Pagina 3 van 4

Re: Thermostaat

Geplaatst: 26 jan 2020 12:44
door C5-lokt
c5jan schreef:En die melding is dus voor 20 cent op te lossen.
Dat gaat er over dat als die electrische aansluiting open ligt, de auto geen weerstand ziet en je om dat op te lossen, er een weerstand tussen zet.

Voor mijn begrip, die aansluiting is er dus voor, om als de motor relatief koud is [en iemand toch lekker op het gas wil trappen] een verwarmingselement in de thermostaat op te warmen, die nog voordat de 105 graden is bereikt de radiateur vast bijschakelt? Klinkt m.i. als broodje aap. Is het toch geen temperatuur sensor (bijv. NTC of PTC) waarvan het motor Mgt. systeem het heel naar vindt als die weg is?

Herhaling van mijn vragen.
- Is er een officiële Citroen modificatie om naar een 89 graden thermostaat te gaan. Om welk probleem op te lossen?
- Klopt mijn voorlopig observatie (ik heb geen Lexa maar mijn garage wel) dat de motor olie en water temperatuur lager blijft. Is dat niet toch schadelijk?

Ga zo de weg op. Zal eerst koelvloeistof bijvullen. Moest niveau van garagist in de gaten houden. Neem bordje/karton mee om onderweg (als de temperatuur bereikt zou moeten zijn) te kijken of ik die dan hoger kan krijgen. Zal ook opletten of ik 'meldingen' zie (of rode lampjes waar garagist het over had). Vrijdag had ik die niet iig.

Re: Thermostaat

Geplaatst: 26 jan 2020 12:55
door c5jan
Het is een elektrisch gestuurde thermostaat, de temperatuursensor zit elders.
89 graden thermostaat is voor deze motor niet officieel geleverd.

Dat de motor en kachel kouder blijft kan kloppen.
Ik begreep onlangs dat te lage motortemperatuur mogelijk zou kunnen leiden tot black sludge.
Dat lijkt me geen wenselijke situatie.
Iemand die daar iets wijs over kan opmerken?

Re: Thermostaat

Geplaatst: 26 jan 2020 13:06
door JW-C5
Op service.citroen.com wordt door Citroën zélf de 89 graden thermostaat voorgesteld als vervanging van de 105 graden uitvoering, zie m'n posting op pagina 1 van dit draadje.

Groet,
JW

Re: Thermostaat

Geplaatst: 26 jan 2020 13:23
door c5jan
Oh, vreemd. GJO vertelde me dat een andere dan de 105 graden thermostaat voor deze motor niet leverbaar was. Ik had er destijds specifiek naar gevraagd.

Re: Thermostaat

Geplaatst: 26 jan 2020 13:31
door JW-C5
Hoe lang geleden is dat?
Van wanneer die LE-2011 voor dit onderdeel aangepast is kan ik zo niet zeggen, dan moet je even naar service.citroen gaan om daar misschien iets meer over te weten te komen.

Groet,
JW

Re: Thermostaat

Geplaatst: 26 jan 2020 13:35
door BJG
c5jan schreef: Ik begreep onlangs dat te lage motortemperatuur mogelijk zou kunnen leiden tot black sludge.
Dat lijkt me geen wenselijke situatie.
Iemand die daar iets wijs over kan opmerken?
Black sludge is meestal een gevolg van langdurig (erg) hoge motorolietemperatuur waardoor de olie veroudert en de dopes uitgewerkt zijn. Ook door korte ritten met veel olievervuiling als gevolg, waardoor dopes extra belast worden. Daardoor ontstaat in beide gevallen op de koudere plaatsen black sludge.

Re: Thermostaat

Geplaatst: 26 jan 2020 14:21
door JW-C5
Nog even gekeken in een andere DB:
EW10A thermostaat.jpg
Deze 89 graden thermostaat 1338 A0 was er dus al in 2010 :idea:

Groet,
JW

Re: Thermostaat

Geplaatst: 26 jan 2020 14:46
door jantje1948
Ook even gekeken naar een thermostaat voor mijn C4 1.6 HDI, voor je weet maar nooit.
Er staat geen losse thermostaat bij, geen temperatuur en ook nog eens NFP.

Re: Thermostaat

Geplaatst: 26 jan 2020 18:09
door c5jan
JW-C5 schreef:Hoe lang geleden is dat?
Dat was in december 2018.

