Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Ik vind mijn V6 3.0 HDiF erg licht en makkelijk sturen, beschreven probleem nooit opgemerkt. Ik rijd met 17 inch wielen en dus wat smallere banden (225/55), wat mij uitstekend bevalt (wel wat voorwielspin als ik gek ging doen bij een verkeerslicht, maar dat doe ik eigenlijk nooit meer).
Wat ik wel 1x heb gehad, en dat vond ik bijzonder vervelend, was het gedurende een seconde of 10 volledig uitvallen van de stuurbekrachtiging, op een vrij scherpe afslag van de snelweg. Nadien nooit meer voorgekomen, maar ik kan je wel vertellen dat je ik toen behoorlijk wat kracht moest uitoefenen. Als ik harder dan 50 of zo gereden had weet ik niet of ik hem op de weg had kunnen houden (zonder hard te remmen). Heel vreemd.
Wat ik wel 1x heb gehad, en dat vond ik bijzonder vervelend, was het gedurende een seconde of 10 volledig uitvallen van de stuurbekrachtiging, op een vrij scherpe afslag van de snelweg. Nadien nooit meer voorgekomen, maar ik kan je wel vertellen dat je ik toen behoorlijk wat kracht moest uitoefenen. Als ik harder dan 50 of zo gereden had weet ik niet of ik hem op de weg had kunnen houden (zonder hard te remmen). Heel vreemd.
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Berichten: 674
Lid geworden op: 08 apr 2009 21:23
Auto: c5 HDI 2.0 Tourer 16V Exclusive
Opties: Navi-drive3D, 18"velgen,afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11818
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 110000
Kleur: fulminator grijs
Locatie: Grobbendonk ( België )
Die kan los en er staat een lichte werkdruk op... Maar normaal moet je die wel met de hand los krijgen?nicolaasminten schreef:Nog even een vraagje. Weet er iemand of je de afsluitstop van de olie voor de stuurbekrachtiging mag losmaken of staat er druk op. Ik heb al eens geprobeerd maar deze krijg ik niet zomaar los. Toch niet met mijn handen.
Groetjes Nicolaas.
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2012 19:13
Auto: C5 tourer 2.2 exclusief automaat
Opties: full option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 39
Kleur: wit
Even nog iets laten weten na mijn garagebezoek. Ze hebben olie bijgevuld voor de stuurbekrachtiging omdat er iets te weinig in zat en het probleem is opgelost. Het gevoel van een magneet op het stuur is weg en het lijkt er op dat de vering ook zachter is als tevoren. De olie is volgens mij nooit genoeg bijgevuld geweest van fabriek af.
Ik hoop dat jullie ook het probleem opgelost krijgen en alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes Nicolaas.
Ik hoop dat jullie ook het probleem opgelost krijgen en alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes Nicolaas.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat is dan toch de LDS in het losse voorraadvat waar, indien uitgerust met HP, ook de vering op aangesloten is?
Bij de C6 bestaat er een uitvoering waarbij de stuurbekrachtiging een eigen voorraadvaatje heeft, gemonteerd op de pomp zelf. Die komt voor bij de HDi 2.2.
Maar bij mijn weten komt dit niet voor bij de C5-III.
Groet,
JW
Bij de C6 bestaat er een uitvoering waarbij de stuurbekrachtiging een eigen voorraadvaatje heeft, gemonteerd op de pomp zelf. Die komt voor bij de HDi 2.2.
Maar bij mijn weten komt dit niet voor bij de C5-III.
Groet,
JW
Berichten: 735
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:11
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Bedankt voor de terugmelding!nicolaasminten schreef:Even nog iets laten weten na mijn garagebezoek. Ze hebben olie bijgevuld voor de stuurbekrachtiging omdat er iets te weinig in zat en het probleem is opgelost. Het gevoel van een magneet op het stuur is weg en het lijkt er op dat de vering ook zachter is als tevoren. De olie is volgens mij nooit genoeg bijgevuld geweest van fabriek af.
