Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Bij een C5 ph1 is de verbinding van kabel met module wel een berucht punt.
Ik verwacht daar de weerstand eerlijk gezegd, niet in de kabel.
Een C5 heeft geen ohms meetbare kachelweerstand, modules houden er niet van om door een ohmmeter bemeten te worden.
Ik verwacht daar de weerstand eerlijk gezegd, niet in de kabel.
Een C5 heeft geen ohms meetbare kachelweerstand, modules houden er niet van om door een ohmmeter bemeten te worden.
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 apr 2016 12:59
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 217000
Locatie: Dordrecht
Wat JW zegt. Deze (niet dunne!) kabel is sowieso al dedicated voor de stroomvoorziening van de ventilatormotor, dus prima te gebruiken in deze setup.jantje1948 schreef:Of, zoals al een paar keer voorgesteld is, toch maar een directe verbinding met de accu maken. Die dunne draad geeft een spanning die door allerlei electronica geregeld wordt. Die moet je dus niet als voeding voor de motor gaan gebruiken.
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 apr 2016 12:59
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 217000
Locatie: Dordrecht
Ik ga die module ook niet meten hoor jan. Daar heb ik een verse nieuwe inclusief nieuwe verbindigsstekkers voor klaarliggen die, neem ik aan, het wel gaat doen. Op dit moment zit er ook helemaal niks anders op die plek dan een kroonsteen (bypass voor stekkers en module) die de kachelmotor direct van spanning voorzietc5jan schreef:Bij een C5 ph1 is de verbinding van kabel met module wel een berucht punt.
Ik verwacht daar de weerstand eerlijk gezegd, niet in de kabel.
Een C5 heeft geen ohms meetbare kachelweerstand, modules houden er niet van om door een ohmmeter bemeten te worden.
Er ontstaat overgangsweerstand zodra de kabel naar de kachelmotor wordt aangesloten. De weerstand van dat is hetgeen te meten.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Door dat te doen weet je nogsteeds niet waarom de motor niet draait. Dat is met een aparte plus met zekering wél het geval.jean99 schreef:Wat JW zegt. Deze (niet dunne!) kabel is sowieso al dedicated voor de stroomvoorziening van de ventilatormotor, dus prima te gebruiken in deze setup.jantje1948 schreef:Of, zoals al een paar keer voorgesteld is, toch maar een directe verbinding met de accu maken. Die dunne draad geeft een spanning die door allerlei electronica geregeld wordt. Die moet je dus niet als voeding voor de motor gaan gebruiken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Waar heb je dat kroonsteentje geplaatst? Is dat in de aanvoerleiding naar de kleine stekker, heb je die daarvoor onderbroken? Of in de draden naar de motor?jean99 schreef:Slechte aansluiting zal het toch niet zijn? Want de verbinding heb ik middels een kroonsteen gedaan en de metingen op de schroefjes daarvan op de 'aanvoerzijde'....
Daar moet dan een hele dikke stroom door gaan lopen, dat kan niet goed gaan.
Vraag: heb je inmiddels de stekkers allemaal heel goed bekeken, zowel de mannetjes als de vrouwtjes kant? Zijn die helemaal in orde, geen sporen van inbranden?
En is de massaverbinding vanaf de motor, aangesloten op pin 2 van de motorstekker, in orde? Dat kun je met de Ohm meter checken.
Zie het schema.
Groet,
JW
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 apr 2016 12:59
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 217000
Locatie: Dordrecht
Mod-edit: Quote verwijderd.
Svp geen quote van posting er boven, dat voegt niks toe en kost alleen maar ruimte. Zie ook Regel 6 van het Reglement.
Bij beantwoorden op knop "Antwoord" drukken, (links) onder de posting
De kroonsteen zit op de plek waar normaliter de module zit en verbindt 33 en 34 direct met 29 en 30. Kroonsteen zit er tijdelijk tussen voor deze tests.
Alle stekkers zijn er ook af, want die worden sowieso vervangen (zijn in huis). Ik heb ze namelijk al eerder bekeken gezien dat ze op verschillende plekken ingebrand waren. Zowel vrouw, (stekkers) als man(module). Kroonsteen zit er tijdelijk voor deze setup.
Morgen ga ik de beschreven Ohm-metingen doen.
Svp geen quote van posting er boven, dat voegt niks toe en kost alleen maar ruimte. Zie ook Regel 6 van het Reglement.
Bij beantwoorden op knop "Antwoord" drukken, (links) onder de posting
De kroonsteen zit op de plek waar normaliter de module zit en verbindt 33 en 34 direct met 29 en 30. Kroonsteen zit er tijdelijk tussen voor deze tests.
