Pagina 23 van 27

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...

Geplaatst: 30 apr 2015 00:23
door nbohemen
Verklaar u nader.

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...

Geplaatst: 30 apr 2015 08:35
door JanSr
simmetje schreef:Aisin TF80SC.
Eerst de oude olie eruit, vervolgens spoelen met schone olie, en daarna schone olie erin om zeker te zijn dat er geen rotzooi meer in zit.
Wellicht niet goed opgelet:
De oude olie verdwijnt in een vat TERWIJL evenveel nieuwe olie de bak in gaat. De installatie weegt beide vaten gedurende het proces. De bak komt dus nooit zonder olie te staan.
Het gebeurt allemaal bij draaiende motor.

De klassieke verversingsmethode heeft twee nadelen:
Er blijft 20% to 40% vuile olie achter in de koppelomvormer en het brein
Vuildeeltjes blijven achter in het brein, want daar stroomt het niet als je aftapt.

Bij een oude automaat olie verversen is daarom soms erger dan de kwaal. Na het verversen komen vuildeeltjes in beweging en als je pech hebt precies voor een nauw gaatje dat één of ander regelproces bedient.
(twee keer meegemaakt met XM)

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...

Geplaatst: 30 apr 2015 09:59
door Menno
nbohemen schreef:Verklaar u nader.
Ook hier mijn ervaring met de aisin 6 , soms voel je idd dat deze net voor stilstand terug schakelt naar de 1 ...

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...

Geplaatst: 05 mei 2015 16:32
door JW-C5
....dat doet 'ie met name als de bak in de Sport-stand staat.
Ik vind dat dan heel onaangenaam, die Sport-stand gebruik ik dan ook eigenlijk nooit.

Maar ook in de gewone stand voel je 'm wel eens een beetje schokken, zeker als de motor-bak combinatie nog koud is.
Dat doet 'ie ook nog na het spoelen, en na het plaatsen van een nieuw brein.
Ik kan daar mee leven ;)

Je kunt overigens eens kijken wat 'ie doet als je 'm in de Sneeuw-stand zet.
Dan start 'ie in twee (of drie?), en schakelt 'ie niet terug naar één als je voor een stoplicht afremt.

Groet,
JW

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...

Geplaatst: 05 mei 2015 17:19
door guznax
hoi Nico,

bedoel je een ph3 met aisin 6 bak?
Ik rijd nu een paar weken met een nieuw brein rond in de c6 v6. Het schokje terug in naar de 1 voel je bij een koude bak altijd wel iets. als ie warm is veel minder. Bij mij hielp het spoelen helaas niet meer. de vorige eigenaar heeft dat 165.000 km niet gedaan, waardoor hij bij dooraccelereren boven 120 uit de 6 sprong.

Mij valt trouwens op dat ondanks het nieuwe brein het terugschakelen bij kick-down nog altijd vrij lomp gaat.

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...

Geplaatst: 05 mei 2015 17:24
door nbohemen
Ik vind het toch wel apart. Die AM6 zit in zoveel automerken, maar het lijkt toch niet een van de meest verfijnde automaten verkrijgbaar. Al die Volvo's etc die dezelfde bak hebben moeten hier dan toch ook last van hebben.

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...

Geplaatst: 05 mei 2015 17:24
door nbohemen
Overigens bedoel ik een phase II.

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...

Geplaatst: 05 mei 2015 21:02
door guznax
niet heel verfijnd maar kwalitatief prima, mits je tijdig (iedere 80 dkm) spoelt, omdat de bak qua koppel redelijk aan z'n grens zit in combinatie met de v6

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...

Geplaatst: 05 mei 2015 21:07
door JW-C5
....niet icm het koppel van jouw en mijn V6 ES9A.

Maar wel met dat van de V6 HDi's, dat van de 3 liter is zelfs extra geknepen om onder de 450 Nm te blijven.

Groet,
JW

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...

Geplaatst: 05 mei 2015 21:17
door Menno
Precies, die benzine V6 is geen enkel probleem voor de bak ... :smt023

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...

Geplaatst: 06 mei 2015 00:04
door JW-C5
guznax schreef:....

Mij valt trouwens op dat ondanks het nieuwe brein het terugschakelen bij kick-down nog altijd vrij lomp gaat.
Terugschakelen kun je beter niet met kick-down doen, maar door even een heel snelle en korte gasstoot te geven. Dan schakelt de bak soepeltjes terug en kun je vervolgens accelereren op het moment dat je dat wil.
Uiteraard moet je met dat laatste niet te lang wachten, dan schakelt hij inmiddels weer op ;)

Ik gebruik deze manier van terugschakelen als ik van plan ben iemand in te halen. Dan draait de motor alvast op een wat hoger toerental, en kun je sneller inhalen.
Bij het C-Eendje doe ik dat met de linker flipper onder het stuur, zonodig twee keer om nog wat verder terug te schakelen.
Zoiets zou uiteraard het mooiste zijn op de C5, maar ja, dat zit er niet op.....

Groet,
JW

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...

Geplaatst: 02 jun 2015 19:03
door nbohemen
Ondanks dat het spoelen voor mijn AM6 een wereld van verschil heeft opgeleverd, vind ik de bak eigenlijk nog steeds niet goed schakelen. Als de bak warm is kan ik het net acceptabel noemen. 's ochtends schok je over de weg.

Ik me niet voorstellen dat deze bakken zo horen te schakelen, ze zitten in allerhande auto's.

Zal nog een keer spoelen verschil maken of moet ik meteen voor een vermogen de boel uit elkaar laten halen? Het probleem is dat ik geen vergelijking heb met een goed schakelende AM6, maar ik mag hopen dat het niet "zo hoort", want dan is het wel een beetje een wanproduct.

Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...

Geplaatst: 02 jun 2015 19:09
door Menno
Nee dat hoort zeer zeker niet !
Vaak is het brein de oorzaak van problemen , ze worden dan ook met regelmaat gewisseld bij de aisin6

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...

Geplaatst: 02 jun 2015 20:48
door JW-C5
@nbohemen,

Hoe is jouw motor, wanneer heb je die voor het laatst van nieuwe olie voorzien? En welke olie zit er nu in?
En wat is de staat van de bougies en van de bobines?

Mijn ervaring is inmiddels dat er een sterke interactie is tussen de Motronic van de motor en de computer van de AM6.
Als de Motronic meent dat hij wat moet bijregelen omdat er iets niet optimaal loopt in de motor, dan geeft dat een reactie op de manier waarop de bak reageert.

Ik had dat bijvoorbeeld toen ik de motor voorzien had van nieuwe bobines en bougies. De interactie met de bak werd toen totaal anders, veel soepeler schakelen bij koude motor.
Datzelfde kreeg ik toen ik de 5W40 olie bij z'n reguliere beurt verving door 5W30 INEO.

Binnenkort gaat er bij mij na bijna 30 kkm weer verse olie in, 5W30 INEO.
En mogelijkerwijs gaat er dan ook een nieuw setje bobines en bougies in, dat moet ik nog besluiten.

Groet,
JW

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 & C5-3 automaat rijders ...

Geplaatst: 02 jun 2015 22:00
door nbohemen
Auto is altijd keurig dealer onderhouden en de grote beurt is net geweest. Er gaat 5W30 olie in.
Bobines zijn ook nog niet zo lang geleden vervangen.

Ik verwacht ook niet dat het probleem in deze hoek zit. Dit kan niet anders dan in de bak zitten. Immers, de spoeling heeft al zoveel verschil gemaakt. Moet je nagaan hoe erg het was!