C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 aug 2014 11:41
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Collection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Blue bourasque
De chef van mijn dealer, Bouwman Ommen, geeft voor de wielbouten van mijn PH3 van okt. 2012 aan: 100 Nm, zowel voor lm als voor stalen velgen (normale wielbouten, geen slotbouten). Wielbouten en het draad waarin ze geschroefd worden wel goed schoon maken, maar niet smeren.
Zijn ze gecorrodeerd dan niet bezuinigen op 20 nieuwe Febi/Bilsteins.
Henri Cotignac
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
HenriCotignac schreef: Wielbouten en het draad waarin ze geschroefd worden wel goed schoon maken, maar niet smeren.
Dat heeft te maken met krachten die toenemen op de draad. Als eerst kopervet of een ander smeermiddel wordt aangebracht heb je kans dat de lengte van de bout toeneemt. Dit met een veranderende materiaal structuur maakt de kans op breuk groter!
Citroen 2cv6 spécial 1986
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 aug 2015 08:44
Auto: C5 Break Exclusive 2.2 Hdi
Opties: alle, behalve alarm en open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10482
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235.000
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: Zwolle
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Ik zet al jaren m'n wielbouten vast met een klein beetje kopervet om te voorkomen dat ze vastrotten, gewoon met een kruissleutel, zonder op moment te letten, heb nog nooit wat stukgetrokken, en ook nooit problemen gehad met loszittende, of afbrekende wielbouten.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
c5maarten schreef:
HenriCotignac schreef: Wielbouten en het draad waarin ze geschroefd worden wel goed schoon maken, maar niet smeren.
Dat heeft te maken met krachten die toenemen op de draad. Als eerst kopervet of een ander smeermiddel wordt aangebracht heb je kans dat de lengte van de bout toeneemt. Dit met een veranderende materiaal structuur maakt de kans op breuk groter!
Bij dat vaster aandraaien als gevolg van invetten waardoor de bout makkelijker draait dan de bedoeling is van de constructeur, wordt met name het wiel meer belast dan de bedoeling is.
Het gevolg zal zijn dat de flens van het wiel vervormt.

Uit berekeningen die Breeze gemaakt heeft blijkt dat de bout zelf niet echt rekt.
De extra hoekverdraaiing van de bout gaat dus in de vervorming van het wiel zitten.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
In autotechniek ja (in dit geval), ben ik het met je eens dat het eerder de flens dan de bout zal vervormen. In de luchtvaart nee, daar vervorm je echt de bout. Heb het al vaker ondervonden dat de boutlengte toeneemt (ook gemeten). Ik weet dat vele mensen kopervet of iets dergelijks op de draad smeren maar ik zou het ten zeerste afraden.
Citroen 2cv6 spécial 1986
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
bij de M.A.N motoren moesten we speciaal vet doen aan de cilinderkop bouten
bij de FIAT motoren was het gewone motor olie
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Dan wordt het voorgeschreven door de fabrikant. Hier is in het aanhaal moment mee rekening gehouden.
Citroen 2cv6 spécial 1986
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
@ Willy,
Dat waren naar ik aanneem lange bouten, die rekken elastisch wat op en zó ontstaat een spanning die gebruikt wordt om de kop goed aangedrukt te houden op het cilinderblok. Ook als de motor warm wordt blijft er dan druk aanwezig.

Wielbouten, in ons geval zijn dat korte M12x1,25 bouten, zijn veel te kort om op diezelfde manier voor druk te kunnen zorgen.
Zet je ze te vast, dus draai je ze verder door dan de bedoeling is omdat de schroefdraad ingevet is, dan zal een extra hoekverdraaiing van zo'n 30 graden ervoor zorgen dat de kop van de bout 0,1 mm verder naar binnen gaat en dan extra kracht uitoefent tegen de wielflens.
Dat zorgt voor die vervorming :idea:

Breeze is nog bezig dit allemaal netjes op papier te zetten, dan zal het verhaal wel duidelijker worden......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
ja,dat waren bouten boven de 100 mm
Plaats reactie