Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Knipperen: net onder de kilometerstand zie je 6 of minder bolletjes of streepjes (bolletjes geven aan hoeveel er nog in zit). Als hij alleen maar knippert met streepjes moet je bijvullen.
Je moet wel even wachten met starten, anders zie je alleen maar de kilometers tot aan de eerst volgende beurt.
Je moet wel even wachten met starten, anders zie je alleen maar de kilometers tot aan de eerst volgende beurt.
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
LS,
Half November de C5 gekregen. Vanaf begin December bij het contact aanzetten maar eens op de olie-indicator (bolletje/streepjes) gaan letten. Op dat moment drie bolletjes, dat zakte navenant tot ik (Kerstvakantie) toch merendeels (niet altijd consistent) de knipperende streepjes mocht begroeten. NATUURLIJK toen ook maar de peilstok gaan monitoren, maar die is over die periode niet zichtbaar gezakt, en staat met het timmermansoog precies in het midden. Volgens de monteur van m'n garage hebben ze hem bij de afleverbeurt op 3/4 van het min/max van de peilstok afgevuld (standaardprocedure bij hen).
Ik lijk dus wel iets te verbruiken (1/4 peilstok over 4000 km), maar de electronische indicatie vindt het nu al kritisch. Vandaag bleef ook het "motorblokje" en de tekst "Service" al branden na starten. Hoe gevoelig is die electronische sensoring, en moet ik me er iets van aan trekken of op de peilstok afgaan ?
Wie heeft er relevante ervaring of adviezen ?
B.v.d.,
Harm (O)
Half November de C5 gekregen. Vanaf begin December bij het contact aanzetten maar eens op de olie-indicator (bolletje/streepjes) gaan letten. Op dat moment drie bolletjes, dat zakte navenant tot ik (Kerstvakantie) toch merendeels (niet altijd consistent) de knipperende streepjes mocht begroeten. NATUURLIJK toen ook maar de peilstok gaan monitoren, maar die is over die periode niet zichtbaar gezakt, en staat met het timmermansoog precies in het midden. Volgens de monteur van m'n garage hebben ze hem bij de afleverbeurt op 3/4 van het min/max van de peilstok afgevuld (standaardprocedure bij hen).
Ik lijk dus wel iets te verbruiken (1/4 peilstok over 4000 km), maar de electronische indicatie vindt het nu al kritisch. Vandaag bleef ook het "motorblokje" en de tekst "Service" al branden na starten. Hoe gevoelig is die electronische sensoring, en moet ik me er iets van aan trekken of op de peilstok afgaan ?
Wie heeft er relevante ervaring of adviezen ?
B.v.d.,
Harm (O)
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Peilstok is een betere indicatie en veiliger dan de bolletjes.
Je moet het natuurlijk wel doen onder dezelfde omstandigheden. Het gebrek aan bolletjes zien, dan wegrijden en denken, als ik straks stil sta, pak ik die peilstok wel even is natuurlijk appels en peren.
Bolletjes lopen bij mij gelijk met peilstok, maar zijn veel gevoeliger voor horizontaal staan dan de peilstok.
Lampjes: Je hebt ze groen (alles ok), geel (niet helemaal jofel) en rood (serieus probleem).
Het motorbloklampje zoals jij het noemt is denk ik geel, heeft niks met oliepeil te maken. Zou wel even de computer uit laten lezen, mag ook volgende week.
Het rode oliekanlampje zou wel een indicatie zijn om toch maar naar de kant te gaan.
Gr. Ronald
Je moet het natuurlijk wel doen onder dezelfde omstandigheden. Het gebrek aan bolletjes zien, dan wegrijden en denken, als ik straks stil sta, pak ik die peilstok wel even is natuurlijk appels en peren.
Bolletjes lopen bij mij gelijk met peilstok, maar zijn veel gevoeliger voor horizontaal staan dan de peilstok.
Lampjes: Je hebt ze groen (alles ok), geel (niet helemaal jofel) en rood (serieus probleem).