Ik hoop dat jullie ook het probleem opgelost krijgen en alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes Nicolaas.
Mijn C5-3 vertoont hetzelfde fenomeen, is behoorlijk vervelend vind ik persoonlijk!
Gisteren nog gemeld aan mijn dealer, maar het fenomeen was vreemd voor hem, hij zou het na mijn vakantie eens bekijken. Zal 'm eens bellen of ik nog kan langskomen voordat ik met de caravan naar het zuiden trek.
Hopelijk kan ik dit euvel ook van mijn lijstje schrappen! Daar zou ik blij van worden!
Bij de technische keuring hadden ze trouwens ook een opmerking gemaakt over de ophanging vooraan, mss is dat ook daaraan te wijten?
EDIT: net naar mijn dealer gebeld, mag straks na 't werk nog even binnenspringen om het niveau te laten controleren/bijvullen.
C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
Berichten: 735
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:11
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Zoals gezegd, na 't werk bij de dealer langsgeweest.
Een volledige bus van 1 liter LDS toegevoegd aan het hydraulisch systeem.
Tijdens de rit huiswaarts (5km) is het fenomeen niet meer voorgevallen, maar zal toch iets langer moeten testen om met zekerheid te kunnen zeggen dat het verholpen is...
Een volledige bus van 1 liter LDS toegevoegd aan het hydraulisch systeem.
Tijdens de rit huiswaarts (5km) is het fenomeen niet meer voorgevallen, maar zal toch iets langer moeten testen om met zekerheid te kunnen zeggen dat het verholpen is...
C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2012 19:13
Auto: C5 tourer 2.2 exclusief automaat
Opties: full option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 39
Kleur: wit
Hoi Kos,
ik heb ondertussen al zo'n 2000 km gereden na het bijvullen van de vloeistof en mijn C5 heeft totaal geen enkele weerstand meer gehad aan het sturen. Ook de vering is nog nooit zo zacht geweest. Het zweefeffect is weer helemaal terug. Er zou in het fabriek te weinig vloeistof zijn ingedaan want ik heb nergens geen lekken. De garagist zei dat dit meermaals voorkomt.
Je begint het echt eerst te voelen na 500km dan gaat het hoe langer hoe beter. De lucht moet eerst uit het circuit ontsnappen.
Groetjes
Nicolaas
ik heb ondertussen al zo'n 2000 km gereden na het bijvullen van de vloeistof en mijn C5 heeft totaal geen enkele weerstand meer gehad aan het sturen. Ook de vering is nog nooit zo zacht geweest. Het zweefeffect is weer helemaal terug. Er zou in het fabriek te weinig vloeistof zijn ingedaan want ik heb nergens geen lekken. De garagist zei dat dit meermaals voorkomt.
Je begint het echt eerst te voelen na 500km dan gaat het hoe langer hoe beter. De lucht moet eerst uit het circuit ontsnappen.
Groetjes
Nicolaas
Berichten: 735
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:11
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Klinkt veelbelovend! Ben benieuwd of ik hetzelfde ga ervaren... binnenkort op vakantie naar Zuid-Frankrijk, dan zou ik er toch al een beter zicht moeten op hebben. Ik hou jullie op de hoogte!
C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
Berichten: 735
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:11
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Bij mij is het euvel nog niet verholpen...
Tijdens de rit naar de vakantiebestemming meermaals ondervonden dat het probleem zich nog steeds voordoet. Niet leuk tijdens vier uur file met caravan achter je om heel de tijd tegen je stuur te moeten vechten!
Tijdens de rit naar de vakantiebestemming meermaals ondervonden dat het probleem zich nog steeds voordoet. Niet leuk tijdens vier uur file met caravan achter je om heel de tijd tegen je stuur te moeten vechten!
