Pagina 4 van 9
Re: adal
Geplaatst: 02 feb 2013 20:12
door willy4
willy4 schreef:klopt,als je een smeernippel wil plaatsen moet je het zeer juist plaatsen
vroeger bij een CX kon de de smeernippel tussen de 2 lagers plaatsen
als men het Bij de C5 doet pomp je heel de arm vol vet
Re: adal
Geplaatst: 02 feb 2013 20:23
door GW-tje
Ik begrijp nog steeds niet waarom het nu niet zou kunnen, je moet alleen extra maatregelen nemen om het vet bij de lagers te krijgen. Dat zou je met dat leidinkje kunnen doen.
Maar goed, ik maak er verder geen woorden meer aan vuil. Herhalen van wat is gezegd heeft geen zin. Het plaatsen van een vetnippel heeft, zoals gezegd, ook niet veel zin. Fijne avond, Willy4!

Re: adal
Geplaatst: 02 feb 2013 20:34
door willy4
bij de vroegere modelen is dat een afgesloten ruimte waar de lagers zitten
bij de C5 is dat een open ruimte,als men daar vet in doet gaat dat de ruimte in,en komt niet bij de lagers
Re: adal
Geplaatst: 02 feb 2013 21:09
door GW-tje
Dat zeg ik: leidinkje, slangetje........
( zucht, belgen )
Met een plaatje: vetnippeltje - leidinkje - lagertje......
Re: adal
Geplaatst: 02 feb 2013 22:05
door willy4
gw-tje snap je het nu nog niet, dat gaat niet en er is geen plaats voor
Re: adal
Geplaatst: 02 feb 2013 22:14
door Herman
Misschien als je de open ruimte een bouwschuim inspuit en als dat droog is de asruimte weer opruimen met boor of pijpeind vrij maken dan is het een kleinere ruimte (ik fantasseer maar even heb het nog nooit gezien) dan hoeft er niet veel vet in en dan bereik je het ook, dacht ik, zomaar een hersenspinsel?????

Willy kan het weten, heeft het eerder al bekeken.

Re: adal
Geplaatst: 02 feb 2013 22:24
door Rene
Ja, of elke avond demonteren en in de olie leggen.
Hoewel we een gezond meningsverschil niet schuwen, wil ik jullie beide wel even op het hart drukken om wat respect voor elkaar te tonen. De opmerking (zucht, belgen) is dan ook niet fatsoenlijk te noemen.
We gooien er zand over, maar dan moet het nu wel afgelopen zijn
Ontopic verder!
Re: adal
Geplaatst: 02 feb 2013 22:43
door GW-tje
Goed, laatste reactie, Willy4....er is wel plaats voor maar wellicht niet op de plek die JIJ in gedachten hebt. Ik wordt er dagelijks voor betaald om zaken te bedenken waarvan de meesten op voorhand denken dat ze onmogelijk zijn.

Re: adal
Geplaatst: 02 feb 2013 22:55
door Bibendum
Ik begrijp al die heisa niet.Met dat leidingske zie ik het eerlijk gezegd ook niet zitten.Als je het dan toch 'perfect' wil hebben neem dan een van die rollagers mee naar een verdeler van SKF en vraag dan dezelfde maat maar in gepantserde uitvoering,dan ben je van al dat gerotzooi af.
Re: adal
Geplaatst: 02 feb 2013 23:13
door willy4
daar heb ik vroeger al naar SKF naar gehoord,het zijn lagers waar citroen een patent op heeft
(vroeger toch)
zo waren dat de lagers van de waterpomp bij een CX ook
de lagers worden bij SKF ook gemaakt maar je zul ze niet in de cataloog terug vinden
Re: adal
Geplaatst: 03 feb 2013 14:47
door NTwoO
Of een keer in de leeftijd van de auto de ADAL's vervangen... Mijn C5 is al gedaan door de vorige eigenaar, maar bij de BX was het een vrij eenvoudige klus. Niet iets waarvoor ik een aanpassing voor zou doen. De activa componenten was een ander verhaal. Dat was wel ondermaats ontworpen op een paar punten. Die vereisten wel aanpassingen.
Sent from my XT910
Re: adal
Geplaatst: 03 feb 2013 20:52
door Hollender
Smeren van lagers heeft enkel nut als het vet ook werkelijk in het lager zelf komt.
In dit geval zou er dus een gaatje in de buitenste lagerschaal geboord moeten worden zodat het vet langs daar binnen kan dringen. Dan zou dat gaatje en recht voor een gat in de ophanging moeten zitten waar dan weer de smeernippel in zit. Of er moet al een sleufje rondom het lager in de ophanging zitten dat als vetkanaal dient. Ook hier dient dan de vetnippel in dat kanaal uit te komen
Tweede optie is ervoor zorgen dat het lager aan beide kanten nagenoeg afgesloten is waarbij je aan een kant een vetnippel monteert en zo het vet langs de zijkanten door het lager heen perst.
Allemaal erg omslachtige methodes voor iets dat eens in de 100.000 km voorkomt.
Simpelste oplossing lijkt me (als je dan toch persé wil smeren) gewoon het lager inspuiten met speciale kruipolie die na een 30 tal seconden veranderd in vet. Dringt door in je hele lager en heeft achteraf de smeereigenschappen van vet. Sterk spul, al zeg ik het zelf...
Re: adal
Geplaatst: 03 feb 2013 21:06
door GW-tje
Citroen had eenvoudigweg bij de C5 kunnen kiezen voor grotere lagers bij de break, net als dat bij de Xantia is gedaan. De draaggetallen zijn voor de break te laag voor hun belasting. De lagers worden daarnaast met een shim uitgevuld en omdat er speling wordt afgesteld is het niet mogelijk om afgedichte lagers met vetvulling te gebruiken. Als dat kon was het probleem er ook niet. Wat wel had gekund bij de keuze voor een groter lager en een grotere as (=bout) is dat er een centrale boring in de bout had gekund met een vetnippel in de boutkop. Kan nu ook, maar dan moet er een kwalitatief dure bout worden toegepast.
Re: adal
Geplaatst: 03 feb 2013 21:10
door Timo 1972
Ik denk dat dit voor mij al te laat is ze piepen / kraken al.
Nu rest nog de vraag moet dit per direct verholpen worden of kan het ook een week of twee/drie wachten voordat ik dit laat repareren?
Re: adal
Geplaatst: 03 feb 2013 23:36
door chathanky
Hoe kom je aan het gegeven dat de C5 te zwakke lagers heeft dan?
Die belasting hangt af van de lengte van de draagarm, de positie van de veerarmbevestiging en de hoek waaronder deze werkt.
Je kunt er niet vanuit gaan dat het lager meer te lijden heeft puur aan het formaat.