Pagina 3 van 12
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 16 jun 2012 15:00
door Timo 1972
Hmm wil zojuist mijn multiriem gaan vervangen , met behulp van dit topic.
Blijkt dat alles er anders uitziet bij mij de riem is de helft zo kort die loopt niet door tot aan de nokken as en de spanrol zie ik wel zitten maar kan er geen sleutel opzetten

Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 16 jun 2012 15:46
door Timo 1972
Nou vervangen is makkelijker dan gedacht.
Hoefde verders niks los te halen , ik had genoeg aan steeksleutel 15 en de krik.
Rechts voor omhoog krikken (ondersteunen voor veiligheid) dan steeksleutel 15 op de spanrol zetten en dan achter de moer zetten (rode pijl) dan blijft de multireim ontspannen en nu kan je hem verwijderen en de nieuwe er op leggen (via onderzijde auto) tussen de bescherplaat door. +- 10 minuten werk.

Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 16 jun 2012 18:52
door Timo 1972
Wat raar dat ik de eerste ben die dit meld dat de multiriem van de 2.0 liter ook nog anders kan lopen.
Ps aan de buitenzijde van de spanrol zit geen moer , maar wel aan de binnenzijde zie foto.
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 16 jun 2012 19:36
door GW-tje

Timo je vergeet in dit plaatje dat je met een hydropneumatische Citroën rijdt. Waar is je stuurbekrachtigingspomp gebleven? Had je niet meer nodig?
Bij de EW10J4 (2.0i) zit er ook nog een omlooprol naast de automatische spanrol. Daar kun je op de automatische spanrol een ringsleutel 16 zetten en de spanner ontspannen. In jouw situatie is er blijkbaar een rol minder. Daarnaast snap ik die sleutel 15 niet. Een M8 bout heeft sleutelwijdte 12 of 13 en een M10 kan 16 of 17 zijn. 15mm komt eigenlijk alleen bij een fiets voor.
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 16 jun 2012 19:39
door Timo 1972
Het is toch echt steeksleutel 15.
Maar je mag wel eens een keertje kijken op een meeting hoor

Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 16 jun 2012 19:43
door GW-tje
Ja, duh, heb je wel goed gekeken? 15mm kan niet origineel zijn.
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 16 jun 2012 19:48
door Timo 1972
ik ga het nog maals de sleutel pakken voor de maat , over 5 minuten ben ik weer terug
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 16 jun 2012 19:53
door Timo 1972
nogmaals nagekeken en gepast het is echt 15 , 14 past niet 15 wel
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 16 jun 2012 20:06
door GW-tje
Héél vreemd. Maar hoe zit het met je pomp en extra rol?
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 16 jun 2012 20:13
door Timo 1972
Zie ik niet , zou die met de distributie aangedreven kunnen worden ?
Mijn multiriem is ook de helft korter dan de foto op blz 1.
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 16 jun 2012 20:19
door GW-tje
Ik weet het niet, moet ook maar eens vaker aan een Ph2 gaan sleutelen.......
Op pagina 1 van dit draadje zie je op foto's hoe het bij mij zit en zie je dus wat ik bedoel.
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 17 jun 2012 10:10
door Timo 1972
iemand die het wel weet ????

Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 17 jun 2012 14:00
door GW-tje
Ja, ik heb het gevonden. De schets van jouw riem klopt. Je hebt een dieselmotor met dubbele bovenliggende nokkenas.
Dat is de enige motor in het C5-gamma, voor zover ik weet, die een elektrische stuurbekrachtigingspomp heeft. Deze pomp hangt voor je rechterwiel achter de kunststof wielkuip. Geen zorgen dus......probleem opgelost.

Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 17 jun 2012 14:14
door JW-C5
Als ik het goed heb is Timo's C5 voorzien van een EW10A motor, de 2.0i-16V benzine dus.
Kijkend via de VIN van een vergelijkbare PH2 zie ik dat die voorzien is van een electropomp voor de stuurbekrachtiging.
En dus is er geen mechanisch aangedreven hydropomp voor de stuurbekrachtiging.
Die pomp komt ook bij andere PH2 motoren voor, zoals de EW7A 1.8 liter benzine en bij een aantal Diesels.
Groet,
JW
Re: Vervangen Multiriem
Geplaatst: 17 jun 2012 17:41
door GW-tje
Ik ben echt niet wakker......hoe kom ik er dan bij dat Timo een diesel heeft? Ik zag wel in de Haynes dat die DOHC diesel een elektrische sb-pomp heeft en dat alle anderen een mechanische zouden hebben. Er zijn er dus meer.....