Pagina 3 van 15

Re: C5 remproblemen

Geplaatst: 13 mar 2011 14:22
door willy4
aan nummer 17 een 13mm naar links

Re: C5 remproblemen

Geplaatst: 13 mar 2011 14:26
door willy4
willy4 schreef:je moet is de stofkap van de hoofdpomp er is af doen, en zien of er daar olie aanwezig is

hier heb ik het al aangehaald, maar toen wist ik niet dat er de vacuumtank tussen zat

Re: C5 remproblemen

Geplaatst: 13 mar 2011 14:45
door JW-C5
Begrijp ik hier uit dat je denkt dat er, bij elke keer remmen, remolie uit de hoofdremcilinder ontsnapt lags die keerring?

Als dat zó zou zijn, zou m'n niveau toch moeten teruglopen? En dat heb ik (nog) niet kunnen vaststellen in de inmiddels 15 kkm die ik er mee gereden heb.
Waarbij wél vermeld moet worden dat, op mijn verzoek, al eerder gekeken is of de remmen lucht bevatten. Dat bleek toen niet het geval te zijn, maar bij die gelegenheid is uiteraard wél het niveau op peil gebracht.

En voorts, waarom dan wél wegzakken van het pedaal als de rem bekrachtigd wordt, maar niet als er geen vacuum aanwezig is? Dan zakt het pedaal niet weg, ook niet als ik heeeeel hard trap.

Groet,
JW

Re: C5 remproblemen

Geplaatst: 13 mar 2011 18:09
door EvilTwin
Zoals gezegd de C5-3 heeft naar alle waarschijnlijkheid elektronisch, geen mechanisch, AFU en heeft sowieso geen noodrem vóór.

Re: C5 remproblemen

Geplaatst: 13 mar 2011 18:17
door JW-C5
Prima, wat mij betreft.
Aktie Mods dan, maar die hebben tot nu toe geoordeeld dat dit hier kan blijven.
En zij moeten daarover beslissen, lijkt mij :idea:

Dat gezegd zijnde, wil je er intussen alvast inhoudelijk op reageren?
Dat wordt dan vanzelf wel meegenomen als de Mod besluit het draadje alsnog te splitsen ;)

Groet,
JW

Re: C5 remproblemen

Geplaatst: 13 mar 2011 22:48
door BJG
Je kunt gewoon even de vacuumleiding met klepje uit het rubber trekken op de grote bekrachtigings "trommel" daarvoor hoef je niets verder te demonteren.

Re: C5 remproblemen

Geplaatst: 13 mar 2011 23:18
door JW-C5
OK.
Ik was al wat aan het trekken geweest, maar durfde niet te hard te trekken.
Morgen nog maar eens proberen.
Daarbij neem ik aan dat je het deel #2 bedoelt op ET's plaatje, dat moet dan in z'n geheel uit het rubber getrokken worden dat in het huis #3 zit.
Klopt dat?

Groet,
JW

Re: C5 remproblemen

Geplaatst: 14 mar 2011 10:44
door JW-C5
Zojuist even aan de gang geweest.

Eerst het restant vacuum weggehaald door een aantal keren te remmen.
Vervolgens, met enige moeite de klep er uitgetrokken.
Daarna met een zeer lange tie-rap het inwendige afgevoeld. Uitkomst: geen olie in het inwendige...

Toen ik vanmorgen begon met het af laten lopen van het vacuum, kon ik het rempedaal meer dan 10 cm in trappen. Ik zat inderdaad zowat op de bodem :oops:
Als het vacuum weg is, is de slag kleiner, iets van 4 cm. Bij heel hard trappen, waarbij je de remmen achter hoort werken, is dat iets van 5 cm slag.

Iemand nog andere ideeën?
En met name zoek ik naar een verklaring waarom dat pedaal zo diep ingetrapt kan worden, uitgaande van de gedachte dat deze bekrachtiging parallel is.

Groet,
JW

Re: C5 remproblemen

Geplaatst: 14 mar 2011 22:23
door BJG
Ok dat is duidelijk.
Het is dus GEEN vloeistoflekkage. Ook is het NIET de werking van de bekrachtiger lijkt mij.

