Pagina 26 van 34

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 19 jul 2015 16:24
door Koning Bolo
Hallo JW,

Eerste cijfers op beide onderdelen is 06 (ik denk dus nog wel de originele :smt004 )
de ene was echt kapot (voorste), bij de achterste kwam er een beetje olie uit de stekkerverbinding.
Bij Citroën hadden ze deze gewoon op voorraad á € 162,-.

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 19 jul 2015 18:30
door JW-C5
Inderdaad, dat waren dus waarschijnlijk nog de originele groene monsters.
Als je me de laatste 8 cijfers van je VIN geeft kan ik daar wellicht nog iets meer over vinden.

Opvallend te zien dat er zulke grote verschillen zijn in hun levensduur.
Die varieert van minder dan 50 kkm tot bijna 2 ton.

Groet,
JW

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 19 jul 2015 21:10
door Koning Bolo
Hallo JW,
De laatste 8 cijfers zijn: 76779683.
Ik ben wel benieuwd welke gegevens je hieruit kunt achterhalen?

In vergelijking met m'n XM's (ook V6-en) doet de C5 het bewonderingswaardig.
Nu > 60.000 kilometer gereden. Onderhoudskosten zijn 2 ct/km.
Op de terugreis vanuit Italié ging de snelheidsmeter afwijken.
Binnenkort contact met JO hierover opnemen.
Groet,

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 19 jul 2015 21:29
door JW-C5
Daarmee kan ik zien dat jouw voiture op 04 Sep 2006 geproduceerd is.
En dus dat er toen groene monsters in gegaan zijn uit 2006.

Het zou zo geweest kunnen zijn dat jouw C5 weliswaar in 2006 op kenteken gezet is, maar dat hij al wat eerder geproduceerd zou kunnen zijn, in 2005 dus. En dan had er vanuit de productie nooit een groen monster in kunnen zitten uit 2006.

Groet,
JW

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 19 jul 2015 22:10
door Koning Bolo
OK,
Wat me wel opviel aan de nieuwe ventielen is dat er maar een heel dun O-ringetje is gemonteerd.
Ik wilde de O-ringen van de oude onderdelen af halen en op de nieuwe plaatsen maar heb daar toch van afgezien.
Wellicht is de levensduur afhankelijk van de gebruikte olie ?
Bedankt voor al je moeite

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 29 jul 2015 11:59
door JW-C5
Reparatie inlaatnokkenastandwielen ES9A

Begin dit jaar werd er gemeld dat verstelbare inlaatnokkenastandwielen van de ES9A na verloop van tijd gingen lekken.
Harmjan en Guznax meldden dat, met plaatjes er bij van die lekkages, zoals
tandwiel%201.jpg

Na analyse blijkt die lekkage veroorzaakt te worden door de pakking tussen het deksel en het lichaam van het nokkenastandwiel:
IMG_2063 (1200 x 800).jpg
Die is hard en brokkelig geworden, en dicht daardoor niet meer goed af onder de wisselende temperatuur omstandigheden .

Tot nu toe werd dat opgelost door de inlaatnokkenastandwielen te vervangen. Dat bleek een kostbare aangelegenheid te zijn, die tandwielen kosten 234 ex BTW ex montage per stuk :(
Daarvoor moet de D-riem verwijderd worden.
Gezocht is naar een alternatieve reparatiemethode.

Die is gevonden door, in nauw overleg met O-ring en afdichtingsspecialist Richard van de firma Eriks, leverancier van hoogwaardige O-ringen en afdichtingen, te kijken naar een vervanging van deze afdichting. Na de nodige proeven op een paar losse nokkenastandwielen, waarbij onder andere gekeken is naar het gedrag bij een temperatuur van 110 graden, maar ook bij zeer lage temperaturen van circa – 30 graden bleken de nieuwe pakkingen optimaal te werken. Ze blijven ook elastisch en flexibel na blootstelling aan die hoge temperaturen. Voorts zijn ze volledig bestendig tegen motorolie.

