de vraag of zij er nog iets goeds van kunnen maken, of maar meteen een 2e hands kop op de kop tikken. :smt017

Re: Cilinderkop vervangen

Geplaatst: 27 okt 2022 22:17
door WilC5
Nog even een update, vandaag de klus eindelijk geklaard, heeft even geduurd maar goed, zij heeft een nieuwe tweedhands kop.

Was spannend hoor, stap voor stap de boel weer opgebouwd, voor het eerst distribiutieriem vervangen bij deze wagen. Is makkelijker als verwacht. En nadat alles gemonteerd leek nog eens goed nagelopen, heb ik alles wel goed vastgezet?

Stoute schoenen aangetrokken en geprobeerd te starten. En dat lukte na een tijdje pruttelen vanwege lege dieselleidingen. Maar er was een foutmelding, kwam ook niet boven de 3000 toeren. Lexia er aan, fout in een sensor van de dieselafdeling, P0190. Even goegelen, de sensor van de commonrail. Even kijken waar die zit, en zie ik daar een rood stekkertje loshangen. :o

Vastgezet, was niet makkelijk want zit goed verstopt, en toen werkte alles naar wens. Proefritje, loopt weer als een tierelier, beter als voorheen. Meer vermogen. Niet zo gek, want bij 3 van de 4 verstuivers lekte de boel een bietje. Ook zat een deel van het spruitstuk vol bagger. Nu weer mooi schoon.

Dus al met al ben ik weer blij dat ik wat geschikt gereedschap heb en er min of meer mee overweg kan. Zo blijft een dame op leeftijd toch een fijne ervaring. :citrofiel

Re: Cilinderkop vervangen

Geplaatst: 27 okt 2022 22:41
door C5HDI110
Dat heb je mooi gedaan, is geen makkelijk klusje :smt023