Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
aan nummer 17 een 13mm naar links
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
willy4 schreef:je moet is de stofkap van de hoofdpomp er is af doen, en zien of er daar olie aanwezig is
hier heb ik het al aangehaald, maar toen wist ik niet dat er de vacuumtank tussen zat
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Begrijp ik hier uit dat je denkt dat er, bij elke keer remmen, remolie uit de hoofdremcilinder ontsnapt lags die keerring?
Als dat zó zou zijn, zou m'n niveau toch moeten teruglopen? En dat heb ik (nog) niet kunnen vaststellen in de inmiddels 15 kkm die ik er mee gereden heb.
Waarbij wél vermeld moet worden dat, op mijn verzoek, al eerder gekeken is of de remmen lucht bevatten. Dat bleek toen niet het geval te zijn, maar bij die gelegenheid is uiteraard wél het niveau op peil gebracht.
En voorts, waarom dan wél wegzakken van het pedaal als de rem bekrachtigd wordt, maar niet als er geen vacuum aanwezig is? Dan zakt het pedaal niet weg, ook niet als ik heeeeel hard trap.
Groet,
JW
Als dat zó zou zijn, zou m'n niveau toch moeten teruglopen? En dat heb ik (nog) niet kunnen vaststellen in de inmiddels 15 kkm die ik er mee gereden heb.
Waarbij wél vermeld moet worden dat, op mijn verzoek, al eerder gekeken is of de remmen lucht bevatten. Dat bleek toen niet het geval te zijn, maar bij die gelegenheid is uiteraard wél het niveau op peil gebracht.
En voorts, waarom dan wél wegzakken van het pedaal als de rem bekrachtigd wordt, maar niet als er geen vacuum aanwezig is? Dan zakt het pedaal niet weg, ook niet als ik heeeeel hard trap.
Groet,
JW
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Zoals gezegd de C5-3 heeft naar alle waarschijnlijkheid elektronisch, geen mechanisch, AFU en heeft sowieso geen noodrem vóór.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Prima, wat mij betreft.
Aktie Mods dan, maar die hebben tot nu toe geoordeeld dat dit hier kan blijven.
En zij moeten daarover beslissen, lijkt mij
Dat gezegd zijnde, wil je er intussen alvast inhoudelijk op reageren?
Dat wordt dan vanzelf wel meegenomen als de Mod besluit het draadje alsnog te splitsen
Groet,
JW
Aktie Mods dan, maar die hebben tot nu toe geoordeeld dat dit hier kan blijven.
En zij moeten daarover beslissen, lijkt mij

Dat gezegd zijnde, wil je er intussen alvast inhoudelijk op reageren?
Dat wordt dan vanzelf wel meegenomen als de Mod besluit het draadje alsnog te splitsen

Groet,
JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Je kunt gewoon even de vacuumleiding met klepje uit het rubber trekken op de grote bekrachtigings "trommel" daarvoor hoef je niets verder te demonteren.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
OK.
Ik was al wat aan het trekken geweest, maar durfde niet te hard te trekken.
Morgen nog maar eens proberen.
Daarbij neem ik aan dat je het deel #2 bedoelt op ET's plaatje, dat moet dan in z'n geheel uit het rubber getrokken worden dat in het huis #3 zit.
Klopt dat?
Groet,
JW
Ik was al wat aan het trekken geweest, maar durfde niet te hard te trekken.
Morgen nog maar eens proberen.
Daarbij neem ik aan dat je het deel #2 bedoelt op ET's plaatje, dat moet dan in z'n geheel uit het rubber getrokken worden dat in het huis #3 zit.
Klopt dat?
Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zojuist even aan de gang geweest.
Eerst het restant vacuum weggehaald door een aantal keren te remmen.
Vervolgens, met enige moeite de klep er uitgetrokken.
Daarna met een zeer lange tie-rap het inwendige afgevoeld. Uitkomst: geen olie in het inwendige...
Toen ik vanmorgen begon met het af laten lopen van het vacuum, kon ik het rempedaal meer dan 10 cm in trappen. Ik zat inderdaad zowat op de bodem
Als het vacuum weg is, is de slag kleiner, iets van 4 cm. Bij heel hard trappen, waarbij je de remmen achter hoort werken, is dat iets van 5 cm slag.
Iemand nog andere ideeën?
En met name zoek ik naar een verklaring waarom dat pedaal zo diep ingetrapt kan worden, uitgaande van de gedachte dat deze bekrachtiging parallel is.
Groet,
JW
Eerst het restant vacuum weggehaald door een aantal keren te remmen.
Vervolgens, met enige moeite de klep er uitgetrokken.
Daarna met een zeer lange tie-rap het inwendige afgevoeld. Uitkomst: geen olie in het inwendige...
Toen ik vanmorgen begon met het af laten lopen van het vacuum, kon ik het rempedaal meer dan 10 cm in trappen. Ik zat inderdaad zowat op de bodem

