Hallo allemaal,
Even voorstellen, ik ben Bart, 30 en kom uit Geleen in het zonnige zuiden van ons land.
Al heel lang Citroen liefhebber, en heb in mijn verleden een ZX en een Xantia gereden (was ook wel actief op het Citroen-forum in het verleden).
Als opvolger van de Xantia kwam er een Renault Twingo uit 1997, en nu sinds een jaar een nieuwe Renault Twingo 1.2 Dynamique. Een leuk karretje, en redelijk sportief te rijden, en verder echt vrij goedkoop in verzekering, etc. Onderhoud bij de dealer is wel redelijk prijzig gebleken, maar ook dat is maar relatief denk ik.
Al met al ben ik toch op zoek naar een wat ruimere auto, en mijn Citroen-bug (

) komt toch weer bovendrijven langzamerhand. Een C5 dat lijkt me wel wat, meer ruimte en wat meer comfort, ik rijd redelijk veel aangezien mijn vriendin in Den Bosch woont, en ik hobbies heb die ik in de Ardennen en in Frankrijk uitoefen. Zeg maar ongeveer 25 tot 30k per jaar. Zakelijke kilometers heb ik een C3 poolwagen van de zaak voor sinds kort, dus dat scheelt wel behoorlijk.
Zelf zit ik er nu aan te denken om mijn Twingo te verkopen (voor ongeveer 8500 euro) en er een C5 PH1 of 2 voor terug te kopen, met een budget van ongeveer 6000 euro. Dan houd ik mooi 2000 euro over en kan ik de financiering van de Twingo inlossen, en heb ik een grotere comfortabelere auto er voor terug.
Nu komt natuurlijk de vraag, wat zouden de kenners hier voor een uitvoering aanraden? Ik zelf denk vanwege het verbruik aan een 1.8 16v welke ook bekend staat als een betrouwbare motor toch? De voorkeur is een Berline, met een km stand van max 120.000 of iets dergelijks.
Ik zal de draadjes eens goed gaan doorspitten naar wat er haalbaar is en waar ik op moet letten, maar tips zijn altijd welkom!
Zijn er do's en dont's bij de C5, en wat zijn de te verwachten onderhoudskosten bij normaal gebruik ongeveer? De Xantia 1.8 die ik had (een 8v) moest wel elke 10k naar de garage, ik neem aan dat dit nu ruimer is (20 of 30k?).
Hartelijk dank en ik hoop dat ik nog veel kan deelnemen op dit leuke en zeer uitgebreide forum,
Bart