C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
C5club Rookie


Berichten: 15
Lid geworden op: 06 mar 2007 09:44
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0 HDI 163
Opties: Navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 200000
Kleur: Mativoire
Locatie: Hoevenen - Belgie
Zelfde probleem hier sedert enige tijd.
Nog niet bij de verdeler geweest.
Nog niet bij de verdeler geweest.
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Off topic, moet maar even... Voor zover je bedoelt dat het stuur zelfstandig onder beide handen door terug draait, dat is sowieso niet de bedoeling lijkt me...MrEdet schreef:Wat mijn opvalt is dat je het stuur niet door je handen kan laten glijden, of te wel, bij uit de bocht komen bijv, binnen de bebouwde kom komt het stuur niet geheel recht.
Doe een slipcursus inclusief slalom, en dan heb je snel in de gaten dat je controle fors minder is. In de stad kan dat bv betekenen dat je die fietser of voetganger die onverwacht opdoemt na de bocht, net niet meer kan ontwijken door gebrek aan directe controle op dat moment. Die controle heb je wel een fractie van een seconde later. Maar dan ligt die fietser al op je motorkap....
C5club Bikkel


Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Ik merk ook soms kort een stevige weerstand bij het sturen. Het doet zich eigenlijk op willekeurige momenten voor. Had het vanavond tijdens het nemen van een bocht dat ik iets meer instuurde en ik door een kleine weerstand leek te moeten drukken waarna het gevoel weer normaal was. Ik merk het wel eens vaker. Vanavond bij het verplaatsen van de auto op de oprit, dus met zeer lage snelheid, waar er ook weer kort een vrij stevige weerstand merkbaar.
Naar mijn weten heeft mijn 1.6 E-HDI een puur hydraulische stuurbekrachtiging. Er zit ook een vaatje met stuurbekrachtigingsvloeistof in de motorruimte waarvan het niveau goed is.
Ik stoor me niet aan deze eigenschap en vind de bekrachtiging erg fijn. Het heeft gelukkig niet het kunstmatige gevoel dat een elektrische bekrachtiging vaak wel heeft.
Ik kom uit een 208 die wel een volledig elektrische bekrachtiging had.Is die kort voelbare weerstand een produkteigenschap bij een hydraulisch systeem?
Naar mijn weten heeft mijn 1.6 E-HDI een puur hydraulische stuurbekrachtiging. Er zit ook een vaatje met stuurbekrachtigingsvloeistof in de motorruimte waarvan het niveau goed is.
Ik stoor me niet aan deze eigenschap en vind de bekrachtiging erg fijn. Het heeft gelukkig niet het kunstmatige gevoel dat een elektrische bekrachtiging vaak wel heeft.
Ik kom uit een 208 die wel een volledig elektrische bekrachtiging had.Is die kort voelbare weerstand een produkteigenschap bij een hydraulisch systeem?
Berichten: 735
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:11
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Ik heb er mij bij neergelegd dat het bij mij wsl niet opgelost gaat geraken. Mijn garagist heeft geen benul waarover ik het heb en wordt het ook niet gewaar...
Heb onlangs wagen uitgelezen met Diagbox en bij stuurbekrachtiging geeft hij telkens "communicatiestoornis"... dus daar worden we ook niet wijzer uit.
Heb onlangs wagen uitgelezen met Diagbox en bij stuurbekrachtiging geeft hij telkens "communicatiestoornis"... dus daar worden we ook niet wijzer uit.
C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
C5club Fan


Ik merk hetzelfde fenomeen ook regelmatig. Vooral bij wegrijden (bijvoorbeeld bij een verkeerslicht) en kort daarna in moeten sturen voor een bocht. Alsof de bekrachtiging tijdelijk (deels) wegvalt. Soms is het dagenlang weg en dan plotsklaps is het er weer om vervolgens mysterieus te verdwijnen... Mijn Citroen-specialist denkt dat ik spoken zie.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Toch wel een jonge C5 voor zulke gekke dingen, garantie?
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.