Het motorbloklampje zoals jij het noemt is denk ik geel, heeft niks met oliepeil te maken. Zou wel even de computer uit laten lezen, mag ook volgende week.
Het rode oliekanlampje zou wel een indicatie zijn om toch maar naar de kant te gaan.
Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Ronald, dank voor 1e reactie.
Peilen en "bolletjes/streepjes lezen" doe ik onder gelijke omstandigheden (op oprit) na een nacht stilstand van auto.
Het "motorblok" lampje was inderdaad geel, heeft dus niet met olie te maken ? tja, dan maar eens uit laten lezen.
Het rode oliekanlampje nog niet zien branden, maar dat is toch ook nog niet aannemelijk als de peilstok nog precies halverwege staat.
Groet, Harm(O)
Peilen en "bolletjes/streepjes lezen" doe ik onder gelijke omstandigheden (op oprit) na een nacht stilstand van auto.
Het "motorblok" lampje was inderdaad geel, heeft dus niet met olie te maken ? tja, dan maar eens uit laten lezen.
Het rode oliekanlampje nog niet zien branden, maar dat is toch ook nog niet aannemelijk als de peilstok nog precies halverwege staat.
Groet, Harm(O)
Pak even het instructieboekje erbij, geeft een goede indicatie over de aard van de storing.HOverbeek schreef:Ronald, dank voor 1e reactie.
Groet, Harm(O)
In het boekje staat ook dat je bij een brandend SERVICE lampje zo snel mogelijk naar een C-dealer moet gaan. Neem dit niet zo serieus dat je onmiddelijk een U-bocht moet maken op weg naar de dealer.
Rode lampjes aub NIET negeren.
Hoe vlak is je oprit ten aanzien van oliepeilen ? Je kan eens gewoon op straat parkeren en dan kijken of er nog verschil is tussen de bolletjes en je peilstok.
Gr. Ronald
Even een update. W.b. de "storing", ik denk dat ik die overdreven heb, in die zin dat 'ie niet blijft staan na het starten, maar de combinatie "motorbloklampje" en "SERVICE" blijft als enige branden bij het omschakelen contactsleutel, tot ik doorstart, als de motor loopt gaan ze uit.Ronald schreef:
Pak even het instructieboekje erbij, geeft een goede indicatie over de aard van de storing.
Hoe vlak is je oprit ten aanzien van oliepeilen ? Je kan eens gewoon op straat parkeren en dan kijken of er nog verschil is tussen de bolletjes en je peilstok.
Gr. Ronald
Het al dan niet vlak (of zuiver horizontaal) staan maakt inderdaad wel verschil, maar alleen nog op de peilstok. Licht vooroverhellend is het peil hoger dan licht achteroverhellend. Bij de "normale" opritstand is het peil nog steeds bijna midden tussen de min/max, ongeveer een millimeter gezakt over 1000 km.
De electronisch indicatie knippert bij alle standen op m'n oprit. Bij een lichte scheefstand waarbij m'n linkerwielen iets hoger stonden dan m'n rechterwielen had ik weer een bolletje, ook na een korte stilstand van 5-10 minuten geeft 'ie nog wel eens een bolletje weer i.p.v. knipperende streepjes.
Wat is het theoretisch verband tussen de peilstok min/max en de bolletjes/streepjes van de electronica ?
En hoeveel olie (in ml, cl, l) betekent het min/max verschil van de peilstok ?
Groeten en wederom b.v.d. voor jullie inbreng.
1 1/2 liter
Gr. Ronald
Gr. Ronald
Linear.
Gr. Ronald
Gr. Ronald
Zo, dus als ik deze situatie

vergelijk met

en lineair interpoleer kom ik op (~) 208ml/1532km, dus grosso modo olieverbruik 1:7360 km ?
Toch redelijk, maar dat bij die oliestand van foto 1 al de bolletjes verdwenen zijn en de streepjes knipperen is hinderlijk en niet goed voor m'n gemoedsrust.
Groeten,

vergelijk met

en lineair interpoleer kom ik op (~) 208ml/1532km, dus grosso modo olieverbruik 1:7360 km ?
