Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat "ontluchten" zou er dan uit bestaan kunnen hebben dat ze de auto een aantal malen hebben laten gymnastieken, helemaal naar boven en weer naar de laagste stand dus.
Dan zal die ingesloten hoeveelheid lucht zich mengen met de LDS en afgevoerd worden naar het voorraadvat.
Wat het resetten van de computer hier mee van doen heeft is me niet duidelijk......
Groet,
JW
Dan zal die ingesloten hoeveelheid lucht zich mengen met de LDS en afgevoerd worden naar het voorraadvat.
Wat het resetten van de computer hier mee van doen heeft is me niet duidelijk......
Groet,
JW

C5club Rookie


Berichten: 41
Lid geworden op: 12 dec 2015 20:08
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet
ondertussen terug naar af. heeft enkele dagen goed gereden, maar nu is het weer minder.
ik denk eraan om terug naar een/mijn merkengarage te gaan (weliswaar met rode oortjes). ik denk niet dat ik het bij de lokale hersteller veel verder zal komen.
het 'gevoel' is terug dat de wagen
- de putjes en bultjes van de weg minder uitfiltert
- wat waggelt met soms het gevoel wat onstabiel te zijn
- soms wat nadrukkelijk compenseert (bij het afrijden van een bult of een zeeg in de weg lijkt de auto achteraan ineens de hoogte van de bult nog enkele meters langer aan te houden, of bij asymmetrische oneffenheden ook asymmetrisch te gaan overcompenseren). dit is wel heel kort, maar je voelt dat wel in je zetel.
het is moeilijk om een exacte beschrijving te geven, zeker als technisch niet onderlegde bestuurder.
kent er iemand een goede garage met veel kennis van de hydraulica in Oost-Vlaanderen (Belgie)?
ik denk eraan om terug naar een/mijn merkengarage te gaan (weliswaar met rode oortjes). ik denk niet dat ik het bij de lokale hersteller veel verder zal komen.
het 'gevoel' is terug dat de wagen
- de putjes en bultjes van de weg minder uitfiltert
- wat waggelt met soms het gevoel wat onstabiel te zijn
- soms wat nadrukkelijk compenseert (bij het afrijden van een bult of een zeeg in de weg lijkt de auto achteraan ineens de hoogte van de bult nog enkele meters langer aan te houden, of bij asymmetrische oneffenheden ook asymmetrisch te gaan overcompenseren). dit is wel heel kort, maar je voelt dat wel in je zetel.
het is moeilijk om een exacte beschrijving te geven, zeker als technisch niet onderlegde bestuurder.
kent er iemand een goede garage met veel kennis van de hydraulica in Oost-Vlaanderen (Belgie)?

