V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Had een bol defect op rechts voor, dame veerde voor geen meter. :smt089

Heb nu comfort bollen op de voorzijde, ze zweeft weer!!!! Heerlijk!! :smt193 :smt193

Met dank aan dit draadje om alleen de voorzijde te doen! :smt023

Balans tussen voor en achter is perfect.

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Je was ook al óver de 200.000 km heen die voor de bollen staan :lol:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
204600 op precies te zijn, stond er ook niet van te kijken.
Kan een keer als het 11 jaar oud is.

De defecte bol rammelde als ik er mee schudde.

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jul 2006 13:12
Auto: berline 2.0
Opties: exlusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Locatie: Meppel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Nu is mijn C5 inmiddels 11 jaar oud, en ik heb geen idee of mijn bollen nog goed zijn, maar tijdens het rijden verneem ik wel meer rammeltjes en trillingen in de auto.

Is dit nu toe te schrijven aan het verouderen van de bollen of gewoon ouderdom van de auto.
Ik heb de auto al meer dan 7 jaar in bezit, en ik heb onlangs in klein stukje in een 2 jaar jongere C5 gereden en daar viel mij op dat deze veel meer deinde tijdens het remmen en weer gas geven.
toch maar weer een citroen!!!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 212000
Kleur: Blanc Nacré
Heb jij met jou km stand van over de 350tkm nog de originele bollen erop?
Was de C5 met welke je gereden hebt nog een Phase1 of al een Phase2?
De Phase2 schijnt iets soepeler afgesteld te zijn, iets meer op comfort gericht, dan de Phase1.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jul 2006 13:12
Auto: berline 2.0
Opties: exlusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Locatie: Meppel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Ja voor zo ver ik weet zijn het de eerste bollen nog, heb de auto gekocht met 105000 km en heb in de tijd zelf niks aan de vering gedaan, eigenlijk weinig aan de onderkant, alleen een remklauw en een
wiellager aan de achterkant.

Maar ik was er eigenlijk nieuwsgierig naar of je zelf iets aan de bollen kunt merken wat betreft slijtage.

De C5 waar ik in gereden heb was ook een type 1, alleen 2 jaar jonger.
toch maar weer een citroen!!!
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Bij 2 ton hoor je de bollen te checken en lds te verversen ,....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
RRE
RRE
k zou de lds eerder verversen, kost niet zoveel, wel druk eraf via de lexia, scheelt weer een halve liter oude meuk. Aflaten bij de slangaansluiting (losnemen bij slangklem) op voorbalk naast radiator pass.zijde.

Comfortbollen, rijdt als een waterbed, zalig.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Zie hier dat voor 57 bar moet, achter 37. Veel advertenties leveren bij lagere bar, soms achter zelfs 25 bar. Is dit beter of zo?

Ik las hier ook, dat het heel verstandig is om de middenbollen te vervangen, bepaalt 30% van het comfort. Die bollen worden nergens specifiek aangeboden, maar zie soms bollen met 60 bar: zijn die er zomaar in het midden op te draaien? Dit zou dan de middenbol achter moeten zijn, voor middenbol moet ...bar? De midden voor bol schijnt moeilijk bereikbaar te zijn, speciaal gereedschap nodig?

Heeft iemand bollen voor mij?

Zie soms ook staan:niet voor "plus" veersysteem. Dat geld voor mij denk ik, ik heb wel een sportstand.

Ik vind de vering wat stug bij kleine oneffenheden, maar bollen zijn ook 15 jaar oud, en nu 2 ton op de teller. Is dat de reden?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
zeg maar welke druk op de bollen wil, ik heb hier nog een hele bollen winkel liggen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Het gaat niet alleen om de druk in de bollen, maar ook om welke dempers er in zitten.
Op deze plaatjes
veerbollen PH1 HA3.jpg
kun je zien dat de PH1 HA3 Break dezelfde 44 bar druk heeft in de achterbollen
veerbollen PH1 HA3+.jpg
als die met HA3+ is uitgerust. Maar aan de kenletters kun je zien dat het niet dezelfde zijn.
Ook de 44 bar voorbollen hebben een ander kenletter, NIET verwisselen dus :idea:

Voorts zie je dat met name de druk in de achterbollen nogal verschilt bij gebruik in de Berline en Break.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
het type staat op de veerbol. ik dacht er hier nog heb liggen die er niet op vermeld staan.
en waarom zou je die niet mogen verwisselen , dan krijg je gewoon een andere demping.
wat doe je dan met de comford bollen. daar zit ook een andere demping op en druk.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
wimt schreef:
Ik vind de vering wat stug bij kleine oneffenheden, maar bollen zijn ook 15 jaar oud, en nu 2 ton op de teller. Is dat de reden?
Even controleren kan zeker geen kwaad na zoveel jaar en km's ....
LDS moet ( volgens het onderhoudsboekje ) worden vervangen bij 2 ton.

Comfortbollen betreffen nooit de middenbollen maar de 4 op de hoek, dat is waar mensen met kritiek op deze bollen dan ook hun vraagtekens zetten icm het plus systeem , ( als je een sportknop hebt voor de vering dan heeft de C5 idd HA3 plus ) , heeft mij er overigens nooit van weerhouden om toch comfortbollen te plaatsen , maar daar is genoeg over te vinden in dit ellenlang draadje , ik vond het prima zolang de auto niet behoorlijk zwaar beladen was , dan heb je echt de sportknop nodig , of je moet van een zeeboot houden .... ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Bedankt voor de info boys. Heeft Willy gelijk, en maakt de kenteken niet zoveel uit, iets andere demping maar verder ok?

Achter zou ik dus 25 bar moeten hebben, en voor 44 bar. Dat zijn dus niet de comfort drukken denk ik.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Het is niet bekend welke drukken er in de CB's zitten, helaas.
Net zo min als dat we iets weten over de dempers.

Bij mijn laatste T2 Xantia Break, niet uitgerust met Hydractief maar met een normale HP vering, heb ik destijds CB's laten monteren.
Bij die gelegenheid heb ik een CB voorbol laten checken op druk, die zat op zo'n 70 bar als ik me goed herinner, standaard zit daar 55 bar in.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie