Hoewel iedereen natuurlijk andere waarde hecht aan argumenten, vind ik wel dat je hier een kanttekening bij moet plaatsen.roelbouwman schreef:Het argument actieradius vind ik ook onzin. Ik had in de laatste C5 een ringtank van 70 liter. Dat is dus 56 liter LPG effectief. Volle tank voor ongeveer EUR 25 en daar reed ik ca 500km op. Samen met de 60 liter benzinetank geeft dat een flinke actieradius. Op en neer naar Parijs zonder te tanken was geen probleem.
Toevallig van het weekeinde een stukje RTL Autowereld gezien, waar het argument 'slechte actieradius' van een LPG-stoker werd afgedaan als onjuist met precies jouw argument.
Toch is het m.i. niet het juiste argument. Immers, je rijdt standaard LPG en niet benzine. Dat je dan een actieradius hebt van 1200+ km, is leuk, maar wel rijd je er 700 op benzine. En wat is nou de belangrijkste reden voor de keuze benzine of LPG? De kosten: en dan moet je dus niet opeens de actieradius van je benzinetank erbij optellen.
Zeker voor nieuwe aanschaf is diesel niet snel goedkoper. Tweedehands juist wel, omdat tweedehands diesels slecht verkopen en daarmee goedko(o)p(er) zijn. Dat diesel zwaarder belast gaat worden zou goed kunnen. Maar als je kijkt naar mijn berekening die ik hierboven gebruikte, moet de WB voor diesel wel 650 euro per jaar gaan stijgen om het omslagpunt benzine/diesel op 25.000 km te krijgen; dat is een stijging van 50% (!!).Het is mijns inziens op dit moment niet meer zo zinvol om nog een diesel te rijden in NL als je niet enorm veel kilometers maakt. Die diesel zal in de nabije toekomst vermoedelijk alleen nog maar zwaarder belast worden.