C5club Rookie


Berichten: 41
Lid geworden op: 12 dec 2015 20:08
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet
Even een update.
Vorige week terug naar een citroen garage geweest. Bleek dat er een gewricht in de stuurinrichting afgesleten was, waardoor er veel te veel speling zat op het linker voorwiel. Volgens hen had dit invloed op het rijgedrag en zou mijn probleem opgelost zijn.
Ze wisten me ook te vertellen dat de veerbol, die gespoten werd, de originele bol was en dat enkel de veerpoot (of schokdemper) vervangen was. Dat had ik dus verkeerd begrepen...
Na enkele dagen (2) goed rijden was het terug naar af. De auto reed terug zeer hard, alle bulten en putten werden heel kort genomen. Onaangenaam.
Nogmaals bij de garage geweest. Nu heb ik de uitlezing van het systeem kunnen volgen en van gedachten kunnen wisselen met de garagist.
Bij het uitlezen blijkt dat de wagen, ondanks zijn hard rijgedrag, "soepel" staat. Het vreemde is dat dit ook de weergave op de computer ook soepel blijft wanneer de auto met draaiende motor in sportstand staat.
Ook merkten we op dat de knop geen invloed had op de hoogte van de auto, wat normaal gezien wel zou moeten.
Dit wijst op mijn eigen waarneming dat de knop geen merkbare invloed heeft op het rijgedrag van de auto.
Bij een testrit bleek dit ook zo te zijn, al vond de garagist dat er een heel licht verschil te merken was.
Maar niet genoeg om normaal te zijn.
Maandag as gaat de auto verder op controle. De auto heeft immers recent in de andere garage een nieuwe koppeling gekregen (samen met de nieuwe veerpoot) en is van toen af ook slecht beginnen rijden. Toen ik dat vertelde begonnen er wenkbrauwen gefronst te worden. Het hoogteregelsysteem ligt immers net naast de koppeling en de versnellingsbak. Misschien is het systeem of de leidingen geraakt geweest...
Ondertussen hobbel en waggel ik door de straten. De wagen waggelt in korte bewegingen alsof hij overcompenseert na en putje genomen te hebben. Alle bulten en ribbels heb ik gevoeld, verkeersdrempels zijn bij wijlen labeur...
Echt niet leuk.
Mochten er nog tips zijn, dan hoor ik het graag.
Vorige week terug naar een citroen garage geweest. Bleek dat er een gewricht in de stuurinrichting afgesleten was, waardoor er veel te veel speling zat op het linker voorwiel. Volgens hen had dit invloed op het rijgedrag en zou mijn probleem opgelost zijn.
Ze wisten me ook te vertellen dat de veerbol, die gespoten werd, de originele bol was en dat enkel de veerpoot (of schokdemper) vervangen was. Dat had ik dus verkeerd begrepen...
Na enkele dagen (2) goed rijden was het terug naar af. De auto reed terug zeer hard, alle bulten en putten werden heel kort genomen. Onaangenaam.
Nogmaals bij de garage geweest. Nu heb ik de uitlezing van het systeem kunnen volgen en van gedachten kunnen wisselen met de garagist.
Bij het uitlezen blijkt dat de wagen, ondanks zijn hard rijgedrag, "soepel" staat. Het vreemde is dat dit ook de weergave op de computer ook soepel blijft wanneer de auto met draaiende motor in sportstand staat.
Ook merkten we op dat de knop geen invloed had op de hoogte van de auto, wat normaal gezien wel zou moeten.
Dit wijst op mijn eigen waarneming dat de knop geen merkbare invloed heeft op het rijgedrag van de auto.
Bij een testrit bleek dit ook zo te zijn, al vond de garagist dat er een heel licht verschil te merken was.
Maar niet genoeg om normaal te zijn.
Maandag as gaat de auto verder op controle. De auto heeft immers recent in de andere garage een nieuwe koppeling gekregen (samen met de nieuwe veerpoot) en is van toen af ook slecht beginnen rijden. Toen ik dat vertelde begonnen er wenkbrauwen gefronst te worden. Het hoogteregelsysteem ligt immers net naast de koppeling en de versnellingsbak. Misschien is het systeem of de leidingen geraakt geweest...
Ondertussen hobbel en waggel ik door de straten. De wagen waggelt in korte bewegingen alsof hij overcompenseert na en putje genomen te hebben. Alle bulten en ribbels heb ik gevoeld, verkeersdrempels zijn bij wijlen labeur...
Echt niet leuk.
Mochten er nog tips zijn, dan hoor ik het graag.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Veerpoot zal dan een veercilinder zijn? De schokdemper zit in de bol en is niet los verwisselbaar?
Hoogteregeling aan de zijde van de koppeling/bak?
Heb jij wel een Citroën C5?
Vaag, vreemd en raar verhaal.......
Hoogteregeling aan de zijde van de koppeling/bak?
Heb jij wel een Citroën C5?

Vaag, vreemd en raar verhaal.......
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

C5club Rookie


Berichten: 41
Lid geworden op: 12 dec 2015 20:08
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet
o sorry, ik heb een audi A6... 
ik ben niet technisch onderlegd in deze materie.
ik raap allerlei info samen en probeer een beeld te scheppen, maar dat lukt blijkbaar niet goed.
als men mij in de garage iets vertelt dan geloof ik dat, omdat ik niet anders kan. dus het verhaal van de vervangen koppeling gaf aanleiding tot de mededeling dat de vervanging van de koppeling wel eens schade zou kunnen aangebracht hebben aan het hydraulisch systeem (een of andere unit die beschadigd zou kunnen zijn, leidingen die gekneld zouden geweest zijn, ...).
dit gaan ze nu maandag nakijken.
verder lijkt het me ook mogelijk dat er een software probleem is. Maar de software zelf geeft geen signalen, behalve dan dat soepel of hard gene invloed heeft.
Wat betreft de veerpoot: op de factuur staat 'veerpoot'. het zal wellicht de veercilinder zijn, lijkt me logisch.
sorry voor het vage verhaal... jullie mogen altijd naar de auto komen kijken om het concreet te maken

ik ben niet technisch onderlegd in deze materie.
ik raap allerlei info samen en probeer een beeld te scheppen, maar dat lukt blijkbaar niet goed.
als men mij in de garage iets vertelt dan geloof ik dat, omdat ik niet anders kan. dus het verhaal van de vervangen koppeling gaf aanleiding tot de mededeling dat de vervanging van de koppeling wel eens schade zou kunnen aangebracht hebben aan het hydraulisch systeem (een of andere unit die beschadigd zou kunnen zijn, leidingen die gekneld zouden geweest zijn, ...).
dit gaan ze nu maandag nakijken.
verder lijkt het me ook mogelijk dat er een software probleem is. Maar de software zelf geeft geen signalen, behalve dan dat soepel of hard gene invloed heeft.
Wat betreft de veerpoot: op de factuur staat 'veerpoot'. het zal wellicht de veercilinder zijn, lijkt me logisch.
sorry voor het vage verhaal... jullie mogen altijd naar de auto komen kijken om het concreet te maken

Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Misschien heeft iemand deze suggestie al gedaan: Een waggelende en slecht rijdende C5 heeft meestal verrotte achterste draagarmlagers. Dat zie je niet zoals vroeger bij de BX, omdat de stabilisatorstang de veerarmen min of meer parallel houdt.
Op de brug zie het direct: Als er ook maar een spoortje vet zichtbaar is bij de binnenste lagers is de boel kapot.
En verder: Als je er echt niet meer uitkomt met de garages waar je nu frequenteert is een bezoek aan GJO zeer aan te bevelen.
Op de brug zie het direct: Als er ook maar een spoortje vet zichtbaar is bij de binnenste lagers is de boel kapot.
En verder: Als je er echt niet meer uitkomt met de garages waar je nu frequenteert is een bezoek aan GJO zeer aan te bevelen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
... ik heb dat mogelijk gemist, maar is nagekeken of het LDS-niveau OK is?
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Ha, niet goed opgelet, excuus. Dan zit het daar dus niet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

C5club Rookie


Berichten: 41
Lid geworden op: 12 dec 2015 20:08
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet
ik heb het niveau van LDS even nagekeken. ik heb dit gedaan in de laagste stand (C5 ph3).
als ik het goed begrijp lijkt me het niveau onder het minimum niveau te zitten...?
De LDS lijkt me net onder de bodem van het "zeefje" te zitten...


als ik het goed begrijp lijkt me het niveau onder het minimum niveau te zitten...?
De LDS lijkt me net onder de bodem van het "zeefje" te zitten...



C5club Rookie


Berichten: 41
Lid geworden op: 12 dec 2015 20:08
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet
moet ik dit bijvullen?
zo ja, tot waar? level 1, 2 of 3?
de foto is met de auto op z'n laagste stand, de wielen links en rechts gedraaid en afgezette motor... drukloos maken kan ik niet.

zo ja, tot waar? level 1, 2 of 3?
de foto is met de auto op z'n laagste stand, de wielen links en rechts gedraaid en afgezette motor... drukloos maken kan ik niet.

Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Helder, dan tot 2 bijvullen
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Tot dáár heb ik 'm ook bij mij bijgevuld, uiteraard in de laagste stand.
Ik was bijna een liter LDS kwijt geraakt, de retouren van beide voorveerpoten bleken afgebroken bij de aansluitingen bovenaan in de wielkuip
Die retouren zijn inmiddels vervangen, de oude waren helemaal uitgehard en daarom afgebroken.....
Groet,
JW
Ik was bijna een liter LDS kwijt geraakt, de retouren van beide voorveerpoten bleken afgebroken bij de aansluitingen bovenaan in de wielkuip

Die retouren zijn inmiddels vervangen, de oude waren helemaal uitgehard en daarom afgebroken.....
Groet,
JW

C5club Rookie


Berichten: 41
Lid geworden op: 12 dec 2015 20:08
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet
Lds bijgevuld tot niveau 2. Er is eigenlijk geen verschil merkbaar... Morgen gaat de C5 voor de derde keer naar de garage, we zullen zien wat dat oplevert.
toch bedankt voor alle reacties!
toch bedankt voor alle reacties!

C5club Rookie


Berichten: 41
Lid geworden op: 12 dec 2015 20:08
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet
De auto werd in de citroen garage helemaal uitgemeten en de hoogtestanden zijn geverifieerd. Alles is conform.
In de garage vinden ze maw dus niets.
De volgende stap die ze voorstelden was dat de bollen vervangen zouden worden. Ik heb dat nog niet aanvaard, want twijfel sterk aan het nut.
Daarnet heb ik de batterij van de wagen even afgekoppeld. Na een uurtje terug aangekoppeld en ik zou zweren dat het iets beter was.
Als dat zo is, dan lijkt me het probleem toch in de computer te zitten... Maar ik wacht nog even af. Ik zou dit iets degelijker willen testen. Ik denk eraan om een Chinese lexia kopie te kopen om de wagen zelf te kunnen uitlezen op de momenten dat het probleem zich duidelijk manifesteert.
In de garage vinden ze maw dus niets.
De volgende stap die ze voorstelden was dat de bollen vervangen zouden worden. Ik heb dat nog niet aanvaard, want twijfel sterk aan het nut.
Daarnet heb ik de batterij van de wagen even afgekoppeld. Na een uurtje terug aangekoppeld en ik zou zweren dat het iets beter was.
Als dat zo is, dan lijkt me het probleem toch in de computer te zitten... Maar ik wacht nog even af. Ik zou dit iets degelijker willen testen. Ik denk eraan om een Chinese lexia kopie te kopen om de wagen zelf te kunnen uitlezen op de momenten dat het probleem zich duidelijk manifesteert.