Pagina 23 van 100

Re: Winterbanden topic ...

Geplaatst: 01 dec 2010 06:47
door Klaverblaadje
SkyBuMp schreef:en zelfs fors remmen gaat prima.

Zolang je normaal blijft rijden en niet denkt dat je meteen onsterfelijk bent met winterbanden, dan moet je gewoon relaxt op je stoel kunnen zitten :)
Wel vervelend als dat bumperklevende petje achter jou geen winterbanden heeft. :smt017

Re: Winterbanden topic ...

Geplaatst: 01 dec 2010 13:11
door manski
Winterbanden..... Telkens weer een wikken en wegen of je het wel of niet nodig gaat hebben en of je waar voor je geld krijgt. Aangezien ik altijd lease auto's heb gereden heb ik ook altijd winterbanden gehad, nu ik zelf een auto bezit wordt het toch een ander verhaal. Ik zal dit topic eens goed doorlezen, ik ben benieuwd naar de ervaringen..... :smt193

Re: Winterbanden topic ...

Geplaatst: 01 dec 2010 14:00
door JW-C5
Ik heb de afgelopen twintig jaar ook lease-auto's gehad, met de laatste 16 jaar winterbanden er bij.
Sinds juni heb ik m'n C5 als privé auto, daar heb ik in september een set winterwielen bij gekocht. Na alle positieve ervaringen voorheen met wintersloffen was dat voor mij een volstrekt logische beslissing, ik heb geen seconde overwogen het niet te doen.

Groet,
JW

Re: Winterbanden topic ...

Geplaatst: 01 dec 2010 15:15
door SkyBuMp
Klaverblaadje schreef:
Wel vervelend als dat bumperklevende petje achter jou geen winterbanden heeft. :smt017
Daarom moet je spiegelen om de x aantal seconden in de binnenspiegel kijken. Zeker als je van plan ben om een noodstop te maken, altijd spiegelen of je daar de ruimte voor hebt. Basis :lol:

Ter vergelijk kan je dan ook denken, ik heb er super remmen onder en die achtermij weer niet... tja..zo is dat met alles

Re: Winterbanden topic ...

Geplaatst: 01 dec 2010 15:22
door Menno
Dat is het nadeel van een noodstop, die plan je niet, dan kun je niet eerst eens kijken of het allemaal wel kan , dat maakt namelijk net het verschil van op tijd kunnen stoppen, of boem ... ;)
Normaal gesproken weet je altijd wat er achter je zit, maar bij een noodstop denk je echt eerst aan jezelf en gok je erop dat ze achter je ook opletten ... :smt203

Re: Winterbanden topic ...

Geplaatst: 01 dec 2010 16:27
door Klaverblaadje
Hetzelfde was het geval in de winter van (ongeveer?) 84/85 :smt017

Toen kregen de eerste dure auto's ABS. :)

Er werd met die auto's harder gereden en geremd. :D

Alleen vergaten de eigenaren dat de Kadett of Golf achter hen geen ABS had. :smt089

Re: Winterbanden topic ...

Geplaatst: 02 dec 2010 10:52
door EvilTwin
Ik heb met mijn C5 maar een aanrijding gehad en dat was toen ik (in de sneeuw! gewoon op regenbanden) een harde stop moest maken. Ik trok net op bij een stoplicht dus reed nog niet al te hard (~30) en stond vrijwel instantaan stil, degene die achterop mij reed had een langere aanloop omdat hij dacht het stoplicht wel te halen (onzin dus want ik haalde het geeneens)
Ik zag hem wel op mij inrijden, maar ik toch echt niet doorrijden om een aanrijding te vermijden, dan was ik namelijk op een (besneeuwd) kruispunt tot stiltand gekomen.
Dat is het nadeel van een noodstop, die plan je niet.
Het was van mij uit gezien geen noodstop het was een ingecalculeerde harde stop, omdat ik absoluut niet op het kruispunt terecht wilde komen. Dat heet anticiperen. Iets waar de SAAB achter mij duidelijk geen kaas van had gegeten.

Re: Winterbanden topic ...

Geplaatst: 02 dec 2010 10:55
door Menno
Inzicht van bestuurders is de laatste tijd sowieso vaak ver te zoeken ... ;)

Re: Winterbanden topic ...

Geplaatst: 02 dec 2010 12:26
door SkyBuMp
Toch vreemd want daar wordt nu met de rijexamens op het CBR juist op ingespeeld, het tonen van verkeersinzicht! Maar ik ben het met je eens dat de gemiddelde bestuuder op de weg denkt dat ie "Michael Schumacher is op het circuit."

Wat je zegt EvilTwin, noodstop maken betekend niet je ogen in je zak en remmen maar... gecontroleerde noodstop bestaat ook nog. Dus eens :ugeek:

Re: Winterbanden topic ...

Geplaatst: 02 dec 2010 12:28
door Menno
Uiteraard is het niet met ogen in je zak en remmen maar, dat zie ik eigenlijk meer als vanzelfsprekend :)
Maar ik blijf erbij dat je een noodstop niet ziet aankomen, anders is het zoals jullie zelf al opmerken een gecontroleerde (nood ? )stop ;)

Re: Winterbanden topic ...

Geplaatst: 02 dec 2010 19:52
door EW
De Bridgestone Blizzaks bevallen me beter dan de Alpin A2 die ik op de Xantia en de ZX had: Bij een dun laagje pekelsneeuw werd je met de AlpinA2 bijna doof van het fluiten.

De Blizzaks doen het bij mij aanzienlijk beter.

Re: Winterbanden topic ...

Geplaatst: 02 dec 2010 20:06
door Roman
afgelopen nacht met de C3P gaan werken..
en ik moet zeggen... de semperi's die eronder liggen deden hun taak uitstekend...

beter of slechter dan de michelin op de C5 kan ik niet zeggen omdat het 2 verschillende auto's zijn natuurlijk...
maar ik had verwacht dat ze beduidend minder zouden zijn dan de michelin.. maar niks is minder waar..

Re: Winterbanden topic ...

Geplaatst: 03 dec 2010 07:26
door John LeGrand
domme vraag misschien maar , indien je sneeuwbanden neemt is het dan niet beter om wat smallere te nemen ivm meer druk of is dit niet zo??

Staat mss al ergens maar niet gevonden ,ook nog vroeg :oops: :roll:

Re: Winterbanden topic ...

Geplaatst: 03 dec 2010 10:48
door JW-C5
Bij onveranderde spanning ín de band zal het aanrakingsoppervlak met de weg gelijk blijven. Bij evenwicht is immers de druk binnen gelijk aan de druk buiten.
Slechts de vorm van dat oppervlak verandert als je naar een smallere band gaat, dat wordt dan wat langwerpiger.

En ja, daar is al (veel) vaker over geschreven.....

Groet,
JW

Re: Winterbanden topic ...

Geplaatst: 06 dec 2010 15:01
door kevin
bij mij doen de bridgestone blizzaks het ook prima, ik had niet verwacht dat WB zo veel verschil zou zijn t.o.v. zomerbanden.