C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
chathanky schreef:Xenonverlichting is niet zo gevoelig voor spanningsvariaties. Bij een lagere spanning brand deze zonder dat je dat verneemt. Met hallogeen zie je de lichtsterkte varieren bij spanningsvariaties.
De ballast compenseert de lagere spanning.
In theorie is de Xenonverlichting ongevoelig voor spanningsvariaties omdat het voorschakelapparaat voor een constante stroom door de lampt zorgt. De brandspanning is dan ~85 Volt. De benodigde brandspanning is bij koude lampen hoger dan bij opgewarmde. Maar als de spanning varieert, reageert de lamp daar direct op (in tegensteling tot een halogeenlamp waar de hete gloeidraad snelle spaningsvariaties 'uitbufferd').
In de praktijk laten zeker de Chinese setjes toch knipperingen zien. Dus waarschijnlijk is de regeling niet in staat snelle variaties in de voedingsspanning op te vangen. Omdat de regeling wellicht al bij z'n maximale uitgangsspanning werkt.
chathanky schreef:Een zwakke accu lijkt me niet de oorzaak. Als de motor draait dan neemt de dynamo al het stroomverbruik waar en draagt de accu niet meer bij aan de stroomvoorziening.
De accu zal ook helpen om stroompieken op te vangen. Maar het kan ook zijn dat de bedrading de spanningsval veroorzaakt.
chathanky schreef:Het korte kipperen neem ik waar als de lampen nog niet geheel op temperatuur zijn.
Dat is mij ook opgevallen. Waarschijnlijk is dit een combinatie van 1) koudere lampen met hogere brandspanning --> lastiger voor voorschakelapparaat om stroom constant te houden en 2) gedeeltelijk ontladen accu door starten waardoor die minder kan bufferen. ger
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Xenon is totaal ongevoelig voor spanningsdippen omdat de ballast, ook als er maar >9V beschikbaar is, altijd veel hogere spanningen kan leveren.

Valt de spanning beneden de 9V dan heb je grotere problemen omdat dan alle computers (ABS, etc.) uitvallen en je daar onmiddelijk een melding van krijgt.

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 64#p199364" onclick="window.open(this.href);return false;
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Start de auto maar eens met de xenonlampen aan, je zal zien dat dat weinig gevolgen heeft op de lampen, die branden, bij mij althans, vrolijk verder. Een grotere spanningsdip zal je niet hebben als het gaat om stroompieken.
Start de auto ook eens met halogeenlampen, dan zie je het verschil.
Dipjes waarover gesproken werd was toch langere uitvaltijden van de lampen? Geen fracties van een seconde toch?
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
EvilTwin schreef:Xenon is totaal ongevoelig voor spanningsdippen omdat de ballast, ook als er maar >9V beschikbaar is, altijd veel hogere spanningen kan leveren.
Theoretisch regelt het Xenon voorschakelapparaat natuurlijk alle spanningspieken weg. Maar in de praktijk knipperen de lampen toch als de hydrauliekpomp inschakelt. En dan nog extra sterk als de lampen nog niet goed zijn opgewarmd.
Het ligt voor de hand dat de goedkope Chinese setjes een slechtere karaktiek is dan de originele (Philips?) Xenon. Of het voorschakel apparaat kan onvoldoende spanning leveren, of het regelt onvoldoende snel bij als er een spanningsdip optreedt. Vandaar mijn opmerking over een spanningsval in de bedrading.
De startmotor heeft z'n eigen aansluiting op de accu. Bij mij gaat overigens een lamp uit als ik met licht aan start. De lampjes die ik nu heb zijn nl. nogal brakke kwaliteit.
Inderdaad ging de oorspronkelijke vraag over aan en uit gaan van dimlicht. Maar dat is of een COM2000-probleem, of lampjes op hun einde, zoals hierboven ongetwijfeld zal staan :)
Plaats reactie