pieter melissen
pieter melissen
Re: afschrijving

Bericht door pieter melissen »

afschrijven tegen vervangingswaarde is fiscaal gezien aantrekkelijk maar voor een particulier irrelevant.
Stel ik plan over drie jaar een Maserati Quattroporte, moet ik dan nu al 50000 per jaar gaan afschrijven op de C5? Nee dus, maar ik moet wel sparen. Afschrijven, wat dus voor mij gewoon betekent zorgen dat ik als het nodig is een nieuwe/gebruikte auto kan kopen. Aan het eind van de rit met de auto die ik vervang kijk ik simpel wat die in aanschaf gekost heeft en wat ik er nu voor terug krijg.
Rowi
Rowi
Re: afschrijving

Bericht door Rowi »

pieter melissen schreef:afschrijven tegen vervangingswaarde is fiscaal gezien aantrekkelijk maar voor een particulier irrelevant.
Maar helaas niet toegestaan door de fiscus. (Wel dus voor de economische balans en AVW, niet fscaal).
pieter melissen
pieter melissen
Re: afschrijving

Bericht door pieter melissen »

Rowi schreef:
pieter melissen schreef:afschrijven tegen vervangingswaarde is fiscaal gezien aantrekkelijk maar voor een particulier irrelevant.
Maar helaas niet toegestaan door de fiscus. (Wel dus voor de economische balans en AVW, niet fscaal).
mijn laatste college boekhouden dateert van 1971.....
Rowi
Rowi
Re: afschrijving

Bericht door Rowi »

:D
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14788
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: afschrijving

Bericht door Harm »

Ja, ik houd ook boeken.... Maar die zijn om te lezen... :smt017
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6520
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: afschrijving

Bericht door EvilTwin »

Ik ga altijd uit van het voorzichtigheids beginsel.

Dus afschrijven naar 10% van de nieuwwaarde over de econ. levensduur (5jaar)

Met een aankoopkorting van 10% kom je dan op 16% per jaar.
Na een jaar is de auto dan 74% waard
Na twee 58%, dan 42%, 26%, 10%.

Op een C5 van 35k is dat 460eur/mnd afschrijving.
Zeg maar 500 als je renteverlies meeneemt.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Rowi
Rowi
Re: afschrijving

Bericht door Rowi »

EvilTwin schreef:Ik ga altijd uit van het voorzichtigheids beginsel.

Dus afschrijven naar 10% van de nieuwwaarde over de econ. levensduur (5jaar)

Met een aankoopkorting van 10% kom je dan op 16% per jaar.
Na een jaar is de auto dan 74% waard
Na twee 58%, dan 42%, 26%, 10%.

Op een C5 van 35k is dat 460eur/mnd afschrijving.
Zeg maar 500 als je renteverlies meeneemt.
Dus een C5 van januari 2004, aanschaf nieuw 35.000 is dan nu nog (maar) 3.500 waard? Waar koop ik die? Dit lijkt me wel heel erg voorzichtig. Met die eerste vier jaren ben ik het denk ik wel eens, maar die restwaarde na 5 jaar van 10%....? In een boekhouding doe je dat wel zo, maar ik denk dat je in werkelijkheid toch wel iets meer aan waarde verwacht na 5 jaar.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14788
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: afschrijving

Bericht door Harm »

Als het meer is, valt het mee.

Dat is het voorzichtigheidsbeginsel dat wellicht niet boekhoudkundig juist is...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Rowi
Rowi
Re: afschrijving

Bericht door Rowi »

Harm van Beek schreef:Als het meer is, valt het mee.

Dat is het voorzichtigheidsbeginsel dat wellicht niet boekhoudkundig juist is...
Ik was net het bericht aan het aanpassen...Wat ben je snel!!!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14788
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: afschrijving

Bericht door Harm »

Ik zie je typen...


Meer toeval dat ik net weer keek...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
pieter melissen
pieter melissen
Re: afschrijving

Bericht door pieter melissen »

mijn voorzichtigheidsbeginsel is simpel. Ik koop een auto die ik kan betalen. De afschrijving op de vorige is een ex-post calculatie.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10662
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:PHEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2025
Energielabel: A
kilometerstand: 3000
Kleur: Wit
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: afschrijving

Bericht door Roman »

ik koop gewoon de auto die ik kan betalen en die ik mooi vind binnen mijn budget...

;)
Rowi
Rowi
Re: afschrijving

Bericht door Rowi »

Mijn voorkeur voor de afschrijving van een auto zou zijn: afschrijven met een vast percentage van de boekwaarde. Ga bijvoorbeeld uit van 30%. De afschrijving 1e jaar is dan 30% van aankoopbedrag 35.000 = 10.500. Boekwaarde dan dus 70% van 35.000 = 24.500. Na het 2e jaar 70% afschrijven van 24.500, enz.
Je krijgt dan de waarde na 1 jaar 24.500, na 2 jaar 17.115, 3 jaar: 12.005, 4 jaar 8.404, 5 jaar 5.883 en je gaat vervolgens steeds door met steeds lagere afschrijvingen. De eerste jaren schrijf je veel af, de laatste jaren weinig. Dalende afschrijving, stijgende kosten. Als ik hier al een naam aan zou willen geven: het realiteitsbeginsel...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10662
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:PHEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2025
Energielabel: A
kilometerstand: 3000
Kleur: Wit
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: afschrijving

Bericht door Roman »

ik heb mijn C5 in jan 2005 gekocht..
in dec 2006 heb ik eens prijslaten maken op een c4picasso bij een andere dealer.
ik kreeg nu in aug 2008 exact dezelfde inruilprijs voor mijne als in 2006 :smt017

;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6163
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: afschrijving

Bericht door Klaverblaadje »

Rowi schreef:Mijn voorkeur voor de afschrijving van een auto zou zijn: afschrijven met een vast percentage van de boekwaarde. Ga bijvoorbeeld uit van 30%. De afschrijving 1e jaar is dan 30% van aankoopbedrag 35.000 = 10.500. Boekwaarde dan dus 70% van 35.000 = 24.500. Na het 2e jaar 70% afschrijven van 24.500, enz.
Je krijgt dan de waarde na 1 jaar 24.500, na 2 jaar 17.115, 3 jaar: 12.005, 4 jaar 8.404, 5 jaar 5.883 en je gaat vervolgens steeds door met steeds lagere afschrijvingen. De eerste jaren schrijf je veel af, de laatste jaren weinig. Dalende afschrijving, stijgende kosten. Als ik hier al een naam aan zou willen geven: het realiteitsbeginsel...
In deze gekke tijden is er niets meer zeker en ik denk dat deze regeling momenteel wel opgaat voor een C5.
Als ik de prijzen van een Passat bekijk dan ligt dat een heel stuk gunstiger, vooral na 2 en 3 jaar en helemaal na 4 jaar.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Plaats reactie