Re: Thermostaat

Geplaatst: 26 jan 2020 18:14
door c5jan
BJG schreef:
c5jan schreef: Ik begreep onlangs dat te lage motortemperatuur mogelijk zou kunnen leiden tot black sludge.
Dat lijkt me geen wenselijke situatie.
Iemand die daar iets wijs over kan opmerken?
Black sludge is meestal een gevolg van langdurig (erg) hoge motorolietemperatuur waardoor de olie veroudert en de dopes uitgewerkt zijn. Ook door korte ritten met veel olievervuiling als gevolg, waardoor dopes extra belast worden. Daardoor ontstaat in beide gevallen op de koudere plaatsen black sludge.
Ok, mag ik dit zo interpreteren als "ja"?
In feite komt het erop neer dat ook een te koude of defecte thermostaat kan zorgen voor achteruitgang van de olie, en daardoor voor black sludge, omdat de motor en olie niet op bedrijfstemperatuur komt - hetzelfde effect wat een korte rit je oplevert.

De thermostaatkeuze van 105 graden voor Nederland zal wel ergens op gebaseerd zijn, of in ieder geval op iets wat 15 jaar geleden waar was...

Re: Thermostaat

Geplaatst: 26 jan 2020 20:27
door BJG
Ik denk dat dit aan de omstandigheden ligt.
Als je korte stukjes rijdt ben ik ook geneigd te zeggen: ja

In warme klimaten en zware omstandigheden (hoge belasting) juist weer niet, dan is 89 gr beter.

Gemiddeld in nl is het risico denk ik niet zo groot bij deze motor.

Re: Thermostaat

Geplaatst: 27 jan 2020 01:29
door paul mes
IK heb een jaar geleden een kapotte thermostaat gehad, bleef dicht, omdat actuator afgebroken was, die aansluiting is dus om de klep te openen, heb toen een officieel ombouwsetje gekocht bij een ex dealer, is een 105 graden geval, afschermkapje voor stekker en nieuw huis voor waspartoon thermostaat (klassiek systeem)
Ik krijg normaal geen meldingen van problemen op het centrale display, op een obd tool komt i wel voorbij maar geeft verder geen problemen, een weerstand er in bakken om ook die melding weg te poetsen is natuurlijk een optie!
De ombouw naar klassiek is door citroen zelf beschreven in een of ander aanpassingsblad, en gezien de problemen met de electrisch gestuurde variant zeer aan te bevelen!

Re: Thermostaat

Geplaatst: 27 jan 2020 08:01
door c5jan
De foutmelding komt afhankelijk van de firmware versie van de ecu wel of niet als storing voor bij het starten.
Bij mijn C5 kwam deze 4 jaar niet voor, tot er andere firmware op kwam.
Interessant genoeg is de katalysator foutmelding ook verdwenen, terwijl deze vóór montage van de weerstand om het ritje (niet lang) weer terugkwam na wissen.

Re: Thermostaat

Geplaatst: 27 jan 2020 21:06
door C5-lokt
c5jan schreef:Het is een elektrisch gestuurde thermostaat, de temperatuursensor zit elders.
89 graden thermostaat is voor deze motor niet officieel geleverd.

Dat de motor en kachel kouder blijft kan kloppen.
Ik begreep onlangs dat te lage motortemperatuur mogelijk zou kunnen leiden tot black sludge.
Dat lijkt me geen wenselijke situatie.
Iemand die daar iets wijs over kan opmerken?
Is een "elektrisch gestuurde thermostaat" dan een ding dat open gaat omdat iemand er een stroomje (of zelfs een paar ampère) heen stuurt?

Dus niet het hete water dat er tegenaan klotst of langs stroomt bedient de klep (in de thermstaat) om het water de radiateur in jaagt maar een ECU of wat voor slims dan ook?

Re: Thermostaat

Geplaatst: 27 jan 2020 21:18
door JW-C5
Inderdaad.
Vanuit "het systeem" wordt er, op basis van een aantal parameters, een stroompje gestuurd door een "element" in de thermostaat. Daardoor gaat 'ie eerder open, om daarmee te bewerkstelligen dat er eerder heet water vanuit de motor richting radiator kan gaan.

Groet,
JW