Pagina 5 van 5
Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Geplaatst: 12 apr 2012 10:26
door Klaverblaadje
EvilTwin schreef:En dan te bedenken dat er een tuning scene is waar zulke standen normaal zijn om mee te rijden.

Ach....
Zo ben ik van Calais naar JO gereden.
Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Geplaatst: 12 apr 2012 10:28
door Menno
Vond Utrecht - Nieuw Vennep met platte bollen achter op een Xantia al lang genoeg

Hele prestatie Rob

Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Geplaatst: 20 apr 2012 23:56
door BJG
Ik wil nog even een paar extra metingen doen, vandaar dat de beloofde posting over de ph3 nog even op zich laat wachten.
Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Geplaatst: 13 mei 2012 15:45
door BJG
Hier zoals beloofd een beknopt resulaat van diverse metingen.
Maar eerst even een uitleg van gebruikte begrippen.
Rijhoogte
De hoogte die de wagen heeft in de rijstand met draaiende motor
Laagste stand
De hoogte van de wagen met draaiende motor in de laagste stand geselecteerd met de knop in het interieur.
Hoogte na heffen
De hoogte van de wagen nadat deze op een tweekolomshefbrug is opgetild (wielen vrij) en weer is neergezet op de grond.
Drukloos
Hoogte van de wagen nadat het systeem met de lexia volledig drukloos is gemaakt.
C5 ph1 HA3 (2 wagens gemeten)
gemiddelde waarden:
Rijhoogte : 140
Laagste stand: 10
Na heffen: 85
Drukloos: V 85 A 80
In de laagste stand ligt de wagen op de aanslagen, er is nog wel druk in het systeem, de wagen rust niet met zijn volle gewicht op de aansagen.
Na het heffen sluiten er toch (
) kleppen in de BHI zodat niet alle olie retour loopt bij het neerzetten van de wagen.
Daardoor zakt de wagen aan de achterzijde nog iets in de aanslagen na het drukloos maken. Voor is daar nauwelijks iets van te merken door de stuggere nokken.
C5 ph1 HA3+ (2 wagens gemeten)
gemiddelde waarden:
Rijhoogte : 140
Laagste stand: 80
Na heffen: 80
Drukloos: 80
Deze wagen is dus in de laagste stand, en ook na het heffen volledig drukloos. Na het verwijderen van de achterste aanslag nokken zakte hij (ook in de klaagste stand) zelfs tot hij niet verder kon. De HA3+ heeft een andere BHI die blijkbaar onder de normale stand de retour kleppen opent
C5 ph2 HA3 (2 wagens gemeten)
gemiddelde waarden:
Rijhoogte : 145
Laagste stand: 10
Na heffen: 85
Drukloos: V 80 A 75
In de laagste stand ligt de wagen op de aanslagen, er is nog wel druk in het systeem, de wagen rust niet met zijn volle gewicht op de aanslagen.
De achterste nokken zijn korter dan bij de ph1 dat verklaart de lager hoogte achter
Na het heffen sluiten er net als bij de ph1(
) kleppen in de BHI zodat niet alle olie retour loopt bij het neerzetten van de wagen.
Daardoor zakt de wagen aan de achterzijde nog iets in de aanslagen na het drukloos maken. Voor is wederom nauwelijks iets van te merken door de stuggere nokken.
C5 ph3 HA3+ (2 wagens gemeten)
gemiddelde waarden:
Rijhoogte : 150
Laagste stand: 10
Na heffen: 10
Drukloos: 8
In de laagste stand ligt de wagen conform de spec's die citroen daarvoor opgeeft 47 mm beneden de rijhoogte. Na het heffen sluiten er ook hier op onverklaarbare wijze kleppen in de BHI zodat niet alle olie retour loopt bij het neerzetten van de wagen. Doordat ook de achterste veercilinders rechtop staan blijft er dus veel olie in het systeem. Daardoor is de hoogte na heffen vrijwel gelijk aan die in de laagste stand.
na het drukloos maken zakt de wagen door zijn gewicht nog verder in de aanslagen.
Voorlopige conclusie
De laagste stand is compleet drukloos bij de ph1 HA3+
Bij de andere modellen is er nog druk in het systeem in de laagste stand. De hoeveelheid druk hangt af van de ingestelde rijhoogte en de hoogte van de aanslagnokken. De laagste stand is een vaste waarde beneden de rijstand.
Na het heffen sluiten er retourkleppen zodat er nog steeds druk in het systeem is als de wagen op de wielen staat. Ook hierop vormt de HA3+ ph1 een uitzondering.
Helaas heb ik nog geen ph2 HA3+ kunnen meten.
Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Geplaatst: 13 mei 2012 16:23
door XortioN
Kunnen ze de wagen dan eigenlijk niet zo programmeren dat hij op normale stand lager staat? Niet dat ik dit zou doen, vraag het mij gewoon af
Dan kun je hem in principe héél goedkoop laten verlagen

Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Geplaatst: 13 mei 2012 20:42
door BJG
Dat is idd vrij simpel te doen. Ik heb er wel eens mee geëxperimenteerd, maar je de vering zelf blijft even soepel als je verlaagt zodat je heel snel bij inveren de aanslagen raakt. Dat rijdt niet lekker heb ik gemerkt, je zou dan ook suggere bollen moeten monteren.
Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Geplaatst: 13 mei 2012 21:28
door EvilTwin
BJG schreef:Voorlopige conclusie
De laagste stand is compleet drukloos bij de ph1 HA3+
Bij de andere modellen is er nog druk in het systeem in de laagste stand. De hoeveelheid druk hangt af van de ingestelde rijhoogte en de hoogte van de aanslagnokken. De laagste stand is een vaste waarde beneden de rijstand.
Na het heffen sluiten er retourkleppen zodat er nog steeds druk in het systeem is als de wagen op de wielen staat. Ook hierop vormt de HA3+ ph1 een uitzondering.
Helaas heb ik nog geen ph2 HA3+ kunnen meten.
Typisch genoeg doen dus alle varianten wat ik zei, wat ook gebeurt bij de mijne (Ph.I HA3+), maar dus niet de twee door jou gemeten Ph.I HA3+.
Mijn voorlopige conclusie: het door mij beschreven en veronderstelde gedrag klopt (op hoogte geregelde laagste stand), alleen toevallig niet voor die twee Ph.I HA3+ C5s die jij getest hebt. Ik zou zeggen: zoek uit waarom die niet doen wat ze moeten doen; bijv omdat de verouderde grote aanslagnokken te stijf zijn.
Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Geplaatst: 13 mei 2012 22:11
door BJG
Dat klopt inderdaad!
HA3+
Wat betreft de HA3+ ph1:
Zoals gezegd heb ik ter controle de achterste aanslagnokken
verwijderd dus dat heeft geen invloed. Het waren overigens HA3+ van 2003 en van 2004.
Ik vermoed dat ze gewoon functioneren zoals het hoort, de retourkleppen stonden gewoon open, terwijl de hydractiefklep wel dicht was. En dat na herhaaldelijk proberen, dus een toevalstreffer is het niet geweest.
Dop reservoir ph3
Verder begon de discussie over het barsten van het vat tgv de hoeveelheid retourvloeistof, bij de ph3. En ook daar trof ik iets vreemds:
Die hoeveelheid retour (gemeten aan de wagenhoogte) blijkt dus in de laagste stand gelijk aan de situatie na het heffen. De waarschuwing lijkt dus op zijn plaats.
Hoogte na heffen ph3
Wat ik vreemd vind is dat in deze situatie de retourkleppen blijkbaar niet open blijven.
Ik heb het zelfs nog geprobeerd met draaiende motor, ook dan hetzelfde resultaat.
Terwijl het uit gezichtspunt van de BHI gewoon een situatie is waarin de rijhoogte naar beneden toe moet worden aangepast door openen van de retourkleppen.
Al met al lijkt het dat de BHI soms iets doet wat je niet verwacht.
Temeer ook omdat ik wel eens vaker een C5 volledig drukloos in de lage stand aantrof. Hoewel ik daar natuurlijk niet meer specifiek over weet hoe en waarom.
Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Geplaatst: 10 jun 2012 19:52
door XortioN
BJG schreef:Dat is idd vrij simpel te doen. Ik heb er wel eens mee geëxperimenteerd, maar je de vering zelf blijft even soepel als je verlaagt zodat je heel snel bij inveren de aanslagen raakt. Dat rijdt niet lekker heb ik gemerkt, je zou dan ook suggere bollen moeten monteren.
Nu vroeg ik mij af, zou het te programmeren zijn dat hij in sportstand pakweg 2-3cm lager staat?

Wat doet de wagen eigenlijk als je hem in sportstand zet? Hij helt minder over, maar wat gebeurt er op technisch vlak?
Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Geplaatst: 11 jun 2012 19:18
door EvilTwin
Er gebeurt niks directs, behalve dat het kenveld verandert dat de ZACHT-HARD overgangen bepaalt.
Waarbij dus eerder, bij lagere snelheden, kleinere hoeken etc. de overgang naar HARD gemaakt wordt.
Bovendien kan HARD langer worden vastgehouden, nadat de parameters weer onder de grenswaarden zijn gevallen. Het exacte kenveld is voor HA3+ niet bekend, wel voor HA1 en HA2 (Xm, Xantia) en daaruit kun je wel iets afleiden. Bijv dat als het intrappen van het gaspedaal boven de X mm/sec komt hij naar HARD gaat, of als de hoeksnelheid van het stuur boven Y graden/sec komt, of als de uitslag van het stuur boven Z graden komt, bij een snelheid A.
HARD betekent dat de middenbollen en de middendoorlaat afgesloten worden, waardoor de veerstijfheid omhoog gaat, er meer demping is en er flink wat extra weerstand is tegen rol.
er zijn nog wel wat meer draadjes met details:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 36#p270136" onclick="window.open(this.href);return false;
welke uitvoering C5:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 14#p133914" onclick="window.open(this.href);return false;
oa. demperkarakteristiek:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 15#p204515" onclick="window.open(this.href);return false;
welke Citroen heeft wat:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 85#p203485" onclick="window.open(this.href);return false;
wat meer complexe uitleg:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 41#p144841" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bandenwissel (Hydractive III+)
Geplaatst: 16 jun 2012 08:55
door XortioN
Aha!!! Bedankt voor die uitleg en de links naar de extra toelichting!!!!
