Forumregels
      Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008  type X7  in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
		    Berichten: 955
      		Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
      			      		      			      				Opties: trekhaak
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2009
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 11937
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 209000
      			      		      			      				Kleur: Bleu Bourrasque
      			      		      			      				Locatie: Voorschoten
      			      		      		
      		      		      		        Waarom houden die auto's het wel tonnen vol?
Voorbeeld: Volvo 1.9 T4 met 200pk
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Voorbeeld: Volvo 1.9 T4 met 200pk
 Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
    				
    				    			C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 8138
      		Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Burton
      			      		      			      				Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1982
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 20000
      			      		      			      				Kleur: Zwart
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Met alle respect, maar dat vind ik geen relevante opmerking.
In de eerste plaats heeft de door jouw genoemde motor een distributieriem, en geen ketting. (daar gaat hier toch wel een groot deel van de discussie over).
Ook geen directe injectie,
En verder zijn er echt honderden motoren te noemen die tonnen meegaan zonder problemen, daar kan iedereen wel aan meedoen.
Wel heb je een punt dat je dit niet mag verwachten bij een moderne motor. dat heeft PSA ook wel erkend.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					In de eerste plaats heeft de door jouw genoemde motor een distributieriem, en geen ketting. (daar gaat hier toch wel een groot deel van de discussie over).
Ook geen directe injectie,
En verder zijn er echt honderden motoren te noemen die tonnen meegaan zonder problemen, daar kan iedereen wel aan meedoen.
Wel heb je een punt dat je dit niet mag verwachten bij een moderne motor. dat heeft PSA ook wel erkend.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
    				
    				    			2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 955
      		Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
      			      		      			      				Opties: trekhaak
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2009
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 11937
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 209000
      			      		      			      				Kleur: Bleu Bourrasque
      			      		      			      				Locatie: Voorschoten
      			      		      		
      		      		      		        De Volvo is toch ook een turbo uitvoering? Waarom is die dan zo anders?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					 Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
    				
    				    			C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 6523
      		Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
      			      		      			      				Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2012
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 12887
      			      		      			      				Productienummer: 0552
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 70 000
      			      		      			      				Kleur: Noir Perla Nera
      			      		      			      		      			      				Locatie: Het rijk van Nijmegen
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Een CX Turbo gaat ook 500dkm mee. Ik snap de vergelijking niet.
Veel Volvo 5cils houden het geen 150dkm uit, is ook niet relevant.
Op de THP blijft de turbo heel.
De non-turbo versie van dit blok (VTi) blijft heel omdat die geen dir.inj heeft.
 
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Veel Volvo 5cils houden het geen 150dkm uit, is ook niet relevant.
Op de THP blijft de turbo heel.
De non-turbo versie van dit blok (VTi) blijft heel omdat die geen dir.inj heeft.
Continue verbetering heet dat.Mijn blok is in april 2010 geplaatst, bij citroën wist men dus toen al, dat de distributie niet goed was!
Dat is vooral omdat we nog minder exact weten wanneer de modificaties aan de tandwielen zijn doorgevoerd en omdat de modificatie aan de nokkenas zeker van vóór de C5THP indroductie is. De eerder in dit topic aangehaalde reparatie spreekt overigens nadrukkelijk van meer dan alleen de spanner.iedereen vanuit gegaan dat de kettingspanner dé modificatie
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
    				
    				    			ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 995
      		Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2003
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 09867
      			      		      			      				Productienummer: 10335
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 349500
      			      		      			      				Kleur: gris orageux (EYTC)
      			      		      			      				KPH: Achter
      			      		      			      				Locatie: Joure
      			      		      		