Toch redelijk, maar dat bij die oliestand van foto 1 al de bolletjes verdwenen zijn en de streepjes knipperen is hinderlijk en niet goed voor m'n gemoedsrust.
Groeten,
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Heeft iemand ervaringen met "XADO" toevoegingen.
Ik heb het er destijds direct na aanschaf van de C5 in gedaan maar heb daardoor geen vergelijk. (maar ook geen olieverbruik)
De mensen van de Saab club zijn volgens de site wel enthousiast.
XADO
Ik heb het er destijds direct na aanschaf van de C5 in gedaan maar heb daardoor geen vergelijk. (maar ook geen olieverbruik)
De mensen van de Saab club zijn volgens de site wel enthousiast.
XADO
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011.
Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17
Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015
In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Peugeot 208 1.2 GT Hybrid 145 Gris Selenium ‘25
Wil wat toevoegen aan het draadje olieverbruik. Ik ben na 2 eendjes, 2 BX-en en een Xantia in het overgelukkige bezit van een C5.
Kort na de aanschaf bleek hij een olieverbruik te hebben van 1 liter olie per 1800 km. Terwijl mijn Xantia 18i16v met 160.000 km nog geen waarneembaar olieverbruik had.
In mijn C5 zit hetzelfde blok met slechts 85..000 km op te teller. Dus ik schrok wel van dit verbruik. Ik vind olieverbruik niet normaal bij moderne motoren. Aangezien mijn C5 uit de Lease komt heb ik de onderhouds historie erbij gekregen. Hieruit bleek dat de olie er al 26.000 km in zat. Ook werd er regelmatig olie bijgevuld (eerste keer 65.653 km)
Dit hoge olieverbruik gaf wel een enorme domper op de aanschaf van een verder prachtige C5.
Ook is door mij niet waargenomen dat er een blauwe kwalm uit de uillaat kwam.
Aangezien ik zelf geen voorstander ben om 30..000 km met dezelfde olie te rijden heb ik de olie vervangen. De olie die ik er nu in zit is
Valvoline Durablend 10W40 (half synthetisch).
En wat blijkt nu !!!!!!!!!!!. Na inmiddels 1000 km met de verse olie gereden te hebben is er nog geen waarneembaar olieverbruik.
Volgens mij blijkt hieruit dat je geen26.000 km met dezelfde olie moet rondrijden.
Ik blijf voorlopig nog even HEEL regelmatig olie peilen, maar ik denk dat het probleem opgelost is.
Het grote genieten is inmiddels begonnen.
Veel rijplezier.
Peter.
Kort na de aanschaf bleek hij een olieverbruik te hebben van 1 liter olie per 1800 km. Terwijl mijn Xantia 18i16v met 160.000 km nog geen waarneembaar olieverbruik had.
In mijn C5 zit hetzelfde blok met slechts 85..000 km op te teller. Dus ik schrok wel van dit verbruik. Ik vind olieverbruik niet normaal bij moderne motoren. Aangezien mijn C5 uit de Lease komt heb ik de onderhouds historie erbij gekregen. Hieruit bleek dat de olie er al 26.000 km in zat. Ook werd er regelmatig olie bijgevuld (eerste keer 65.653 km)
Dit hoge olieverbruik gaf wel een enorme domper op de aanschaf van een verder prachtige C5.
Ook is door mij niet waargenomen dat er een blauwe kwalm uit de uillaat kwam.
Aangezien ik zelf geen voorstander ben om 30..000 km met dezelfde olie te rijden heb ik de olie vervangen. De olie die ik er nu in zit is
Valvoline Durablend 10W40 (half synthetisch).
En wat blijkt nu !!!!!!!!!!!. Na inmiddels 1000 km met de verse olie gereden te hebben is er nog geen waarneembaar olieverbruik.
Volgens mij blijkt hieruit dat je geen26.000 km met dezelfde olie moet rondrijden.
Ik blijf voorlopig nog even HEEL regelmatig olie peilen, maar ik denk dat het probleem opgelost is.
Het grote genieten is inmiddels begonnen.
Veel rijplezier.
Peter.