Pagina 5 van 6
Re: advies gevraagd storing aut. versn. ph1 4bak
Geplaatst: 22 feb 2013 13:37
door Maartenr
"Een potentiometer in het gasklephuis geeft de exacte stand van de gasklep door aan de motormanagementcomputer."
En: de Lexia zegt: "Storing in signaal gasklepaspotentiometer."
Dat lijkt me een match.
Maar eens even aanzien de komende tijd, ik heb nog steeds vertrouwen in het zelfherstellende vermogen van mijn C5...

Re: advies gevraagd storing aut. versn. ph1 4bak
Geplaatst: 22 feb 2013 15:55
door GW-tje
Misschien de stekkers eens losnemen en met contactspray en vaseline inspuiten?
Re: advies gevraagd storing aut. versn. ph1 4bak
Geplaatst: 22 feb 2013 20:06
door Maartenr
Dat was inderdaad mijn plan. Ga morgen eens alles los en schoonmaken en hem nog een keer uitlezen om te kijken of de storing er weer in zit. Het leek vandaag trouwens of hij wat minder stotterde...
Ik heb hem vorige week tijdens de wintersport overigens gruwelijk zwaar belast. Elke dag een paar keer per dag 7km tegen een enorm steile besneeuwde bergweg omhoog met sneeuwkettingen en volle belading. Zou dat ermee te maken kunnen hebben?
Re: advies gevraagd storing aut. versn. ph1 4bak
Geplaatst: 22 feb 2013 20:19
door GW-tje
Ik heb dat afgelopen zomer ook meegemaakt, zonder sneeuw en de kettingen weliswaar, maar de C5 is mij onder die omstandigheden enorm tegen gevallen........
Re: advies gevraagd storing aut. versn. ph1 4bak
Geplaatst: 22 feb 2013 21:15
door JW-C5
In wat voor opzicht?
Gebrek aan tractie, dus doorspinnende voorwielen?
Groet,
JW
Re: advies gevraagd storing aut. versn. ph1 4bak
Geplaatst: 22 feb 2013 22:01
door GW-tje
Nee, gebrek aan koppel. En ik dacht er steeds niet aan de bak in sport te zetten. Hierdoor begon de bak bij de geprogrammeerde toerentallen steeds te schakelen van 1 naar 2 en door het gebrek aan koppel viel het toerental dan dermate ver terug dat hij het weer niet kon volhouden. Ook bij manueel schakelen werd er door de automaat in toerental gereduceerd en dat kon je niet gebruiken op die momenten want de helling was echt steil.
Ik miste daar echt het gedrag en de kwaliteit van in ieder geval een handbak, maar nog meer de dieselmotor.

Re: advies gevraagd storing aut. versn. ph1 4bak
Geplaatst: 22 feb 2013 22:08
door Maartenr
Op zich deed hij het nog niet eens zo heel verkeerd, wel regelmatig manueel terug naar de 1e versnelling moeten schakelen. Maar zwaar heeft ie het wel gehad..

Re: advies gevraagd storing aut. versn. ph1 4bak
Geplaatst: 24 feb 2013 12:05
door Maartenr
Gisteren de auto weer een keer uitgelezen nadat er ditmaal een storing op het display verscheen; "Storing automatische versnellingsbak".
Er zaten dit keer 2 nieuwe storingen in die me toch enigszins zorgen baren. Ik heb een screenshot van de Lexia gemaakt, dus als de kenners er eens even naar willen kijken.... Als ik het forum eens even doorspit zou dit er wel eens op neer kunnen komen dat ik ook aan de beurt ben om die beruchte klepjes te laten vervangen, en de olie (weer) eens te laten verversen. (wellicht meteen maar een "flush" dan, daar is iedereen hier nogal lovend over). Andere optie is om de hele auto te lozen, maar dat ligt een beetje aan de reparatiekosten....
Re: advies gevraagd storing aut. versn. ph1 4bak
Geplaatst: 24 feb 2013 13:20
door JW-C5
....daar lijkt het inderdaad op.
Die klepjes zijn:
--Modulatieklep van de werkdruk (elektroklep drukmodulatie).
--Elektroklep drukmodulatie (elektroklep modulatie overbrugging/lock-up).
Mijn advies zou zijn dit met GJO te bespreken....
Groet,
JW
Note: Voor de goede orde, ik heb geen aandelen in GJO

Re: advies gevraagd storing aut. versn. ph1 4bak
Geplaatst: 24 feb 2013 13:50
door Maartenr
Ja, ik ben bang dat het dat wordt... Alleen het is zo'n verrekte eind weg...
Re: advies gevraagd storing aut. versn. ph1 4bak
Geplaatst: 24 feb 2013 14:24
door GW-tje
Het zijn allebei nog tijdelijke storingen, maar het ziet ernaar uit dat je met de klepjes aan de beurt bent. Ik zou inderdaad met GJO contact opnemen hij is de man die je voor deze klus moet hebben.
Treur niet om het ritje want je zult later beamen dat die paar kilometer het meer dan waard zijn geweest. Die snipperdag ben je toch kwijt of je nu naar Nieuw-Vennep gaat of in Son en Breugel blijft.
Re: advies gevraagd storing aut. versn. ph1 4bak
Geplaatst: 24 feb 2013 14:58
door Maartenr
Ja, Oldenhage zal het wel worden denk ik... Maar het zal hoe dan ook wel weer veel gaan kosten, dus vanavond ook maar eens even in de glazen bol kijken wat er nog aan zit te komen en of het wellicht een idee is om een andere te kopen.... Alhoewel je daar natuurlijk weer hetzelfde aan krijgt. De kilometerstand is 190.000 en ik heb er bij 140.000 gas in laten bouwen. Verder altijd op tijd onderhoud gehad, dus echt versleten kan hij niet zijn lijkt me...
Re: advies gevraagd storing aut. versn. ph1 4bak
Geplaatst: 24 feb 2013 15:43
door GW-tje
Nee, joh....de klus kost je met flushen en al denk ik rond de 400-500 euro. Die klepjes kosten een 120 euro dacht ik en misschien een anderhalf uur werk, de rest is voor het flushen. Maar: eerst maar eens even informeren bij GJO.
Verder kan je auto sowieso nog zeker een ton mee, dan ben je net zover als de mijne.

Re: advies gevraagd storing aut. versn. ph1 4bak
Geplaatst: 25 feb 2013 09:12
door H_H
Gelukkig zijn we weer helemaal back on toppic
Misschien kunnen we samen gaan, en colonne over de snelweg en kwantumkorting bij aankomst

Re: advies gevraagd storing aut. versn. ph1 4bak
Geplaatst: 25 feb 2013 10:27
door exroosje
Bij 2 ton is dit wel ongeveer iets wat je kan verwachten met een automaat. dan is de geengineerde levensduur nu eenmaal voorbij.
Koop je een ander , kom je dus ook weer aan de beurt.
(en is niet specifiek automaat, een koppeling gaat ook niet ver daarna bij normaal gebruik en kost zelfs nog meer)