jij weet het netjes te verwoorden.Ploffie schreef:Jij hebt een boel woorden nodig om tot de laatste regel te komen.
Mij collega's hebben minder flatteerde bijnaampjes voor mij
jij weet het netjes te verwoorden.Ploffie schreef:Jij hebt een boel woorden nodig om tot de laatste regel te komen.

Mag je dan die groene dopjes er nog opdoen??Ploffie schreef:Kan gewoon lucht bij hoor.

Dat dacht ik toch ook.....Klaverblaadje schreef:Die groene dopjes zijn van jou, die heb je betaald en die mag je er gerust op doen hoor.
Maar ook wel gele of rode of blauwe.

Ik kan je berekening even niet volgen.Giessenburger schreef: En een flink naschrift:
De opmerking dat een band gevuld met Xenon veel zwaarder zou zijn, is de moeite waard om even uit te rekenen. Kijk maar even mee:Vullen met 100% stikstof zal de massa van het geheel niet noemenswaardig veranderen. Xenon doet dat wel, maar aangezien het een gas is, heeft het niet of nauwelijks traagheid en daarom zal je dat denk ik niet merken.
- Bandenmaat 205/65 R15 geeft een velgdiameter van 15 inch, dat is 38,1 cm.
- De wang van de band is 65% van 205mm, dus 13,3 cm. Het hele wiel is daarmee te zien als een cilinder met een diameter van 38,1+13,3+13,3=64,7 cm, en een hoogte van 20,5 cm.
- Zo'n cilinder heeft een inhoud van 2*pi*(r^2)*h=135 liter.
- Daarvan wordt 47 liter ingenomen door de velg.
- In de band zit dus 135-47=88 liter gas.
- Als je uitgaat van een 80/20 mengsel van stikstof en zuurstof, is dat 141 gram lucht.
- Als je uitgaat van 100% stikstof, is dat 137 gram.
- Als je uitgaat van 100% xenon, is dat 1284 gram.