Pagina 4 van 7

Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?

Geplaatst: 30 aug 2009 13:34
door EvilTwin
Voor de CX kont heeft Opron nog meer oplossingen overwogen, oa. een hoge "prius" kont:

Afbeelding

en een panoramische hatch zoals op de Sm:
Afbeelding

http://www.citroenet.org.uk/prototypes/ ... jet-l.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet dat je daarin makkelijk een fiets kunt gooien. Helemaal tegen 5e deuren was hij ook niet, getuige Project-F. Maar dat was een kleinere middenklasser en grotendeels door Bertoni (TA, 2cv, DS, Ami) getekend.

Afbeelding

Helaas was Rino Citroën nét voor met de R16 (men vermoedt nog altijd industriële spionage) waarbij het patent op de achterklepscharnieren/dak-lassen bij Rino terecht was gekomen. Wellicht leverde dat zo'n trauma op, dat men het pas met GSA weer wilde proberen met een 5e deur. De F werd helemaal geschrapt omdat hij niet beter was dan het eerdere middenklasse project C60:

Afbeelding

Dat model, maar dan met een meer Ami achtige neus en een Ami8 kont was op zich een prima auto geweest voor ca 1966, maar de GS is duidelijk een paar stappen beter. (op zich het wachten waard dus) De neus van de F (of de Sm) is écht z'n tijd 10jaar vooruit.

Ik denk zelfs dat als Opron idd het viertal C60/F/Ami/Panhard24 in een blender had gegooid en men niet in al die wankel onzin gestapt was, dat Citroen begin jaren 70 in een commerciël/financiëel riante positie had gezeten, met twee succesvolle middenklassers (Ami+F). Maar dan hadden we geen GS of CX gehad; wellicht dus wel een 4deurs Sm of 4cil/4deurs Panhard 24, en GEEN Peugeot invloeden.

Met de concave CX vorm is niks mis, dat bewijzen de C6 en C5-3, maar als het slecht uitkomt mis je de klep wel. De Xm oplossing met de tussenruit om de passagiers uit de tocht te houden, blijft toch wel mooi.

Afbeelding

Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?

Geplaatst: 30 aug 2009 14:05
door JWHofnar
Leuk bericht. Stonden best nog wat "nieuwtjes" voor me in.

En inderdaad, als er een een C6 met vijfde deur was (en evt een XM ruitje)
dan wist ik het wel.

JW

Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?

Geplaatst: 30 aug 2009 14:07
door Roman
ik denk dat de doelgroep van de C6 niet de mensen zijn die een 5de deur nodig hebben...

;)

Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?

Geplaatst: 30 aug 2009 14:38
door JWHofnar
Roman schreef:ik denk dat de doelgroep van de C6 niet de mensen zijn die een 5de deur nodig hebben...

Ja, spijtig. :smt085

Brengt ons wel weer terug bij de vraag over de C5.
Kennelijk wil Citroen de sedan als chique positioneren (dus geen 5e deur)
en de Tourer als praktisch.

JW

Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?

Geplaatst: 30 aug 2009 14:40
door Roman
tja wat precies de gedachte gang is weet ik niet...
ford heeft het met de mondeo anders gedaan..
een sedan, een 5de deur en een break..

ik mis de 5de deur niet.. maar dat is zoals altijd persoonlijk...

Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?

Geplaatst: 30 aug 2009 14:52
door macpro
Ik heb de Tourer gekozen omdat ik die mooier vind, praktischer en omdat je die kunt krijgen met het glazen dak.
Dan heb je echt helemaal een ruimtelijk gevoel.
En als je ook nog eens bedenkt dat het leasetarief tussen een sedan en tourer niet veel scheelt, dan is de keuze helemaal snel gemaakt.

Maar dat is dus ook net het mooie aan al die verschillende uitvoeringen. Ieder kan voor zich de versie kiezen die het beste past bij de persoonlijke situatie.

Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?

Geplaatst: 30 aug 2009 15:02
door Roman
wat ik gewoon enorm mooi vind is de achterruit van de sedan.. dat geeft de auto net dat tikkeltje meer...

Afbeelding

Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?

Geplaatst: 30 aug 2009 17:02
door arendonk
Vind break en tourer veel mooier en praktischer. Moet wel zeggen dat de berline phase III erg goed gelukt is. Berline type I en II zijn erg lelijk.

Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?

Geplaatst: 30 aug 2009 17:43
door EvilTwin
arendonk schreef:Vind break en tourer veel mooier en praktischer. Moet wel zeggen dat de berline phase III erg goed gelukt is. Berline type I en II zijn erg lelijk.
Wat is er mis met een berline type.I? Je hoeft hem niet mooi te vinden, maar lelijk is ze zeker niet!
De achterkant was blijkbaar mooi genoeg voor Mercedes om te kopiëren voor de 2002 CLK (W209)

Afbeelding

Afbeelding

De break ph.I mooier vinden dan de Berline kan natuurlijk echt niet... :roll:

Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?

Geplaatst: 30 aug 2009 18:20
door Klaverblaadje
arendonk schreef: Berline type I en II zijn erg lelijk.

:smt017

Ik neem aan dat het hier een verschrijving betreft? :shock:

Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?

Geplaatst: 30 aug 2009 18:41
door fbss
Ja, dat moet toch ècht wel, want de Berline type I is echt de mooiste C5! :citrofiel

Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?

Geplaatst: 31 aug 2009 01:22
door josok
fbss schreef:Ja, dat moet toch ècht wel, want de Berline type I is echt de mooiste C5! :citrofiel
:smt038 Klopt, want zo eentje heb ik er ook :D Maar van de voorkant gezien is de break type 1 ook erg mooi hoor! :mrgreen:

Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?

Geplaatst: 31 aug 2009 08:31
door fbss
Het is van alle kanten een mooie auto. Ik kan niet begrijpen dat iemand een andere auto zou willen hebben :shock:

Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?

Geplaatst: 31 aug 2009 09:13
door Marc
fbss schreef:Het is van alle kanten een mooie auto. Ik kan niet begrijpen dat iemand een andere auto zou willen hebben :shock:
Tja, zo wordt het wel een erge welles-nietes discussie : Break is mooier. Nee, Berline is mooier. Welles. Nietes. enzovoorts

Ik ben van mening dat een ph1 Berline mooi is, maar een Break mooier. Bij de phII vind ik de achterlichten van de Berline echt lelijk. Voor rest mooi, maar de Break is mooier en ook net wat mooier dan de phI (vooral de neus). PhIII Sedan is een stuk mooier dan de eerder Berlines, maar ook hier is de Break mooier.
Dus :
1. PhIII Break
2. PhII Break
3. PhI Break
4. PhIII Sedan
5. PhI Berline
6. PhII Berline

Re: Break/Tourer of Berline/Sedan?

Geplaatst: 31 aug 2009 09:49
door zandvoorta
Exact mijn lijstje ook :smt023