Beheerder
Beheerder
Berichten: 8142
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Mithrandir schreef: en bij het Motorhuis weten ze het niet.
Moet zijn;
Mithrandir schreef: en bij het Motorhuis weten ze het NOOIT.
:lol:
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Motorhuis, dat is toch die opeldealer?
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Rene schreef:
Mithrandir schreef: en bij het Motorhuis weten ze het niet.
Moet zijn;
Mithrandir schreef: en bij het Motorhuis weten ze het NOOIT.
:lol:
Of nog bondiger:
Mithrandir schreef: en bij het Motorhuis weten ze niets.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8142
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
:lol:

Precies!
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Gezien de tijd dat ze al bestaan denk ik dat ze alleen weten hoe ze moeten factureren...
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 apr 2011 15:48
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Locatie: Luton, LU4 9DY
Contacteer:
Zal van mijn kant ook iets laten horen.
Mijn eigen C5 na de zooi van de bak etc nu over 100K gedraaid zonder enig probleem, er is compleet nieuwe olie ingegaan en al had deze gebruikte bak van Vos er al 160K erop zitten toen ik hem kocht, nu dus meer dan 260K waarvan akte. (foto met merk olie hier op het draadje van mijn bak, was rood)
De bak schakelt stil en rustig, zonder enige krimp en zoals gezegd, deze olie is voor "life time" zie ik ook geen noodzaak voor flushen laat staan verversen.
Met de C5 van Ciprian hebben we het gelijk gedaan (3 liter in/uit) liggende op de Roemeense bodem met de multischakelaar, of dit een samenhang is weet ik niet maar denk zo dat nu de bak soepel draait, zonder enige krimp schakelt op- en terug, en zijn teller stond op 160K.
Het zijn wel 2 verschillende bakken, 4 en een 6 maar zijn 4 schakelt iets later dan de mijne in vooruit gaande beweging ook zonder een stoot of duw of wat dan ook.
Zou goed kunnen dat hij met een 300K erop nogmaals moet verversen maar dat moet hij zelf bepalen tegen die tijd.
Ik denk dat een ieder van ons dit zelf moest bepalen, voor een 6 bak automaat uiteraard staat nergens een verplichte wissel geschreven, life voor mij is life time!
Buitendat de olie van vandaag de dag is van een dusdanige kwaliteit dat (en dat voorop gesteld) bij normaal gebruik van ons voertuig de "maker" zegt, dat men het niet beheoft te verversen dan laat ik het ook daarbij.
Het zij dan dat zich problemen voordoen in het inwendige van de bak dan is natuurlijk alles overboord, de olie die erin gaat is tochwel aan de prijzige kant en moest het voor Ciprian's C5 extra bestellen daar men het nergens op voorrraad heeft.
gegroet allen,
Peter.

vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat "lifetime" moet je met een korreltje zout nemen, een heeeeel grote.....
Die is niet langer dan de gemiddelde Leaserijder met zijn auto doet, daarna is de Leasemaatschappij van het probleem en de kosten van verversen af.
Maar een volgende eigenaar kan makkelijk met de gebakken peren komen te zitten :x

Als je dit draadje goed doorleest, en ook de link bekijkt die JO op de vorige pagina gezet heeft naar het verhaal op CiFo, kom je wel tot andere conclusies.
Zeker de Aisin-6 verdient het om op tijd geflusht te worden :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 apr 2011 15:48
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Locatie: Luton, LU4 9DY
Contacteer:
@JW, klaar het is geen RR die we rijden maar toch denk ik maar zo, een ieder moet zelf uitmaken of het wel of niet zin heeft om een flush/verversing te doen.
Tot dusver heb ik met mijn Citroens die een aut bak hadden gemiddeld toch 350 - 450 K gereden en nog nooit geflushed of ververst vandaar mijn comments hier.
Nogmaals waardeer je opmerking en met respect, ook heb ik de draadjes hierover gelezen maar zoland er nog geen voldoende bewijzen op tafel liggen zoals de verwachte rapporten van het lab laat ik het maar zo.
gegroet allen,
Peter.

vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Niet slim, Peterdb. Ik heb recent ook problemen met de bak gehad, AL4, en moest vanwege de reparatie olie aftappen en dus verversen. Dat is nu zeer goed merkbaar! De olie is via e-bay in Duitsland voor zeer redelijke prijzen van rond de 8 euro per liter te koop. Daarvoor hoef je het niet te laten....
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
gekopieerd van het forum van het C6 genootschap:

goedendag,

de AM-6 versnellingsbak (TF-80) zit in diversen merken auto's (Citroen,Peugeot,Alfa,Fiat,Volvo,Saab,Range Rover en Opel)
een schoonheidsprijs voor het schakelgedrag zal deze bak nooit krijgen is mijn mening.
nu is mijn ervaring dat de levensduur van de AM-6 verlengt kan worden door elke 40000 km te verversen,
en zo ook het schakelgedrag netjes te houden.
in onze werkplaats zien wij niet veel C6en maar Volvo's en Opels bijna wekelijks met de AM-6 stuk.
onze mening is dat deze bakken geen onderhoud hebben gehad en daardoor stuklopen (ook lage km standen)
dat een automaatbak niet ververst dient te worden vind ik een broodje-aap omdat een automaat slijt en door verversing het vuil verdwijnt en er dus niks kan aanzetten in de bak.
nu durf ik over de levensduur van de AM-6 geen uitspraak te doen, we hebben Volvo's gehad met 80000km
en Alfa's met 160000km maar ook een C6 2.7hdi met 290000km kapot gaan kunnen ze dus wel!!!

mvg,
Marcel van de Vendel
Transmissie Service Center B.V.
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 apr 2011 15:48
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Locatie: Luton, LU4 9DY
Contacteer:
@ Oldenhage, nog steeds wachtend op de bewuste en beloofde lab resultaten.
Zoals eerder gezegd, de bak die er bij mijn C5 eronderzit nadat de andere gesneuveld was had al een ruim aantal km eronder, toen wel olie vernieuwd en nu heb ik er meer dan 100K mee gereden zonder enige storing eraan.
Rijd erg soepel, schakelpatroon is van het fijnste zonder schok of stoot.
Zolang we geen vergelijkend matriaal hebben met respect van lab onderzoek zoals in vorige draadjes beloofd was ga ik nog niet de olie wisselen of spoelen.
Momenteel vriest het hier -15 graden en het funktioneerd als voorheen, zelfs bij koude olie!!!!
Dus geachte hr Oldenhage, als het de mogelijkheid geeft om deze resultaten te publiseren erg dankbaar.
gegroet allen,
Peter.

vorige vervoersmiddelen in loop der jaren:
2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Wel een beetje eens met Peterdb. Verversingadviezen schieten op en neer tussen: nooit, 200k, 80k en 40k. Dat schiet dus niet op.
De ervaringsspecialisten waarvan GJO er nu ook wel één is zien natuurlijk alleen de effecten van voor en na hun behandeling, en de klantreacties van mensen met automaatklachten. Preventief vervangen gebeurt behalve door ons niet of nauwelijks. Alle 70-80-90-98% andere automaten zien ze nooit omdat tie lekker doordraaien zonder verversing of kapot gaan buiten hun zicht.
Bijkomend effect is dat ervaringsspecialisten alleen maar specialist zijn omdat ze er omzet uit maken.
Uitkomst van het olieonderzoek zou mooi zijn, al moet je je afvragen of dat er ooit komt. GJO heeft dat op nobele gronden aangezwengeld, maar misschien zijn er voor veel grotere partijen minder nobele redenen om de resulaten nooit publiek te maken....

Gr. Ronald
Disclaimer: Ik ben een believer en heb me al laten spoelen.
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Welke conclusie wil je trekken uit het aisin6 ondervindingen?
Dat het merk gelijk staat aan de mate van problemen zie ik zo niet.
Er rijden meer volvo`s rond met deze bak dan C6 en. Gebruik van aanhanger of caravan zal je vaker bij een Volvo tegen komen dan een C6.
Is er bekend of de software gelijk is per merk?
Wat is het gedrag van een gemiddelde Alfa rijder en een C6 rijder?

enige conclusie is sealed for life een relatief begrip is en dat zonder enige vorm van detail wordt aangegeven dat het gebruik invloed heeft op de levensduur van de bak.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik heb niet gespoeld maar heb noodgedwongen moeten verversen. Wist ik toen, wat ik nu weet, dan had ik zeker laten spoelen. De verse olie heeft de eigenschappen van de AL4 aanmerkelijk verbeterd. Wilde de bak vorig jaar nog wel eens chagrijnig zijn met koude temperatuur na het verversen is zelfs dat al verdwenen. Kun je nagaan wat er verandert als de bak volledig gespoeld zou zijn.

@Peterdb; juist nu je bak nog zo soepel schakelt zou je preventief eens moeten verversen om dat juist te behouden. Wat zit je toch eigenwijs te wezen daar in Roemenië. ;) Dat je daar niet kunt spoelen, oké. Maar een man met jouw sleutelervaring zou toch moeten kunnen begrijpen dat het wisselen van een paar liter olie de levensduur van de bak alleen maar ten goede kan komen? En dat je dat dan niet ziet zitten........ik begrijp het niet.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Rowi
Ronald schreef:Disclaimer: Ik ben een believer en heb me al laten spoelen.
De bak ook?
Plaats reactie