Alle stekkers zijn er ook af, want die worden sowieso vervangen (zijn in huis). Ik heb ze namelijk al eerder bekeken gezien dat ze op verschillende plekken ingebrand waren. Zowel vrouw, (stekkers) als man(module). Kroonsteen zit er tijdelijk voor deze setup.
Morgen ga ik de beschreven Ohm-metingen doen.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 apr 2016 12:59
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 217000
Locatie: Dordrecht
Mod-edit: NOGMAALS quote verwijderd.
Geen quote van posting er boven, dat voegt niks toe en kost alleen maar ruimte. Zie ook Regel 6 van het Reglement.
Bij beantwoorden op knop "Antwoord" drukken, (links) onder de posting
Yup. Precies zo.
En voorzien van krimpkousjes.
Dat komt wel goed
Geen quote van posting er boven, dat voegt niks toe en kost alleen maar ruimte. Zie ook Regel 6 van het Reglement.
Bij beantwoorden op knop "Antwoord" drukken, (links) onder de posting
Yup. Precies zo.
En voorzien van krimpkousjes.
Dat komt wel goed
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 apr 2016 12:59
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 217000
Locatie: Dordrecht
Weerstand over de motor is 14,9 Ohm.
Spanning is 12.9 volt en na aansluiten van weerstand á 14.9 Ohm resulteert het meten op diezelfde plek in géén spanning.....
Wat C5jan zegt; ik ga morgen de kachelmotor rechtstreeks op een accu aansluiten .
Spanning is 12.9 volt en na aansluiten van weerstand á 14.9 Ohm resulteert het meten op diezelfde plek in géén spanning.....
Wat C5jan zegt; ik ga morgen de kachelmotor rechtstreeks op een accu aansluiten .
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Hoe meet je die spanning?
Met ingeschakeld contact en lopende motor?
Als dat het geval is, zit het probleem mogelijkerwijs in de 16-polige groene stekker op de BSM, zie het schema.
Maar het kan ook zitten in de massaverbinding naar MC32. Heb je die al doorgemeten met de Ohmmeter?
Groet,
JW
Met ingeschakeld contact en lopende motor?
Als dat het geval is, zit het probleem mogelijkerwijs in de 16-polige groene stekker op de BSM, zie het schema.
Maar het kan ook zitten in de massaverbinding naar MC32. Heb je die al doorgemeten met de Ohmmeter?
Groet,
JW
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
"na aansluiten van weerstand á 14.9 Ohm".
Wat bedoel je daar precies mee?
Wat bedoel je daar precies mee?
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 apr 2016 12:59
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 217000
Locatie: Dordrecht
Om te verduidelijken wat ik gedaan heb en daarbij kijkend naar het schema op pag1 van dit topic, hetvolgende:
De kabels 33&34 (rood&zwart) én 29&30 (rood&zwart) zijn losgenomen van de connectoren en dus ook niet meer verbonden met de kachel weerstand.
De gemeten weerstand, 14.9 Ohm, is gemeten tussen de losse draadeinden 33 en 34.
De spanning, 12.9V, is gemeten tussen de losse draadeinden 29 en 30.
Verbind ik 29 met 33 en 30 met 34, dan meet ik op hetzelfde punt 0,0 spanning . Kachelmotor draait dus niet. Maak ik ze (of één van de verbindingen) weer los van elkaar...12.9V.
Massa MC32 heb ik niet gemeten, want geen idee waar die zit. Volgens tekening lijkt het ergens onder de pedalen te zitten, samen met mc31 en mc30. Wellicht weet iemand dat?
Helpt het als ik tussen 29 en 30 de Ampère meet?
Is 14.9 Ohm een normale waarde voor de kachelmotor?
Wat ik iig ga doen is 33 en 34 direct op een accu aansluiten.
De kabels 33&34 (rood&zwart) én 29&30 (rood&zwart) zijn losgenomen van de connectoren en dus ook niet meer verbonden met de kachel weerstand.
De gemeten weerstand, 14.9 Ohm, is gemeten tussen de losse draadeinden 33 en 34.
De spanning, 12.9V, is gemeten tussen de losse draadeinden 29 en 30.
Verbind ik 29 met 33 en 30 met 34, dan meet ik op hetzelfde punt 0,0 spanning . Kachelmotor draait dus niet. Maak ik ze (of één van de verbindingen) weer los van elkaar...12.9V.
Massa MC32 heb ik niet gemeten, want geen idee waar die zit. Volgens tekening lijkt het ergens onder de pedalen te zitten, samen met mc31 en mc30. Wellicht weet iemand dat?