      		      		      		        Het kan toch best zijn dat de spanner door een gemodificeerd exemplaar is vervangen, maar dat overige aangetaste onderdelen (zoals tandwielen door versleten ketting) door hetzelfde type zijn vervangen?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Berichten: 6523
      		Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
      			      		      			      				Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2012
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 12887
      			      		      			      				Productienummer: 0552
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 70 000
      			      		      			      				Kleur: Noir Perla Nera
      			      		      			      		      			      				Locatie: Het rijk van Nijmegen
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Er staan toch duidelijk ook gemodificeerde onderdeelreferenties in de database voor de tandwielen.
Het verschil is ook duidelijk:
vroegste THPs: modificaties aan nokkenas, tandwielen en spanner
C5THP: modificaties aan tandwielen en spanner
DS5THP: alle modicaties vanaf s.o.p. geïmplementeerd.
Als er op een motor met af-fabriek modificaties reparatie wordt verricht, ga ik ervanuit dat dan niet de oudere referentie erin gezet wordt. Maar dat een onderdeel wat reeds gemodificeerd is kan blijven zitten is dus ook weer niet juist. Exact daarmee is het eerder fout gegaan.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Het verschil is ook duidelijk:
vroegste THPs: modificaties aan nokkenas, tandwielen en spanner
C5THP: modificaties aan tandwielen en spanner
DS5THP: alle modicaties vanaf s.o.p. geïmplementeerd.
Als er op een motor met af-fabriek modificaties reparatie wordt verricht, ga ik ervanuit dat dan niet de oudere referentie erin gezet wordt. Maar dat een onderdeel wat reeds gemodificeerd is kan blijven zitten is dus ook weer niet juist. Exact daarmee is het eerder fout gegaan.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
    				
    				    			ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
BAN

    			        
Berichten: 2676
      		Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
      			      		      			      				Opties: veel
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2004
      			      		      			      				Energielabel: F
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 09950
      			      		      			      				Productienummer: 0179
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 315.000
      			      		      			      				Kleur: gris aluminium
      			      		      			      				KPH: Voor + Achter
      			      		      			      				Locatie: Zeist
      			      		      		
      		      		      		        De relatie tussen de distributieproblemen en de direct ingespoten injectie zie ik niet zo.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Berichten: 8138
      		Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Burton
      			      		      			      				Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1982
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 20000
      			      		      			      				Kleur: Zwart
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        @Chathanky: Die is er ook niet, dat zijn twee verschillende dingen die bij deze motor spelen.
@ET: Inderdaad betreft het verschillende modificaties na elkaar ingevoerd, waarvan de laatste eind 2010 gezorgd heeft (volgens psa) dat alle problemen zijn opgelost.
@BGT:De turbo is de enige overeenkomst met de thp motor,
bij de thp hebben de problemen vooral te maken met de distributieketting, en de nadelige gevolgen van de directe injectie.
En de volvo motor heeft beide niet, dus niet goed te vergelijken.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					@ET: Inderdaad betreft het verschillende modificaties na elkaar ingevoerd, waarvan de laatste eind 2010 gezorgd heeft (volgens psa) dat alle problemen zijn opgelost.
@BGT:De turbo is de enige overeenkomst met de thp motor,
bij de thp hebben de problemen vooral te maken met de distributieketting, en de nadelige gevolgen van de directe injectie.
En de volvo motor heeft beide niet, dus niet goed te vergelijken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
    				
    				    			2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN

    			        
Berichten: 2676
      		Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
      			      		      			      				Opties: veel
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2004
      			      		      			      				Energielabel: F
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 09950
      			      		      			      				Productienummer: 0179
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 315.000
      			      		      			      				Kleur: gris aluminium
      			      		      			      				KPH: Voor + Achter
      			      		      			      				Locatie: Zeist
      			      		      		
