Pagina 3 van 4

Re: chiptunen

Geplaatst: 06 dec 2016 22:49
door BJG
Ja een goede keuze, die heeft geen kietelbeurt nodig. :smt023

Re: chiptunen

Geplaatst: 18 dec 2016 02:58
door simmetje
Ik zag dat ik ff had zitten slapen ;)

Ik bedoelde in mijn reactie inderdaad de hogedruk brandstofpomp. Deze druk was door de tuner wel opgevoerd helaas.

Het was chiptuning en geen powerbox. Uiteindelijk heeft Tunex het allemaal weer hersteld (zij hadden dus niet de ellende veroorzaak!) incl. de EGR issues en de ellende met het roetfilter.

Zie nu een ander draadje wat er nu weer het het "ding" aan de hand is. Kan overigens niets met het tunen meer van doen hebben, want er ligt een andere motor in.

Anyway: ik ben niet zo'n fan van het tunen van de HDi 136.

Re: chiptunen

Geplaatst: 12 feb 2017 18:19
door SaXoKe
Deschruut schreef:Mijn vroegere Citroën's zijn bij cth in Neerpelt "behandeld".
Nooit geen problemen mee gehad,ze liepen veel beter en waren ook nog eens zuiniger bij dezelfde rijstijl ;)
Voor mijn huidige wagen heb ik voor een 2.2 hdi 204 gekozen dan was ik meteen ook van het chippen af.
CTH in Overpelt heeft destijds mijn Berlingo 1.6HDi90 naar 115pk gebracht. Nooit van te klagen gehad. Erg goede service. Kameraden hebben er hun autos ook laten tunen, en ook zij waren altijd erg tevreden. Wally gaat voor een auto die gewoon als dagelijkse auto gebruikt word ook nooit te ver door tunen, enkel als het op vraag van de klant is.
Volgens hem was het bvb perect mogelijk om mijn 90pk Berlingootje naar 140pk te brengen, maar dan ging de koppeling er wel heel snel aan zijn zei ie. Dat raadde hij dus ook af.
dirkjec5 schreef:Heb mijn C5 163 pk ook laten tunen bij https://www.br-performance.be/nl-be/contact/bedrijf/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Al 75 000 km zonder problemen en een wereld van verschil
Als ik mijn HDi136 zou laten tunen, dan is de kans groot dat het door BR-preformance gedaan zou worden.

Re: chiptunen

Geplaatst: 11 apr 2017 21:35
door Kukelu
Ik heb mijn C5 laten tunen bij Beek Autoracing in Den Haag, het is perfect gelukt.
I.p.v 173 pk nu 209,8 met een koppel van 427 Nm, perfect gedaan loopt soepel!! Verbruik lijkt iets lager te zijn.

Re: chiptunen

Geplaatst: 11 apr 2017 22:26
door JW-C5
Je bent je ervan bewust dat de ML6C bak slechts uitgelegd is op een koppel van 350Nm?
Dat haal ik uit de CitDoc's.

Hoe het met de koppeling zit weet ik niet......

Groet,
JW

Re: chiptunen

Geplaatst: 11 apr 2017 22:55
door Kukelu
Mijn motor heeft standaard al 370 Nm, dus kan niet kloppen.

Re: chiptunen

Geplaatst: 11 apr 2017 23:05
door Jooster
Volgens deze site geldt die 350nm voor 1e en 2e versnelling. De overige versnellingen hebben 370nm. Maar ook 370 is te weinig. Zoiets kan uitlopen op een vervelend en vooral duur geintje.

http://www.citroen-owners-club.co.uk/ci ... -capacity/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: chiptunen

Geplaatst: 12 apr 2017 09:17
door Kukelu
Voor statische belasting geld een veiligheidsfactor van ca. 2,5 en dynamisch zal hoger liggen , dus ca. 20 % meer vermogen of koppel kan geen probleem zijn, tenzij je dat constant laat leveren door je motor. En dan moet je echt als een dwaas door het verkeer rijden.
Overigens als je afremt op de motor, zal het koppel ook niet gering zijn, dus dat moet zo'n bak wel aan kunnen.
De auto is overigens eerst op professionele rollenbank getest en daarna op rollenbank getuned en getest.
Heel professioneel gedaan. Ik kan Beek Autoracing aanbevelen!!