Helpt het als ik tussen 29 en 30 de Ampère meet?
Is 14.9 Ohm een normale waarde voor de kachelmotor?
Wat ik iig ga doen is 33 en 34 direct op een accu aansluiten.
Berichten: 3076
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Zou je dat we doen? Ik kan me voorstellen dat er een relais tussen zit die schakelt tussen die twee draden..
Maar ik ken de situatie niet dus dat is een hypothese
Maar ik ken de situatie niet dus dat is een hypothese
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 611
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@JEAN99:
Die Ohmse waarde tussen 33-34 heb je niets aan, deze aansluiting is de voeding die via zekering 18 en gaat dan via de module naar 29-30 v.d. motor.
Wat J.W. aangaf van MC 32, dit is een massa verbinding, daarvan kun je de Ohmse waarde meten tussen de min v.d. accu en op punt 5 en 13 op de groene stekker die J.W noemde. Op nummer 8 en 16 van dezelfde staat de voeding spanning.
Voor de zekerheid, Ohmse waarde altijd spanningsloos meten!!!
Je wil de draden door koppelen. dit kun je inderdaad doen en de motor MOET dan draaien.
Wat ik je eerder aangaf, kijk goed naar de verbindingen van deze 4 draden, dus het mannetje en vrouwtje aan beide zijde of deze niet ingebrand zijn.
Dit geld ook voor de contacten van de zekering 18.
Suc6.
Groet,
Kees.
P.S.
Ga NIET Ampere meten tussen 29 en 30.
Stroom meet je in serie met de gebruiker, dus b.v. 29 los nemen en de meter tussen deze draad en de motor aansluiten.
Die Ohmse waarde tussen 33-34 heb je niets aan, deze aansluiting is de voeding die via zekering 18 en gaat dan via de module naar 29-30 v.d. motor.
Wat J.W. aangaf van MC 32, dit is een massa verbinding, daarvan kun je de Ohmse waarde meten tussen de min v.d. accu en op punt 5 en 13 op de groene stekker die J.W noemde. Op nummer 8 en 16 van dezelfde staat de voeding spanning.
Voor de zekerheid, Ohmse waarde altijd spanningsloos meten!!!
Je wil de draden door koppelen. dit kun je inderdaad doen en de motor MOET dan draaien.
Wat ik je eerder aangaf, kijk goed naar de verbindingen van deze 4 draden, dus het mannetje en vrouwtje aan beide zijde of deze niet ingebrand zijn.
Dit geld ook voor de contacten van de zekering 18.
Suc6.
Groet,
Kees.
P.S.
Ga NIET Ampere meten tussen 29 en 30.
Stroom meet je in serie met de gebruiker, dus b.v. 29 los nemen en de meter tussen deze draad en de motor aansluiten.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Je schreef:
Klopt dat?
En als je 33.34 met 29. 30 verbonden hebt, moet op dát punt altijd 0 Volt blijven staan.
Groet,
JW
Edit, ik zie dat Kees05 ook al gereageerd heeft terwijl ik zat te typen.......
Ik veronderstel dat je het precies andersom bedoelt. de draden 33 en 34 komen uit de BSM, 29 en 30 zijn de motor.De gemeten weerstand, 14.9 Ohm, is gemeten tussen de losse draadeinden 33 en 34.
De spanning, 12.9V, is gemeten tussen de losse draadeinden 29 en 30.
Klopt dat?
Nee, dat is te hoog. Dan gaat er minder dan 1A lopen, dat kan in werkelijkheid wel 15A zijn.Is 14.9 Ohm een normale waarde voor de kachelmotor?
Niet 33 en 34, maar 29 en 30. En zet er een zekering tussen, voor de zekerheid.Wat ik iig ga doen is 33 en 34 direct op een accu aansluiten.
Meten doe je tussen 34 en ergens een massapunt in de auto. Dat moet 0 Ohm zijn.Massa MC32 heb ik niet gemeten, want geen idee waar die zit. Volgens tekening lijkt het ergens onder de pedalen te zitten, samen met mc31 en mc30. Wellicht weet iemand dat?
En als je 33.34 met 29. 30 verbonden hebt, moet op dát punt altijd 0 Volt blijven staan.
Doe dat NOOIT. Stroom meet je niet tussen twee punten, daar meet je spanning. Stroom meet je in een draad.Helpt het als ik tussen 29 en 30 de Ampère meet?
Groet,
JW
Edit, ik zie dat Kees05 ook al gereageerd heeft terwijl ik zat te typen.......