Lucht zal het ook wel niet zijn na diverse keren ontluchten.
Eigenlijk kan het dan alleen nog de hoofdremcilinder zelf zijn. Je zou de gok kunnen nemen en deze vervangen.
Maar dan zou ik eigenlijk wel zeker willen weten dat het echt een afwijking is. Ik twijfel niet aan jou hoor JW, maar op afstand en alleen van schrijven is dat moeilijk te constateren.

Heb je ook al eens de verbinding tussen het pedaal en de remcilinder bekeken? Volgens mij zit daar ergens een dempertje oid tussen.

Re: C5 remproblemen

Geplaatst: 14 mar 2011 23:02
door Maartenr
JW-NHS schreef:Iemand nog andere ideeën?
Ik zou 'm gewoon naar de garage brengen en zeggen dat je hem pas terug wilt als het probleem is opgelost. Lijkt me een stuk efficiënter dan klooien met tiewraps om te kijken of ergens olie in zit enzo...

Re: C5 remproblemen

Geplaatst: 15 mar 2011 00:21
door JW-C5
@ BJG,

Morgenmiddag gaat de C5 opnieuw naar het Cit-bedrijf waar ik 'm gekocht heb. Woensdag gaan ze er mee aan de gang.
Uiteraard ga ik morgenmiddag even rijden met de baas van het bedrijf, dan kan hij zelf vaststellen hoe diep het pedaal ingedrukt moet worden voordat er van enige remaktie sprake is.
Mijn vergelijkingsmateriaal is onder andere de C5 V6 van Menno waarmee ik even gereden heb. Daar zat het pedaal heel veel hoger op het moment dat de remmen gingen aangrijpen, je hoefde het maar een klein beetje in te trappen.
En in de loop van m'n lange autoleven heb ik, naast m'n eigen Cit's met heel wat andere auto's gereden. Die uiteraard voorzien waren van een normale vacuumbekrachtiging.
En nog nooit heb ik het pedaal zóver in hoeven trappen, bij lange na niet. Behalve die keer dat ik een probleem had met de hoofdremcilinder van m'n eerste Eend, daar kwam lucht in langs de cupjes. Maar dat was een ander verhaal ;)

Ik heb op de tekeningen van de Technische Documentatie even zitten kijken of er inderdaad iets van een demper zit op de drukpen vanaf het rempedaal. Dat kan ik daar niet ontdekken.
Overigens, dat zou dan ook aktief moeten zijn als ik het pedaal hard in trap zónder vacuumbekrachtiging. En da's niet het geval.

Groet,
JW

Re: C5 remproblemen

Geplaatst: 15 mar 2011 12:43
door JW-C5
Via het door ET geposte plaatje vond ik dit document.
Dat ga ik nog even goed bestuderen alvorens naar de Cit-service te rijden....

Groet,
JW

Re: C5 remproblemen

Geplaatst: 15 mar 2011 13:00
door willy4
ik zou de hoofdremcilinder laten vervangen

Re: C5 remproblemen

Geplaatst: 15 mar 2011 13:21
door JW-C5
Het verhaal intussen bestudeerd hebbend, is dat ook mijn idee.
Dat wegzakken van het rempedaal kán alleen maar komen als de primaire zuiger te ver ingedrukt kan worden.

Waarom dat dan niet gebeurt zonder bekrachtiging begrijp ik nog niet goed, maar wellicht speelt die BAS daar een rol in.
Díe zit in het gedeelte dat binnen de vacuumversterker zit, met een eigen voeding vanuit het remvloeistofreservoir, zie het plaatje hieronder.

Wordt vervolgd dus.

Groet,
JW

Re: C5 remproblemen

Geplaatst: 15 mar 2011 16:48
door JW-C5
Inmiddels m'n C5 "afgeleverd".

Conclusie van de baas: dat kan niet missen, dit is een interne lekkage van het primaire circuit in de hoofdremcilinder. En dus is er meteen een nieuwe hoofdremcilinder besteld. Hopelijk is die morgen binnen :idea:

Groet,
JW