Pagina 4 van 11

Re: Handremkabels

Geplaatst: 23 aug 2013 00:20
door JW-C5
Ja, mijn C5 is een PH2 V6 BVA. Die had er ook last van.

En inderdaad, de handrem wordt door mij maar zelden gebruikt.
Of de eerste eigenaar, die er zo'n 120 kkm mee gereden heeft in minder dan 2½ jaar, 'm ook zelden gebruikte weet ik niet.

De handremkabels zijn twee jaar geleden vervangen, kort geleden dus ook de klauwen.

Groet,
JW

Re: Handremkabels

Geplaatst: 23 aug 2013 00:26
door WackoH
Ph 1 en Ph 2 hebben dezelfde remklauwen voor zover ik weet. Wij gebruikten de handrem juist veel (altijd). Dus dat is het verschil niet.

Re: Handremkabels

Geplaatst: 24 aug 2013 21:33
door WackoH
Vandaag was het mooi weer om eens aan de gang te gaan. Nadere inspectie leverde op dat beide (!) handremkabels moervast zaten, maar dat de handremhendeltje op de klauwen nog wel functioneerde.

Eerst de kabel er uit gerost. Er zat duidelijk veel zand/olie/water in de geleider. Omdat de handrem tot voor kort nog functioneerde dacht ik dat ik de geleider niet hoefde te vervangen, maar dat schoonmaken voldoende zou zijn. Dus, een uur lang in de weer geweest met stukjes stof er doorheen te raggen, en vervolgens nog een uur om te proberen de kabel er doorheen te krijgen (tegelijkertijd duwen en trekken. Hopeloos... :?

Daarna toch maar m'n principe overtreden dat ik niet onder de auto ga liggen om de geleiders (die had ik op aanraden van dit forum alvast gekocht) te gaan vervangen... (wel assteunen gebruikt). Om een lang verhaal kort te maken: het lukte om in twee uur beide kabelgeleider en handremkabels te vervangen. Lastigste was nog de klikverbinding op de geleider aan de handremhendel-zijde. Ik kon de nokjes niet indrukke. Uiteindelijk heb ik dit ding met een lange schroevendraaier eruit gebroken. Ik kon met wat buigen en duwen langs het hitteschilt. Dat hoefde dus niet van z'n plek (maar wel los).

De handrem functioneert weer boterzacht! :smt193 Ik heb mezelf dus maar op twee pilsjes getrakteerd.

Het is weer bevestigd dat je niet moet proberen alleen de kabel te vervangen, maar de geleider gewoon mee moet nemen. Het is duurder en lijkt meer werk, maar... het lukt tenminste...

Overigens zit hier wel een manco: Waar de geleiders het interieur in gaan zit een plastic klikring en een rubber (terwijl het daar kurkdroog blijft en de opening van de rijrichting afgekeerd is. Maar in de wielkast vraagt de schuin naar voren gerichte opening van de geleider gewoon om water en zand. Er zit een lullig ringetje. Maar dat klemt geeneens. Waarom geen rubber tule om rommel buiten te houden? Ik heb nu meer duct tape op de overgang gedaan om troep buiten te houden. Maar de kabels gaan vastzitten doordat de flexibele buitenmantel breekt. Een nadeel van de handrem op de voorwielen. Dat nemen we dan maar voor lief voor hydro-vering.

De kosten waren 79,73 (inclusief verzendkosten) bij MijnAutoOnderdelen.nl. (16,68 per kabel, 21,11 per geleider). Zij leveren wel binnen de termijn die ze beloven (in tegenstelling tot Mister auto). En ze waren bovendien een stuk goedkoper.

Maar... het viel me wel op de dat de remschijf linksvoor ongelijkmatig is afgesleten. De binnenzijde is een stuk dunner dan de buitenzijde. Wat is de minimale dikte??

