C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 dec 2009 21:05
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Locatie: België; regio Brussel
Voor zo ver ik weet is de uitgebreide waarborg hier niet van toepassing op de koppeling, en ik betwijfel dus sterk dat ze er opnieuw gaan in tussen komen.
Die vliegwielen daar scheelt idd wel het een en ander mee, toen mijn picasso bij de invoerder stond hebben ze dit tot 2 keer toe vervangen, en na korte termijn zat er opnieuw veel speling op.

Over de koppeling, ik vind ook dat ik deze vrij hoog moet laten opkomen, en idd met dit weer leek het mij ook erger. Soms pas op laatste kwartslag van pedaal dat ze werkelijk deftig aangrijpt in hogere versnellingen. Maar geen problemen verder dus ik wacht af en hoop dat het niets serieus is ;) En dat van dat te hoge koppel, ze produceren die combinatie motor-bak al een eeuwigheid (c4,C5 phII, 407,607,...) dus zou mij verwonderen dat nu plots de motor te sterk schijnt te zijn. ;)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 dec 2009 21:05
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Locatie: België; regio Brussel
Sinds een tijdje heb ik dat ik bij het vertrekken vaak last heb van een trillende aandrijven in 1 en vooral 2 als ik de koppeling laat opkomen, dit lijkt erger te worden met de tijd.
Verder lijkt in 3 tot 6 de koppeling pas helemaal op het einde aan te grijpen. Als ik de koppeling tijdens het rijden miniem indruk dan gaat er vrijwel direct slip optreden.
Ik heb al met vele wagens gereden, maar bij geen enkele greep de koppeling zo laat aan. Ik hoop dat het niet erger gaat worden :cry:
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat ziet er niet goed uit
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:25
Auto: C5 verkocht, nog een Saxo en 2cv + vreemdganger!
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Apeldoorn
Nou, ik ben ook aan de beurt v.w.b. de koppeling. Bij mij is het geen slippen van de koppeling, maar juist een soort van wringing, wanneer je de koppeling weer op laten komen en de aandrijving weer op de wielen komt. Dit voelt dus steeds niet fijn, bovenal kun je domweg niet comfortabel (lees: is schokkerig) rijden.
Ik heb dit gemeld bij de dealer, zij hebben er ook mee gereden, onderschrijven mijn klacht contact gehad met Citroen NL en
a.s. dinsdag (en evt. woensdag) wordt de komplete koppelingsgroep onder garantie vervangen.
Aan een kant wel balen bij een km-stand van 15.600 :evil: , aan de andere kant hoop ik eind van de week weer fijn te koppelen cq. te schakelen :D .
Verder blijft het toch echt een heel fijne auto :D

groet,
Adrie
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 dec 2009 21:05
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Locatie: België; regio Brussel
Het is bij mij echt slip niet echt iets dat tegenwerkt.
Ik kan voorlopig denk ik niets doen, behalve afwachten hoe het verder loopt.

Ik zal dus nog maar even verder genieten want het is toch een gewelig rijdende wagen voor de rest :citrofiel
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2011 21:36
Auto: C5 III tourer 2.0 HDI Comfort Automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 42000
Kleur: Gris Fulminator
Heb net een rekening betaald van dik €1200, -- voor het vervangen van de hele winkel, inclusief korting van de dealer die zo welwillend was mij een beetje tegemoet te komen (Dank en Hulde Emerpark Hilversum).
Ik ging bij 92500 km door mijn koppeling heen, Citroen Nederland geeft op geen enkele manier thuis. Het is een slijtdeel waarvan de garantie (coulance noemen ze het) na 40.000 km afgelopen is, maar een koppeling zo snel al te moeten vervangen (80% snelweg...) is mijns inziens veel te vroeg.
Het hele spulletje was vet door lekkende keerringen, dat bijzondere vliegwiel was ook versleten/kapot inclusief de frictie..
Baal van de rigide reactie van Citroen Nederland. Iemand een idee hoe dit te regelen?
Jammer dat het zo'n fijne auto is...anders kocht ik een Saab... ;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Winfried schreef:Het hele spulletje was vet door lekkende keerringen, dat bijzondere vliegwiel was ook versleten/kapot inclusief de frictie..
Lijkt toch wel een een probleem wat met het HDI 2.0-blok samenhangt. Heb het hier al meer gelezen en ook mijn PH2 had een lekkende keerring met daardoor een slippende koppeling. Bovendien bleek er op het dubbele vliegwiel 5 cm speling te zitten ipv de toegestane 2 cm. Dit was bij 180.000 km maar toch.
Overigens bleek de koppeling niet echt versleten maar als het blok open ligt vervang je hem meteen mee in plaats van over 50.000 a 100.000 km. De koppeling-vliegwiel combinatie lijkt wat onderbemeten voor het te verwerken koppel lijkt het en om die reden heb ik een eventuele chipbeurt ook maar uit mijn hoofd gezet.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:25
Auto: C5 verkocht, nog een Saxo en 2cv + vreemdganger!
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Apeldoorn
even terugkoppelend, na aanvankelijk te balen bij deze jonge kilometerstand e.e.a. te moeten laten vervangen, ben ik nu een uitermate blije C5-rijder, het koppelt nu subliem en i.t.t. de laatste schrijvers heb ik het geluk, dat alles onder garantie vervangen is.
Het is nog pril natuurlijk, maar toch heb ik er (weer) alle vertrouwen in. :D