Re: chiptunen

Geplaatst: 12 apr 2017 12:36
door JW-C5
Interessante gedachte dat er een veiligheidsfactor van 2,5 zou zitten in de bak.
Waar baseer je dat op?

Zou dat dan ook gelden voor de AM6 automaat?
Die is uitgelegd op 450Nm, en daar houdt PSA zich dan ook nadrukkelijk aan bij de dimensionering van de 2.7 en 3.0HDi's.
Diezelfde 3.0HDi levert in andere auto's, gekoppeld aan andere bakken zo'n 150 Nm meer koppel :idea:

Groet,
JW

Re: chiptunen

Geplaatst: 12 apr 2017 12:43
door Kukelu
Ik ben werktuigbouwer en in technische berekeningen hou je altijd rekening met een veiligheid, voor onverwachte situaties.

Re: chiptunen

Geplaatst: 12 apr 2017 13:24
door Jooster
Ok, maar dat is wat jij doet. Geldt die marge ook voor versnellingsbakken en koppelingen? Hoe weet je dat de ontwerpers van deze specifieke bak ook deze marge hebben aangehouden?

Omdat die veiligheidsmarge zo'n interessant gegeven is zoek ik naar meer onderbouwing, gebaseerd op feiten, niet op aannames. Kun je die onderbouwing geven?

Re: chiptunen

Geplaatst: 12 apr 2017 13:24
door Kukelu
Ik heb op de bijgevoegde link gekeken maar daar staat toch niets over een overbelaste bak?

Re: chiptunen

Geplaatst: 12 apr 2017 13:34
door Kukelu
nee, ik kan het niet onderbouwen en dat zal een fabrikant nooit vrijgeven, maar citroen(PSA) kennende gaan ze altijd voor betrouwbaarheid. En als ingenieur neem je altijd een veiligheidsfactor in je berekening.Voorbeeld is mijn Xantia 2.0 tct met 350k: mijn zoon heeft laatst de motor uit elkaar gehaald en die zag er perfect uit binnen in. Er was eigenlijk niets mee aan de hand(behalve lichte olielekkage langs de kop sinds 100k), maar we wilden alles checken, en de motor heeft ca. 200k op gas gereden.
Loopt nu nog steeds als een zonnetje.

Maar ja , vw en audi hebben inderdaad wel problemen met versnellingsbakken, bij psa heb ik dat niet veel gehoord.

Re: chiptunen

Geplaatst: 12 apr 2017 13:46
door JW-C5
PSA construeert "op de marge", dat doen alle fabrikanten.
Daarmee spaar je kosten, en ook dat doen alle fabrikanten.

Bekende voorbeelden zijn de loslopende tandwielen van de 5e versnelling van de BE3 bakken zoals die in de Xantia zitten, en meer recentelijk de DMF koppelingen van de DW10BTED zoals die in de PH2 zit.
Waag het niet om zo'n motor regelmatig naar de grens te belasten, en al helemaal niet om 'm te chippen.
De enige oplossing is dan om de koppeling van de DW10CTED te monteren, die kan dat wel aan.

En bij de AM6 gaan de vrijloopkoppelingen van de koppelomvormers met enige regelmaat kapot bij de 450Nm motoren, die slippen dan door. En daarmee werkt de koppelvergroting dan niet meer.

Hoezo veel extra marge?

Groet,
JW

Re: chiptunen

Geplaatst: 12 apr 2017 13:49
door Jooster
VW en Audi bedienen deels andere doelgroepen. Met als gevolg meer (chip)tuning bij VW en Audi dan bij PSA. En dus meer problemen bij VW en Audi.
Minder problemen bij PSA komt denk ik niet doordat de gebruikte technologie beter tegen (chip)tunen kan, maar omdat er domweg minder getuned wordt. Dan zijn er automatisch ook minder problemen.
Maar omdat je deze stap al genomen hebt, zal vanaf nu niet de ontwerpspecificaties maar je rechter voet bepalen hoelang de versnellingsbak/koppeling het zullen uithouden.... ;)