Re: Handremkabels

Geplaatst: 25 aug 2013 13:35
door WackoH
Ik heb eens wat rond gekeken. De originele dikte van de remschijven voor schijnt 26.0 mm te zijn. En de minimale dikte 24.0 mm.
Ik heb bij mij eens nagemeten. Ik zit op 21.2 mm (tenminste linksvoor, waar mijn vraag over ging). :shock:
De binnenzijde is ~5.5mm, de buitenzijde 6.2 mm
Het ziet er nog wel niet uit dat ze uit elkaar zullen valle. Maar als die 24.0 mm klopt is de slijtage dus al 2x wat is toegestaan.
Voor alle duidelijkheid: Dit is de eerste keer dat ik zelf met remblokken en schijven aan de gang ben. Voorheen wilde ik dat altijd aan professionals (=garage) overlaten.

Ik besef dat ik een beetje off-topic raak...
Hier vond ik dit statement van Herman:
Remschijven diktes.
Voor dubbele schijf normaal 22mm en minmaal 20mm.
Achterschijf normaal 14mm en minimaal 12mm.

Maar voor mijn Ph1 break 2.0 HDI vind ik voornamelijk 26 --> 24 mm. Klopt dat ? Heeft dat met het grotere gewicht te maken.
Want als die 22 mm van nieuwe schijven klopt heb ik nog 1.2 mm slijtage te gaan. In het andere geval heb ik al 1.8 te veel slijtage gehad...

[Edit 1] Om zelf maar het antwoord te geven: De 1.8 Berline heeft 22 mm schijven voor, anderen hebben 26 mm.
Nu is mijn auto ook de budget versie (2.0 HDI zonder intercooler dus met slechts 90 pk, wat overigens best te doen is). Dus misschien toch 22 mm vanwege de zwakkere motor). Maar wel een break. Dus ik zou toch 26 mm verwachten...

[Edit 2] Ik azg later dat de remschijven van de Berline 1.8 ook een kleinere diameter hebben (namelijk 266 tov 283). Dus maar weer naar buiten, wiel eraf en meten --> ~280mm diameter. Dus ik rij rond met remschijven die bijna dubbele slijtage hebben, die ook ngo eens ongelijkmatig is :shock: (Nogmaals, ik heb de remmerij steeds aan de garage over gelaten).

Jacco

Re: Handremkabels

Geplaatst: 25 aug 2013 19:05
door JW-C5
De enige C5 die 266/22 schijven heeft is de 1.8i Berline. De 1.8i Break heeft al 283/26 schijven, net zoals jouw C5 die heeft.

Op het Xantia forum heb ik foto's gezien van remschijven die zover doorgesleten waren dat je niet meer op de schijf zelf remt maar op de koelribben die er binnenin zitten.

Hoever die dan versleten waren weet ik niet.
En het lastige is dat je dat vanaf de buitenkant niet kunt zien of meten, het zal zeker niet homogeen verdeeld zijn over de hele schijf.

Het lijkt mij dus zaak op heeeeel korte termijn over te gaan op de montage van nieuwe schijven.
Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als je een noodstop moet maken en je schijf blijkt plotseling geen schijf meer te zijn maar een gatenkaas waarop de blokken hun werk moeten doen :shock:

Overigens verbaast het me dat de garagist dit niet opgemerkt heeft.
En dat jouw auto zó door de APK gekomen is :o

Groet,
JW

Re: Handremkabels

Geplaatst: 25 aug 2013 20:32
door WackoH
JW-NHS schreef:En het lastige is dat je dat vanaf de buitenkant niet kunt zien of meten, het zal zeker niet homogeen verdeeld zijn over de hele schijf.
Ik heb met een schuifmaat gemeten dat de dunste zijde nog ruim 5mm heeft (Een nieuwe schijf heeft waarschijnlijk 8 m op deze plek). Het is dus ook weer niet bepaald aan fliesje.
JW-NHS schreef: Het lijkt mij dus zaak op heeeeel korte termijn over te gaan op de montage van nieuwe schijven.
Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als je een noodstop moet maken en je schijf blijkt plotseling geen schijf meer te zijn maar een gatenkaas waarop de blokken hun werk moeten doen :shock:
Op zo'n gatenkaas wordt een noodstop een gegarandeerde pirouette.
Ik heb inderdaad zojuist een paar gecontroleerde noodstopjes gemaakt. De schijf zit er nog onder ;-)
JW-NHS schreef: Overigens verbaast het me dat de garagist dit niet opgemerkt heeft.
En dat jouw auto zó door de APK gekomen is :o
Tja. Ik wilde de lokale economie te steunen en de auto dus bij de garage in de straat in onderhoud (en APK) te geven.
Eerlijkheidshalve heb ik de garage vorig jaar verteld om alleen het hoognodige te doen omdat ik er serieus over dacht om een andere auto te nemen. En wellicht hebben de handrem problemen tot versnelde slijtage geleidt.
Maar je zou toch zeggen dat vervangen een leuk klusje is om wat te verdienen. Dus onwil van de garage is het niet. Maar als het mij als leek al opvalt dat de schijven wat dunnetjes lijken (anders had ik het niet gecontroleerd...)