groet,
Adrie
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 feb 2009 12:32
Auto: tourer exclusive
Opties: navi - velgen 'Eghée'
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: parelmoerwit
Hier ook zelfde fenomeen: slippende koppeling bij 2100 rpm in 4,5 en 6. 61000 km gereden. Olielekkage duidelijk waarneembaar tussen motor en versnellingsbak: waarschijnlijk dus een lekke krukasafdichting. Morgen telefoontje naar de dealer ... ben de auto net vanavond gaan terughalen na de 60000 km beurt en de modificatie 'klep remsysteem' ...
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 jan 2010 23:10
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans
Locatie: België - Denderstreek
gvwijnen schreef:Voor zo ver ik weet is de uitgebreide waarborg hier niet van toepassing op de koppeling, en ik betwijfel dus sterk dat ze er opnieuw gaan in tussen komen.
Bij mijn Xsara destijds had ik ook een slippend/schokkend gevoel bij het laten opkomen van de koppeling, na zo'n 80.000 km en 2,5 jaar. Ik had toen een Contract Plus lopen en de koppeling is onder garantie vervangen, hoewel er in de folder ook expliciet stond dat dit niet onder de verlengde waarborg viel (bij de huidige C5 trouwens ook!). Oorzaak was roest op de koppelingsplaat. In elk geval zou ik toch de exacte oorzaak bevragen alvorens ervan uit te gaan dat het niet onder garantie valt. Een versleten koppeling is uiteraard voor jezelf, als er sprake is van olielekkage of zo zou ik toch wel eens aandringen.
Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
bdc
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2010 13:07
Auto: C5 Tourer Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 45000
Kleur: Zwart metallic
gvwijnen schreef:Sinds een tijdje heb ik dat ik bij het vertrekken vaak last heb van een trillende aandrijven in 1 en vooral 2 als ik de koppeling laat opkomen, dit lijkt erger te worden met de tijd.
Verder lijkt in 3 tot 6 de koppeling pas helemaal op het einde aan te grijpen. Als ik de koppeling tijdens het rijden miniem indruk dan gaat er vrijwel direct slip optreden.
Dit is exact wat ik ook ervaar. Ik wacht nu op een antwoord van Citroën BE of de koppeling vervangen kan worden in garantie, maar ik vrees er een beetje voor want het probleem dook op bij ongeveer 42.000km.. Verder vraag ik mij ook af of het wel degelijk de koppeling is die dit soort trillingen veroorzaakt of veeleer het vliegwiel.

Hoe is het bij jou ondertussen afgelopen?
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 jan 2010 23:10
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans
Locatie: België - Denderstreek
bdc schreef:Verder vraag ik mij ook af of het wel degelijk de koppeling is die dit soort trillingen veroorzaakt of veeleer het vliegwiel.
Dat was ook mijn eerste bedenking... :-?
Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 dec 2009 21:05
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Locatie: België; regio Brussel
Ja dat domme vliegwiel heb ik intussen ook al bedacht als mogelijke boosdoener.
Het is ook zo dat men dat bij mijn picasso ook vervangen heeft omdat er veel teveel speling op begon te zitten.
En het zou mogelijk ook de schokken kunnen verklaren bij gas lossen en terug gas geven. Of komt dit door het kantelen van de motor?
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 feb 2009 12:32
Auto: tourer exclusive
Opties: navi - velgen 'Eghée'
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: parelmoerwit
Auto staat al sinds woensdagochtend bij de dealer: keerring kapot (olielekkage dus) en ja hoor: vliegwiel defect, vandaar het slippen van de koppeling. Nu is er een discussie aan de gang want de leasemaatschappij wil dit niet betalen zonder tussenkomst van citroën .... en dit al na 63000 km ....
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 460
Lid geworden op: 01 dec 2009 21:05
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Locatie: België; regio Brussel
Op 29000 km ook bij mij nieuwe koppeling erin gezet. De laatste week enkele keren slip gehad bij opschakelen rond de 2000 tpm.
En plots maandag enorm veel slip bij invoegen op snelweg, en dan was het einde nabij. De koppeling kwam niet meer volledig omhoog en slipte er op los. Resultaat was uiteraard verbrande koppeling eer ik de garage kon bereiken.
Lijkt wel erg goed opgelost nu, koppeling grijpt aan zoals het moet, ipv pedaal eerst half op te moeten laten komen eer ze begon te nemen. En het pedaal voelt ook anders aan.
Kortom terug een leuk rijdende C5 ;)
Plaats reactie