Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ben je daar zeker van?
In diverse doc's over de ME 7.4.7 Injectie van de ES9A wordt gesproken over " Ontsteking van het dubbelstatische type "
Dat staat ook bij de oorspronkelijke ES9J4 van de Xantia, en die heeft wél een "verloren vonk" aan het eind van de uitlaatslag.
Groet,
JW
In diverse doc's over de ME 7.4.7 Injectie van de ES9A wordt gesproken over " Ontsteking van het dubbelstatische type "
Dat staat ook bij de oorspronkelijke ES9J4 van de Xantia, en die heeft wél een "verloren vonk" aan het eind van de uitlaatslag.
Groet,
JW
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
De C5 gebruiken toch allemaal penbobines geen enkele reden om een bobine te delen met een andere cilinder.
Oudere es9 motoren kan dat idd wel anders zijn.
Oudere es9 motoren kan dat idd wel anders zijn.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
..toch gebeurt dat bij de EW10J4 motor....
Dat is althans te lezen in het document
B1HA7EP0 Werking : Ontsteking INJECTIESYSTEEM MAGNETI MARELLI EN INJECTIE EW10J4 :
Logisch is het op zich niet, maar ja.....
Groet,
JW
Dat is althans te lezen in het document
B1HA7EP0 Werking : Ontsteking INJECTIESYSTEEM MAGNETI MARELLI EN INJECTIE EW10J4 :
Dat woord dubbelstatisch, dat óók bij de beschrijving van de ES9A ontsteking gebruikt wordt, doet mij veronderstellen dat er ook bij jouw en mijn V6 sprake is van een verloren vonk aan het eind van de uitlaatslag.
3. Compacte bobine (1135)
De bobines zijn verbonden met een compacte modulator die op de cilinderkop is bevestigd.
Motor EW10J4 :
•Dubbelstatische ontsteking
•Er worden 2 vonken opgewekt, één aan het einde van de compressieslag en de andere tijdens de uitlaatfase (verloren vonk)
Logisch is het op zich niet, maar ja.....
Groet,
JW
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
De vervangingstermijn van je genoemde 4 cilinder is dan toch ook de helft korter.
Bij een 6 cilinder is het ook niet zo handig. Aangezien de ontsteking volgorde (hoek) niet te verenigen is zoals bij een 4 cilinder lijn motor.
Een 3 en een 5 cilinder heeft ook een vreemde hoek.
Bij een 6 cilinder is het ook niet zo handig. Aangezien de ontsteking volgorde (hoek) niet te verenigen is zoals bij een 4 cilinder lijn motor.
Een 3 en een 5 cilinder heeft ook een vreemde hoek.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In dat hierboven vermelde document wordt ook geschreven:
Als ik het goed zie is bij de latere EW10A motor overgegaan op hetzelfde systeem als bij de EW12J4, afzonderlijke ontsteking dus.
Groet,
JW
Bij de EW12J4 motor is er dus wél afzonderlijke ontsteking, bij de EW10J4 is 'ie dubbelstatisch volgens dit document.5. elektronische eenheid inspuiting (1320)
De vermogens- en bedieningsfases van de bobines zijn geïntegreerd in de computer (er is geen uitwendige ontstekingsmodule).
5.1. Statische ontsteking
Toepassing : Motor EW12J4.
De motormanagementcomputer voedt elke bobine Ontstekingsvolgorde: 1-3-4-2.
De synchronisatie van de ontsteking gebeurt door de referentiesensor van cilinder Nr. 1.
5.2. Dubbelstatische ontsteking
Toepassing : Motor EW10J4.
De computer voedt beurtelings elk van de 2 primaire wikkelingen van de bobines.
De computer selecteert het cilinderpaar 1-4 en 3-2 aan de hand van de informatie over het toerental.
Als ik het goed zie is bij de latere EW10A motor overgegaan op hetzelfde systeem als bij de EW12J4, afzonderlijke ontsteking dus.
Groet,
JW
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Misschien maakt onderstaande link wat duidelijker. En hopelijk niet meteen verworpen wordt dat het niet vergelijkbaar is.
http://beru.federalmogul.com/sites/defa ... 2013_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij een dubbele ontsteking is het ook niet zo gemakkelijk om bij een misfire van een cilinder de juiste cilinder aan te wijzen voor uitlezing.
Dubbele vonk werd toegepast als 2 bougies dezelfde hoogspanningsspoel deelde.
Betekent direct dat de overbrugging ook dubbel zo groot is en je veel ontstekingsenergie verspilt.
En om een penbobine dubbel te laten ontsteken is ook niet echt wenselijk voor de levensduur.
http://beru.federalmogul.com/sites/defa ... 2013_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij een dubbele ontsteking is het ook niet zo gemakkelijk om bij een misfire van een cilinder de juiste cilinder aan te wijzen voor uitlezing.
Dubbele vonk werd toegepast als 2 bougies dezelfde hoogspanningsspoel deelde.
Betekent direct dat de overbrugging ook dubbel zo groot is en je veel ontstekingsenergie verspilt.
En om een penbobine dubbel te laten ontsteken is ook niet echt wenselijk voor de levensduur.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Het principe van de "dubbelvonk" is me zeer wel bekend
De Eenden die ik gehad heb waren uitgerust met een bobine met twee uitgangen, de twee bougies vonkten dan tegelijk.
Waarom Citroën gekozen heeft voor, en dat zo expliciet vermeld in die docs hierboven dat het gaat om systemen met "verloren vonk" weet ik ook niet.....
Kijkend naar de plaatjes en de artikelnummers van de bobines van de latere A versies van de EW motoren zie je verschil met de oorspronkelijke EW7J4 en EW10J4 motoren.
Groet,
JW
De Eenden die ik gehad heb waren uitgerust met een bobine met twee uitgangen, de twee bougies vonkten dan tegelijk.
Waarom Citroën gekozen heeft voor, en dat zo expliciet vermeld in die docs hierboven dat het gaat om systemen met "verloren vonk" weet ik ook niet.....
Kijkend naar de plaatjes en de artikelnummers van de bobines van de latere A versies van de EW motoren zie je verschil met de oorspronkelijke EW7J4 en EW10J4 motoren.
Groet,
JW
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Mooi, zo'n topic vol boterzachte opmerkingen.
De Lexia geeft een helder stel metingen, ik heb alleen nog niemand gevonden die mij kon vertellen wat die waarden betekenen:

Wat is hier goed? Wat zijn de toelaatbare grenzen?
Ik zie er drie met 2048 ms, twee met 2219 en één met 1877 ms. Verontrustend? Of juist hartstikke goed?
De Lexia geeft een helder stel metingen, ik heb alleen nog niemand gevonden die mij kon vertellen wat die waarden betekenen:

Wat is hier goed? Wat zijn de toelaatbare grenzen?
Ik zie er drie met 2048 ms, twee met 2219 en één met 1877 ms. Verontrustend? Of juist hartstikke goed?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Statistisch gedacht denk ik dat 2048 de juiste waarde is
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Een tijdje zitten Googelen. Hoe korter de oplaadtijd, des te meer energie er beschikbaar komt voor een vonk.
Op basis daarvan lijkt Bobine 1 dus de beste.
Ik heb nog niet gevonden welke waarden optimaal zijn.
Wie weet het echt?
Op basis daarvan lijkt Bobine 1 dus de beste.
Ik heb nog niet gevonden welke waarden optimaal zijn.
Wie weet het echt?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Laat de es9j4 je maar niet horen...chathanky schreef:
Bij een 6 cilinder is het ook niet zo handig. Aangezien de ontsteking volgorde (hoek) niet te verenigen is zoals bij een 4 cilinder lijn motor.
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Even foto's om de mogelijkheid tot verloren vonk bij de es9 motoren te onderbouwen. 





Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 dec 2014 00:55
Auto: C6 3.0 v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 182000
Kleur: noir obsidien
Dus geen verloren vonk, omdat de cilinders niet aan één zijde per paar op de bdp staan?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030