      		      		      		        De nieuwe T4 is een direct ingespoten 1.6 benzinemotor.
http://www.groenlicht.be/2010/08/30/t3- ... volvo-v60/" onclick="window.open(this.href);return false;
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			http://www.groenlicht.be/2010/08/30/t3- ... volvo-v60/" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 4028
      		Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
      			      		      			      				Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2010
      			      		      			      				Energielabel: B
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 12352
      			      		      			      				Productienummer: 10436
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 231000
      			      		      			      				Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
      			      		      			      		      			      				Locatie: s-Gravenhage
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Daarnaast is er niet alleen sprake van gemodifceerde onderdelen, ook is er een aangepaste afstelprocedure....
Wat is het hoogste orga nummer van een C5-3 met problemen?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Wat is het hoogste orga nummer van een C5-3 met problemen?
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
               Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 6523
      		Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
      			      		      			      				Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2012
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 12887
      			      		      			      				Productienummer: 0552
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 70 000
      			      		      			      				Kleur: Noir Perla Nera
      			      		      			      		      			      				Locatie: Het rijk van Nijmegen
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Het verband is een hypothese:chathanky schreef:De relatie tussen de distributieproblemen en de direct ingespoten injectie zie ik niet zo.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 07#p391207" onclick="window.open(this.href);return false;
Er moet logischerwijs wel een verband zijn want de VTi (zelfde distributie) heeft geen probleem daarmee.
Noch valvetronic vs. gewone var. kleptiming, noch atmos vs turbo hebben een effect op de krachten in de distributie aandrijving. De aandrijving van de HPFP heeft dat wel. Die HPFP op zich heeft bij BMW al heel wat ellende veroorzaakt.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
    				
    				    			ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 8138
      		Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Burton
      			      		      			      				Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1982
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 20000
      			      		      			      				Kleur: Zwart
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        @chathanky:
Klopt, maar hiervan kun je niet zeggen dat hij tonnen meegaat zonder problemen
 
@Exroosje: Dat durf ik niet te zeggen vanaf welk orga het goed moet zijn.
@ET: VTi heeft niet dezelfde distributie, en hoe weet je zo zeker dat die niet uitrekt/slijt?
Er is denk ik geen ander verband dan dat het mm bijzonder kritisch is op timing en vervuiling ivm de directe injectie.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Klopt, maar hiervan kun je niet zeggen dat hij tonnen meegaat zonder problemen
@Exroosje: Dat durf ik niet te zeggen vanaf welk orga het goed moet zijn.
@ET: VTi heeft niet dezelfde distributie, en hoe weet je zo zeker dat die niet uitrekt/slijt?
Er is denk ik geen ander verband dan dat het mm bijzonder kritisch is op timing en vervuiling ivm de directe injectie.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
    				
    				    			2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN

    			        
Berichten: 2676
      		Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
      			      		      			      				Opties: veel
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2004
      			      		      			      				Energielabel: F
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 09950
      			      		      			      				Productienummer: 0179
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 315.000
      			      		      			      				Kleur: gris aluminium
      			      		      			      				KPH: Voor + Achter
      			      		      			      				Locatie: Zeist
      			      		      		
      		      		      		        Wat is er mis met de spanner dat deze problemen geeft?
Wat is er mis met de oude tandwielen dat deze gemodificeerd zijn?
Elke modificatie heeft een reden, welke redenen zijn dit dan?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Wat is er mis met de oude tandwielen dat deze gemodificeerd zijn?
Elke modificatie heeft een reden, welke redenen zijn dit dan?
Berichten: 6523
      		Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
      			      		      			      				Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2012
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 12887
      			      		      			      				Productienummer: 0552
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 70 000
      			      		      			      				Kleur: Noir Perla Nera
      			      		      			      		      			      				Locatie: Het rijk van Nijmegen
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Omdat we over de VTi nooit iets lezen ga ik ervanuit dat die geen probleem heeft. Ivm de ValveTronic is diens MM nog gevoeliger voor distributie-timing, dus daarin kan een distributie probleem niet verhuld worden.BJG schreef:@ET: VTi heeft niet dezelfde distributie, en hoe weet je zo zeker dat die niet uitrekt/slijt?
Er is denk ik geen ander verband dan dat het mm bijzonder kritisch is op timing en vervuiling ivm de directe injectie.
Vervuiling door dir.inj. is m.i. een ander -complex- probleem. Onder andere door het onvermogen bij DI om de inlaatkant schoon te krijgen doordat het gasmengsel pas in de verbrandingskamer ontstaat en doordat er koolstof direct op de zuiger ontstaat/neerslaat. Geen van deze effecten hebben een gevolg voor de distributie an sich, wel voor de timing doordat er ongewilde onsteking plaatsvindt op de gloeiend hete koolstofaanslag.
Dus als het MM een foutmelding opslaat mbt de timing door zelfontbranding ligt het probleem sowieso niet in de distributie, maar in de koolstofaanslag. Pas als de motor ernstig vervuild is kan de vervuilde motorolie de distributie in de problemen brengen, maar dat lijkt me een secundair effect. Als dit effect primair is, dan zou een sterk verkort onderhoudsinterval qua motorolie moeten kunnen helpen.
NB op de HPi, was dit effect zeer ernstig, omdat daar de vervuilde motorolie voor de smering van de HPFP zorgde.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
    				