Op mijn C5 zijn vervolgens eind maart bij GJO die afdichtingen volgens een bepaalde procedure aangebracht in de tandwielen, op proef om te testen of ze, zonder demontage van de D-riem monteerbaar zijn op de auto en vervolgens dicht blijken tijdens het rijden. Bij die tandwielen was er al sprake van beginnende olielekkage, na demontage bleken de pakkingen al uitgehard en niet meer goed te werken. Deze V6 had toen iets meer dan 200000 km gelopen, in een tijdsbestek van bijna 8 jaar.

Vorige week is, een kleine vier maanden na de proefmontage, de staat ervan bij GJO gecontroleerd, inmiddels zo’n 5000 km verder onder wisselende omstandigheden.
Resultaat: ze zijn potdicht :smt023
Oftewel, zoals de leverancier al verwachtte en voorspelde, deze afdichtingen zijn op hun taak berekend.

Wat betekent dat voor de rijder/bezitter van een ES9A motor, klant zijnde bij GJO, die nu beschikt over de kennis en de materialen om deze vervanging uit te voeren?
-- bij olielekkage hoeven de tandwielen niet meer uitgewisseld te worden. Vervanging van de afdichting volstaat, daarbij hoeft de D-riem niet verwijderd te worden.
-- bij reguliere vervanging van de D-riem (240.000 km) kunnen meteen de afdichtingen in de tandwielen vervangen worden.
Het resultaat is een forse kostenbesparing !!

Bij dit alles: dank aan Richard van de firma Eriks voor alle hulp en het ter beschikking stellen van een aantal monsters.
Zonder zijn hulp zou dit niet mogelijk geweest zijn :smt038

Groet,
JW

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 29 jul 2015 12:03
door Menno
Super, ..... :smt023

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 29 jul 2015 12:47
door Breeze
Heel mooi. Weet je toevallig of de ES9J4 dezelfde constructie heeft?

In mijn "aktieve" leven heb ik gewerkt met asafdichtingen van scheepsschroeven, die waren vervaardigd van het hoogwaardige synthetische rubber "Viton". Eriks was daarvan één van de leveranciers, iirc. Die afdichtings O-ringen werden zelfs gelijmd, zodat de schroefas niet gedemonteerd hoefde te worden, een groot financieel voordeel!
Klinkt dat bekend in de oren?

Adri

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 29 jul 2015 12:57
door JW-C5
De ES9J4 heeft geen verstelbare inlaatnokkenastandwielen.
Je hoeft dus niet bang te zijn dat dít jou ook overkomt ;)

Ook in mijn actieve leven heb ik veel te maken gehad met Eriks, die connectie heeft nu geleid tot deze oplossing :idea:
Over de details wil ik niet teveel loslaten......

Groet,
JW

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 29 jul 2015 13:23
door Kapitein Rob
:smt023 Mooie en interessante ontwikkeling (komt die V6 misschien toch binnen bereik.... ;) )

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 29 jul 2015 13:26
door Menno
De V6'en gaan weg voor zeer lage bedragen , nu is de tijd als je dat zou willen :smt190

Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel....

Geplaatst: 29 jul 2015 18:02
door guznax
goed werk bij preventie
ve vervanging!

bij tussentijdse lekkege zal je helaas wel altijd de natte distributieriem moeten vervangen.

Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel....

Geplaatst: 29 jul 2015 18:10
door guznax
net voor mijn vakantie begon toch een net nieuw nokkenasventiel te lekken. deze maakte net na montage een 'zingerig' geluid wat na een paar maanden verdween. het bleek toch een slecht exemplaar te zijn geweest. de nieuwe blijft gelukkig netjes droog. door de haast even niet aan gedacht de oude voor je te bewaren. deze was net 5000 km oud.

laten we het houden op een uitzondering :-(

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 29 jul 2015 18:37
door JW-C5
...jammer dat je dat ventiel niet meer hebt.

Ik had het graag onderzocht omdat dit er eentje was uit de nieuwe, Poolse productie. Ik was dan ook benieuwd of daar enige verschillen met de vroegere Portugese bij waar te nemen waren.

Groet,
JW

Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Geplaatst: 29 jul 2015 18:42
door Menno
Poolse zijn voor siberische omstandigheden , de Portugese voor tropische , nu nog een fabrikant vinden voor onze contreien :lol:


;-)