Re: Handremkabels

Geplaatst: 30 aug 2013 14:29
door WackoH
Vandaag APK gehad. Geslaagd! :smt193
Alleen de nieuwe remschijven-voor liggen nog in de doos thuis, want die zijn pas vandaag gearriveerd...

Re: Handremkabels

Geplaatst: 30 aug 2013 14:37
door JW-C5
En die veel te ver gesleten schijven zitten er nog op?
Heeft de keurder dat niet opgemerkt?

Groet,
JW

Re: Handremkabels

Geplaatst: 30 aug 2013 14:40
door chathanky
De apk kijkt niet naar de diameter van de remschijf.

Re: Handremkabels

Geplaatst: 30 aug 2013 14:46
door JW-C5
Niet naar de diameter.
Maar wel naar de dikte van de schijf en van de blokken.

Groet,
JW

Re: Handremkabels

Geplaatst: 30 aug 2013 14:48
door WackoH
chathanky schreef:De apk kijkt niet naar de diameter van de remschijf.
Een nieuwe schijf begint met 26 mm. Minimaal is 24 mm (ik kom dat op verschillende plekken tegen). De mijne zijn nog 21.2 mm...
Mij als betrekkelijke leek viel op dat de schijven er wat dunnetjes uitzagen (en ongelijkmatig waren versleten; de ene zijde van de geventileerde schijven meer dan de andere zijde)
Het komt dit weekend alleemaal goed (als ik de Torx bouten van de remklauwen los krijg; Het juiste bitje heb ik).

Re: Handremkabels

Geplaatst: 30 aug 2013 14:51
door JW-C5
Staat er geen aantekening op jouw APK rapport?

Volgens http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuri ... oor-remmen" onclick="window.open(this.href);return false; moet de dikte van de remschijf bekeken worden, en is het een afkeurpunt als ze onder de minimale maat zijn.
Over de blokken moet een aantekening gemaakt worden als ze ver gesleten zijn.

Groet,
JW

Re: Handremkabels

Geplaatst: 30 aug 2013 14:58
door WackoH
Ik heb de monteur allen telefonisch gesproken en dus nog geen rapport gezien. De blokken waren nog wel redelijk (>5 mm).
Ik had aangegeven dat alleen een APK voldoende was. Maar met deze schijven had hij 'm niet goed mogen keuren... En een garage wil toch geld verdienen. Dus als hij had geconstateerd dat de schijven niet goed zijn, had hij me dat wel verteld, lijkt me.
Hij heeft zeker gezien dat ik de kortgeleden het een en ander heb vervangen (handremkabels + geleiders, stuurkogels, remschijven achter, remblokken achter, klauwen losgehaald. Misschie verteld hij me dat ik de schijven-voor toch ook echt moet doen. Ik hoor vanmiddag wel.
Jacco

Re: Handremkabels

Geplaatst: 30 aug 2013 15:31
door chathanky
De eerste die met een schuifmaat de remschijven opmeet moet ik nog tegenkomen. :lol:

Re: Handremkabels

Geplaatst: 30 aug 2013 16:03
door Ploffie
Dat kan ook niet want de wielen mogen er niet af.
Wel kan hij een enorme braam voelen en daarop uitmaken of de schijf te ver heen is.