    				    			ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
BAN

    			        
Berichten: 2676
      		Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
      			      		      			      				Opties: veel
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2004
      			      		      			      				Energielabel: F
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 09950
      			      		      			      				Productienummer: 0179
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 315.000
      			      		      			      				Kleur: gris aluminium
      			      		      			      				KPH: Voor + Achter
      			      		      			      				Locatie: Zeist
      			      		      		
      		      		      		        De extra vervuiling van de motor komt doordat de drukken in de cilinder veel hoger liggen dan bij de mpi ingespoten motoren. Ook zorgt directe inspuiting soms voor zgn wall wetting. Brandstof die nog niet verdampt is en neerslaat op de zuiger en cilinderwand.
Bij een goed gelaagd mengsel is het rijke mengsel geisoleerd door een arm mengsel waardoor er in principe geen contact is tussen het ingespoten mengsel en de cilinderwand. Voordeel dat het thermisch rendement verhoogd doordat er minder warmteoverdracht is tussen verbrand mengsel en cilinderwand en zuiger. De recirculatie van uitlaatgas zorgt ook voor meer vervuiling wat langs de cilinderwand in de olie terecht kan komen.
Het hikken tussen bepaalde toerentallen kan verband hebben met de overgang een gelaagd mengsel en een homogeen mengsel.
Een dieselinspuitpomp is gevoelig voor de juiste inspuittiming zo ook een DI benzine inspuitpomp, aangezien deze op de nokkenas gemonteerd zit zal door het rekken van de distributieketting van tijd lopen. Gevolgen voor de goede werking laat zich dan wel raden.
Iemand nog een idee van de vorige vragen in mijn vorig antwoord?
De spanner heeft op zich weinig te lijden aangezien deze aan de kant zit waar de kettingspanning het kleinst is.
De grootste kracht komt voor rekening van de geleider aan de andere zijde van het blok. De geleiders worden niet vervangen waaruit je mag opmaken dat deze niet vroegtijdig slijten.
Wat is er dan zo mis met de oude spanner?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Bij een goed gelaagd mengsel is het rijke mengsel geisoleerd door een arm mengsel waardoor er in principe geen contact is tussen het ingespoten mengsel en de cilinderwand. Voordeel dat het thermisch rendement verhoogd doordat er minder warmteoverdracht is tussen verbrand mengsel en cilinderwand en zuiger. De recirculatie van uitlaatgas zorgt ook voor meer vervuiling wat langs de cilinderwand in de olie terecht kan komen.
Het hikken tussen bepaalde toerentallen kan verband hebben met de overgang een gelaagd mengsel en een homogeen mengsel.
Een dieselinspuitpomp is gevoelig voor de juiste inspuittiming zo ook een DI benzine inspuitpomp, aangezien deze op de nokkenas gemonteerd zit zal door het rekken van de distributieketting van tijd lopen. Gevolgen voor de goede werking laat zich dan wel raden.
Iemand nog een idee van de vorige vragen in mijn vorig antwoord?
De spanner heeft op zich weinig te lijden aangezien deze aan de kant zit waar de kettingspanning het kleinst is.
De grootste kracht komt voor rekening van de geleider aan de andere zijde van het blok. De geleiders worden niet vervangen waaruit je mag opmaken dat deze niet vroegtijdig slijten.
Wat is er dan zo mis met de oude spanner?


