Pagina 3 van 16
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geplaatst: 16 feb 2017 17:09
door willy4
als de motor heel heet is geweest kunnen de zuigerveren lam zijn en ook de zuiger en de cilinder beschadigd zijn.
is er compressie meting gedaan of met een endoscoop camera erin geweest ?
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geplaatst: 16 feb 2017 17:11
door JW-C5
Als het er in de buurt van de uitlaat net zo hard weer uit loopt, denk ik eerder aan een ontbrekende/kapotte "vriesplug", of iets dat daarop lijkt.
Ik zou eens in de CitDoc's moeten kijken of die daar ook zitten......
Groet,
JW
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geplaatst: 16 feb 2017 17:13
door boes
Dan moet je expansie vat oom kotsen en de darmen op druk staan.
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geplaatst: 16 feb 2017 17:17
door willy4
daarom mijn vraag wat bedoeld hij met de uitlaad ,is het aan de motor of achter aan de wagen de uitlaad
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geplaatst: 16 feb 2017 17:20
door JW-C5
Kijkend naar "vriespluggen", die zijn hier te zien in de kop van deze motor:
kop DW12TED met vriespluggen.jpg
Aan de achterkant van de kop, daar waar de uitlaat zit, zie je er drie zitten, #3 op het plaatje.
Groet,
JW
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geplaatst: 16 feb 2017 17:23
door Hollywood
willy4 schreef:als de motor heel heet is geweest kunnen de zuigerveren lam zijn en ook de zuiger en de cilinder beschadigd zijn.
is er compressie meting gedaan of met een endoscoop camera erin geweest ?
Er zijn geen aanvullende metingen geweest. De monteur is stellig overtuigd dat het lek in de motor zit en verdenkt daarmee de koppakking. Zijn eerstvolgende actie zou logischerwijs het openmaken van het motorblok zijn.
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geplaatst: 16 feb 2017 17:26
door Hollywood
willy4 schreef:daarom mijn vraag wat bedoeld hij met de uitlaad ,is het aan de motor of achter aan de wagen de uitlaad
De vraag komt nu ook bij mij boven.
In mijn beleving bedoeld hij de uitlaat aan de achterkant van de auto, aangezien ik het vermoeden heb dat ze niets hebben losgemaakt, behalve vuldoppen (zoals die van de KVS).
Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geplaatst: 16 feb 2017 17:30
door Hollywood
JW-C5 schreef:Kijkend naar "vriespluggen", die zijn hier te zien in de kop van deze motor
Deze dop is zichtbaar aan de buitenzijde van het motorblok neem ik aan of is het pas merkbaar aan het einde van de uitlaat van de auto?
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geplaatst: 16 feb 2017 17:33
door willy4
er klopt iets niet , ik zou er nog iemand anders laten na kijken
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geplaatst: 16 feb 2017 17:42
door JW-C5
Hollywood schreef:.........Deze dop is zichtbaar aan de buitenzijde van het motorblok neem ik aan of is het pas merkbaar aan het einde van de uitlaat van de auto?
Op de tekening is te zien waar die doppen #3 zitten, dáár zou het dan moeten lekken
Dat zou ik niet het einde van de uitlaat aan de achterzijde van de motor willen noemen.......
Groet,
JW
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geplaatst: 16 feb 2017 18:11
door akooiman
Soms is iets wat loopt, ruikt, klinkt en er uit ziet als een paard..............gewoon een paard
Gezien je tellerstand zou een lekke koppaking best kunnen........Het blijft een aluminium kop op een gietijzer onderblok....
Tellerstanden zeggen uiteraard niets definitiefs, maar mijn auto had op ongeveer dezelfde km stand ook een lekke koppakking.
Alleen is mijn auto gelukkig wel voorzien van een KVS peilstok, dus werd ik op tijd gewaarschuwd.
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geplaatst: 16 feb 2017 18:21
door BJG
Als de monteur de koppakking of de motor (kop) verdenkt betekent dit dus dat de KVS echt uit de uitlaat komt.
Dat is mogelijk, maar dan zou de kop theoretisch een grote scheur naar een uitlaatkanaal moeten hebben. Een lekke koppakking kan er niet voor zorgen dat de KVS rechtstreeks in de uitlaat komt zonder dat de motor waterslag maakt. En ik begrijp uit het verhaal dat het er echt uitstroomt zodra men bijvult.
In dat geval zou ik zeker nog eerst de warmtewisselaar van de EGR controleren, als die lek is loopt de KVS ook de uitlaat in. Is die OK, dan moet het inderdaad ergens in de motor zitten.
Controleren kan door simpel te by-pass-en en dan het systeem opnieuw vullen/afpersen.
Ook kan de WTW worden gedemonteerd en los afgeperst in een emmer water, dat werkt ook goed.
Let wel, dit is niet de olie/water wtw, maar de EGR WTW!
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geplaatst: 16 feb 2017 18:57
door JW-C5
Op dit plaatje zie je hem, #21:
DW12TED EGR WW.jpg
Groet,
JW
Re: Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geplaatst: 16 feb 2017 20:13
door Hollywood
Als ik de monteur goed heb begrepen heb heeft hij met draaiende motor getest, want hij merkte op dat accu ook slechts was.
Voor de zekerheid zal ik dat nogmaals vragen, want dat zal weer het een en ander verklaren.
Einde C5ph2-2005-2.2 HDi door probleem motorkoeling?
Geplaatst: 16 feb 2017 20:31
door Hollywood
akooiman schreef:
Alleen is mijn auto gelukkig wel voorzien van een KVS peilstok, dus werd ik op tijd gewaarschuwd.
Tsja, dat zou ik op een Exclusive ook verwachten.