Als het vacuum weg is, is de slag kleiner, iets van 4 cm. Bij heel hard trappen, waarbij je de remmen achter hoort werken, is dat iets van 5 cm slag.
Iemand nog andere ideeën?
En met name zoek ik naar een verklaring waarom dat pedaal zo diep ingetrapt kan worden, uitgaande van de gedachte dat deze bekrachtiging parallel is.
Groet,
JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ok dat is duidelijk.
Het is dus GEEN vloeistoflekkage. Ook is het NIET de werking van de bekrachtiger lijkt mij.
Lucht zal het ook wel niet zijn na diverse keren ontluchten.
Eigenlijk kan het dan alleen nog de hoofdremcilinder zelf zijn. Je zou de gok kunnen nemen en deze vervangen.
Maar dan zou ik eigenlijk wel zeker willen weten dat het echt een afwijking is. Ik twijfel niet aan jou hoor JW, maar op afstand en alleen van schrijven is dat moeilijk te constateren.
Heb je ook al eens de verbinding tussen het pedaal en de remcilinder bekeken? Volgens mij zit daar ergens een dempertje oid tussen.
Het is dus GEEN vloeistoflekkage. Ook is het NIET de werking van de bekrachtiger lijkt mij.
Lucht zal het ook wel niet zijn na diverse keren ontluchten.
Eigenlijk kan het dan alleen nog de hoofdremcilinder zelf zijn. Je zou de gok kunnen nemen en deze vervangen.
Maar dan zou ik eigenlijk wel zeker willen weten dat het echt een afwijking is. Ik twijfel niet aan jou hoor JW, maar op afstand en alleen van schrijven is dat moeilijk te constateren.
Heb je ook al eens de verbinding tussen het pedaal en de remcilinder bekeken? Volgens mij zit daar ergens een dempertje oid tussen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 596
Lid geworden op: 14 jun 2010 22:23
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Son en Breugel
Ik zou 'm gewoon naar de garage brengen en zeggen dat je hem pas terug wilt als het probleem is opgelost. Lijkt me een stuk efficiënter dan klooien met tiewraps om te kijken of ergens olie in zit enzo...JW-NHS schreef:Iemand nog andere ideeën?
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
@ BJG,
Morgenmiddag gaat de C5 opnieuw naar het Cit-bedrijf waar ik 'm gekocht heb. Woensdag gaan ze er mee aan de gang.
Uiteraard ga ik morgenmiddag even rijden met de baas van het bedrijf, dan kan hij zelf vaststellen hoe diep het pedaal ingedrukt moet worden voordat er van enige remaktie sprake is.
Mijn vergelijkingsmateriaal is onder andere de C5 V6 van Menno waarmee ik even gereden heb. Daar zat het pedaal heel veel hoger op het moment dat de remmen gingen aangrijpen, je hoefde het maar een klein beetje in te trappen.
En in de loop van m'n lange autoleven heb ik, naast m'n eigen Cit's met heel wat andere auto's gereden. Die uiteraard voorzien waren van een normale vacuumbekrachtiging.
En nog nooit heb ik het pedaal zóver in hoeven trappen, bij lange na niet. Behalve die keer dat ik een probleem had met de hoofdremcilinder van m'n eerste Eend, daar kwam lucht in langs de cupjes. Maar dat was een ander verhaal
Ik heb op de tekeningen van de Technische Documentatie even zitten kijken of er inderdaad iets van een demper zit op de drukpen vanaf het rempedaal. Dat kan ik daar niet ontdekken.
Overigens, dat zou dan ook aktief moeten zijn als ik het pedaal hard in trap zónder vacuumbekrachtiging. En da's niet het geval.
Groet,
JW
Morgenmiddag gaat de C5 opnieuw naar het Cit-bedrijf waar ik 'm gekocht heb. Woensdag gaan ze er mee aan de gang.
Uiteraard ga ik morgenmiddag even rijden met de baas van het bedrijf, dan kan hij zelf vaststellen hoe diep het pedaal ingedrukt moet worden voordat er van enige remaktie sprake is.
Mijn vergelijkingsmateriaal is onder andere de C5 V6 van Menno waarmee ik even gereden heb. Daar zat het pedaal heel veel hoger op het moment dat de remmen gingen aangrijpen, je hoefde het maar een klein beetje in te trappen.
En in de loop van m'n lange autoleven heb ik, naast m'n eigen Cit's met heel wat andere auto's gereden. Die uiteraard voorzien waren van een normale vacuumbekrachtiging.
En nog nooit heb ik het pedaal zóver in hoeven trappen, bij lange na niet. Behalve die keer dat ik een probleem had met de hoofdremcilinder van m'n eerste Eend, daar kwam lucht in langs de cupjes. Maar dat was een ander verhaal

Ik heb op de tekeningen van de Technische Documentatie even zitten kijken of er inderdaad iets van een demper zit op de drukpen vanaf het rempedaal. Dat kan ik daar niet ontdekken.
Overigens, dat zou dan ook aktief moeten zijn als ik het pedaal hard in trap zónder vacuumbekrachtiging. En da's niet het geval.
Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Via het door ET geposte plaatje vond ik dit document.
Dat ga ik nog even goed bestuderen alvorens naar de Cit-service te rijden....
Groet,
JW
Dat ga ik nog even goed bestuderen alvorens naar de Cit-service te rijden....
Groet,
JW
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik zou de hoofdremcilinder laten vervangen
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Het verhaal intussen bestudeerd hebbend, is dat ook mijn idee.
Dat wegzakken van het rempedaal kán alleen maar komen als de primaire zuiger te ver ingedrukt kan worden.
Waarom dat dan niet gebeurt zonder bekrachtiging begrijp ik nog niet goed, maar wellicht speelt die BAS daar een rol in.
Díe zit in het gedeelte dat binnen de vacuumversterker zit, met een eigen voeding vanuit het remvloeistofreservoir, zie het plaatje hieronder.
Wordt vervolgd dus.
Groet,
JW
Dat wegzakken van het rempedaal kán alleen maar komen als de primaire zuiger te ver ingedrukt kan worden.
Waarom dat dan niet gebeurt zonder bekrachtiging begrijp ik nog niet goed, maar wellicht speelt die BAS daar een rol in.
Díe zit in het gedeelte dat binnen de vacuumversterker zit, met een eigen voeding vanuit het remvloeistofreservoir, zie het plaatje hieronder.
Wordt vervolgd dus.
Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030