Pagina 3 van 19
Re: Verlagen van de wokkelvering?
Geplaatst: 05 okt 2009 21:08
door veerbol
veerbol schreef:BTW. als het tijd wordt voor een nieuw toppic... dan verzoek ik de mod eea te splitsen aub.
Dus kan er gesplitst worden? of anders start ik een nieuw topic hiervoor.
Re: Verlagen van de wokkelvering?
Geplaatst: 05 okt 2009 21:12
door Roman
aangezien de TS niks meer gepost heeft, kan het hier rustig verder....

Re: Verlagen van de wokkelvering?
Geplaatst: 05 okt 2009 21:24
door veerbol
Roman schreef:je moet dat wel met een wokkel C5 vergelijken..

Ok.
Ik heb al 1 kandidaat!

Re: Verlagen van de wokkelvering?
Geplaatst: 05 okt 2009 23:17
door JW-C5
Roman schreef:aangezien de TS niks meer gepost heeft, kan het hier rustig verder....

Vanaf de tweede posting op pagina 2 van dit draadje, die van de hand van Veerbol, gaat het hier niet meer over het onderwerp van de TS
"Verlagen van de wokkelvering?", maar over het "harde afrollen" van de C5-3 met HP.
Dat is op zich een onderwerp waar zeker verder over gediscussieerd zal worden, en derhalve de vraag: is het mogelijk om dat gedeelte, meer dan 2/3 van dit draadje intussen, af te splitsen er er een eigen Topic titel aan te knopen?
Groet,
JW
Re: Verlagen van de wokkelvering?
Geplaatst: 06 okt 2009 00:35
door Roman
op jullie verzoek , bij deze...

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 06 okt 2009 11:13
door EvilTwin
ik begrijp hier niet zo veel van, mijn eerste post in dit onderwerp is toch écht gerelateerd aan het verlagen van wokkels. Die post hoort hier niet, en is zeker geen openingspost. Zelfs mijn post van 5okt is nog gerelatieerd aan de oorspronkelijke vraag. (waarom de wokkels standaard hoger staan)
Het is pas off topic gegaan met dat geëmmer over afrolcomfort. Gewoon het draadje bijeen houden en de titel veranderen in "vanaf pag X discussie over afrolcomfort".
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 06 okt 2009 11:21
door JW-C5
EvilTwin schreef:ik begrijp hier niet zo veel van, mijn eerste post in dit onderwerp is toch écht gerelateerd aan het verlagen van wokkels. Die post hoort hier niet, en is zeker geen openingspost. Zelfs mijn post van 5okt is nog gerelatieerd aan de oorspronkelijke vraag. (waarom de wokkels standaard hoger staan)
Het is pas off topic gegaan met dat geëmmer over afrolcomfort. Gewoon het draadje bijeen houden en de titel veranderen in "vanaf pag X discussie over afrolcomfort".
....je bejegening van andere Forummers en wat ze over hun ervaringen neerpennen is niet bepaald prettig te noemen
Groet,
JW
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 06 okt 2009 16:16
door zandvoorta
Idd, mee eens, word er ook een beetje moe van

Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 06 okt 2009 22:53
door Jalu
Als fervent HP rijder kan ik de bevindingen van JW-NHS toch ook wel bevestigen, een HP auto is op korte dwarsrichels wél erg "hard". Zelf heb ik altijd de indruk gehad dat dat te maken had met de koppeling tussen links en rechts, zoals Eviltwin ook al opmerkte, want als je slechts met één kant over zo'n korte richel gaat is de klap LANG niet zo hard. Maar ik ben me wel eens kapot geschrokken van de klap die ik kreeg toen ik op de richel van een weggefreesde asfalt-toplaag reed. Alleen: die komt in een willekeurige, traditioneel geveerde auto óók erg hard aan. Maar het is natuurlijk erg moeilijk vergelijken, pas met de komst van de C5 Ph.3 zou je een zo rechtstreeks mogelijke vergelijking kunnen maken. Want een GS, BX of Xantia is niet te vinden met wokkels.

Re: Verlagen van de wokkelvering?
Geplaatst: 06 okt 2009 23:17
door jpiek
veerbol schreef:Ik zal even wat meer "pijn"/test-trajecten gaan opnemen aankomende periode. Handige input voor een test-meeting!
Welke omgeving ? Bij Rotterdam en Gorinchem ken ik er nog wel een paar...
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 08 okt 2010 18:10
door LEX999
Ik ben niet technisch genoeg aangelegd om alle discussies hier te volgen. Heb heel wat ervaring met bollen. Ik heb altijd gevonden dat dit op kasseistroken of korte drempels veel zachter is dan andere vering. Vanaf dat dit niet meer het geval was liet ik de bollen vervangen (desnoods na 50000 of 60000 km). Ze waren technisch nog best in orde, maar ze reden niet meer zoals een HP het moet doen. Ik weet nog heel goed dat op forse verkeersdrempels waar niet HP wagens fors moesten remmen, ik met mijn CX gewoon gas bijgaf. De bollen namen dit zonder problemen en zeer zacht! Ik vermoed dat er reacties zullen komen die dit ontkennen, maar ik rij ondertussen al 17 jaar op bollen en wil voor geen geld van de wereld een andere wagen.
By the way, ik hoop mijn C5 tegen het einde van het jaar te hebben en dan kan ik vergelijken.
Groetjes,
Lex
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 08 okt 2010 19:43
door filip
Al uw bollen vervangen is toch al direct een grote kost??? of vervang je alleen de middenbollen?
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 09 okt 2010 09:15
door EvilTwin
Bij die ouwe bollen (CX etc.) was 50 à 60dkm wel ongeveer het maximum, dwz dat de meeste mensen het verschil in druk gingen voelen (vering te hard en springerig). Vanaf de Xm/Xantia werden er bollen gemonteerd met nieuwe membranen, zeker goed voor 100dkm herkenbaar aan drie punten bovenop.
Maar voor de C5 is dit niet meer relevant, die bollen lekken (bijna) niet en zijn dus altijd goed, behalve als ze door overbelasting zichzelf stuk gemaakt hebben en dan zijn ze instantaan keihard = geen vering.
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 11 okt 2010 08:51
door LEX999
Op mijn Xantia stak ik vooraan alle 70000 km ten laatste nieuwe voorbollen. Ze waren gewoon veel te hard geworden. De achterste bollen gingen ongeveer 100.000 km mee, maar hadden het toen ook wel echt gehad. Je merkte dit vooral aan drempels waar de auto echt met een figuurlijke smak, HP onwaardig, telkens neerkwam.
Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie
Geplaatst: 11 okt 2010 23:49
door jpiek
Ik deed met de Xant een rondje Cyparse voor 100 gulden/45 euro... bollen op druk laten brengen/nakijken Incl. nieuwe vloeistof...