
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie

Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Ik weet alleen dat de velgen die eerst compleet onder de witte zooi zaten na een winterseizoen....na de bovenstaande behandeling veel makkelijker los kwamen.

C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Als starter van dit probleem denk ik dat ik moet melden dat mijn wielen vast zaten omdat deze naar ik denk 4 en een half jaar Niet los zijn geweest. Logisch dat het allemaal wat vast vreet. Nu er twee keer per jaar een bandenwissel plaats gaat vinden zal het allemaal wel loslopen met het probleem van het vastvreten. De voorwielen waar inmiddels al nieuwere banden opzaten waren gewoon makkelijk los te nemen. Dus of je nou wel of niet wat vet er tussen doet, na een half jaar zal de boel niet zo vast zitten als na de eerste vier en een half jaar. Ben zelf geneigd niet zoveel waarde te hechten aan rotatieweerstand omdat de wielbouten door de conische vorm de boel wel op hun plaats houden. Maar dat is mijn onderbuikgevoel dat niet wetenschappelijk onderbouwd is. Dat geef ik graag voor een betere onderbouwing.
Hartelijke groet, Cieterman

Hartelijke groet, Cieterman


NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Even een heel kort door de bocht rekensommetje....
Bij een stevige remactie komt er op de voorwielen van de C5 een gewicht van meer dan een ton, dat is meer dan 500 kg per wiel.
De omtrek van het voorwiel is zo'n 2 meter, dat geeft een straal van ca 320 mm.
De steekcirkel van de bouten is 108 mm > straal is 54 mm
Die remkracht geeft dan een belasting van 3000 kg op de bouten, dat is 750 kg per bout als het netjes verdeeld wordt. Die kracht moet opgebracht worden door de wrijving tussen het aanligvlak van de velg op de flens, en da's een heleboel.
Als daarbij de wrijvingscoëfficiënt dan verminderd wordt, wordt dat nog lastiger.
In dit sommetje ga ik even uit van een "nette remkracht", in werkelijkheid is die veel hoger omdat er dynamische krachten optreden als je "slick-stick" remt met ABS.
Groet,
JW
Bij een stevige remactie komt er op de voorwielen van de C5 een gewicht van meer dan een ton, dat is meer dan 500 kg per wiel.
De omtrek van het voorwiel is zo'n 2 meter, dat geeft een straal van ca 320 mm.
De steekcirkel van de bouten is 108 mm > straal is 54 mm
Die remkracht geeft dan een belasting van 3000 kg op de bouten, dat is 750 kg per bout als het netjes verdeeld wordt. Die kracht moet opgebracht worden door de wrijving tussen het aanligvlak van de velg op de flens, en da's een heleboel.
Als daarbij de wrijvingscoëfficiënt dan verminderd wordt, wordt dat nog lastiger.
In dit sommetje ga ik even uit van een "nette remkracht", in werkelijkheid is die veel hoger omdat er dynamische krachten optreden als je "slick-stick" remt met ABS.
Groet,
JW
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Beste mensen. Ik ben blij met onze negen lichte plaat alu velgen die met de conische bouten goed vast zitten en samen met de iconische niet zware Grenade (Xantia) doppen het gehele jaar de show stelen.
Groet, Jan
Groet, Jan

Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.

20 april 2019 afscheid genomen van de C5.

C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Bedankt JW voor je uiteenzettingen. Ik geniet vaak van de deskundige inbreng van veel forumleden. Zet mij ook aan het denken. Ik ben er van overtuigd dat er flink wat krachten spelen. Niet teveel smeren dus. Elke wrijving om die krachten op te nemen is welkom. Verder zal de afschuifweerstand van de bouten de rest moeten doen. Proefondervindelijk lukt dat aardig denk ik. Ik heb tenminste nog nooit een wiel verloren ondanks een enkele noodremming. Dat anderen wel eens een andere ervaring hebben en een wiel voor zich uit zien gaan wijt ik dan maar aan los zittende bouten of wielmoeren. Ik ben dus meer geneigd JW het voordeel van de twijfel te geven. Niet smeren dus maar zo nu en dan eens losnemen.
Groeten, Cieterman

Groeten, Cieterman


NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Wel licht smeren op die centrering op de naaf, dáár gaat 'ie vastzitten na verloop van tijd.
Maar niet op de aanligvlakken van de velg op de naaf/schijf.
Ook niet bij de stalen/plaatalu wielen
Dat zou mijn advies zijn.......
Overigens dat geldt ook voor de montage van de remschijven.
Wél lichtjes invetten rond de centrale boring, maar niet op het aanligvlak aan de binnenkant op de naaf.
Dat speelt bij de aandrijving op de voorwielen, achter veel minder.
Groet,
JW
Maar niet op de aanligvlakken van de velg op de naaf/schijf.
Ook niet bij de stalen/plaatalu wielen

Dat zou mijn advies zijn.......
Overigens dat geldt ook voor de montage van de remschijven.
Wél lichtjes invetten rond de centrale boring, maar niet op het aanligvlak aan de binnenkant op de naaf.
Dat speelt bij de aandrijving op de voorwielen, achter veel minder.
Groet,
JW
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
100 % mee eens.
Fijn weekend allemaal gewenst, Jan

Fijn weekend allemaal gewenst, Jan

Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.

20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
@ JW de de drukpunten van de velg die tegen de remschijf komen , als de bouten juist aangedraaid zijn ,heeft dat ook geen invloed op de kracht op de bouten.
en kun je dat ook berekenen?
en kun je dat ook berekenen?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Het moment waarmee je de bouten vastzet bepaalt de druk op dat aanligvlak.
Als op dat aanligvlak de velg iets kan draaien tov de remschijf, ontstaat er niet alleen een afschuifkracht, maar ook een buigend moment op de bouten.
Dat buigend moment zal dan bij de plaat-stalen/alu velgen groter zijn dan bij de LM's omdat bij die plaatvelgen het aanligvlak op een andere plek ligt dan waar de bout in de velg zit.
Berekenen van al die krachten laat ik graag aan Breeze over, hij is gepokt en gemazeld in die materie
Groet,
JW
Als op dat aanligvlak de velg iets kan draaien tov de remschijf, ontstaat er niet alleen een afschuifkracht, maar ook een buigend moment op de bouten.
Dat buigend moment zal dan bij de plaat-stalen/alu velgen groter zijn dan bij de LM's omdat bij die plaatvelgen het aanligvlak op een andere plek ligt dan waar de bout in de velg zit.
Berekenen van al die krachten laat ik graag aan Breeze over, hij is gepokt en gemazeld in die materie

Groet,
JW
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
https://www.youtube.com/watch?v=yDylMTnsR7g" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
daarom wordt er de laatste tijd , zeker bij cilinderkop bouten aangeven de bouten op graden vast te zetten.
men gaat als volgt te werk eerst worden ze op kilos aangetrokken en nadien op graden
men gaat als volgt te werk eerst worden ze op kilos aangetrokken en nadien op graden
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Hmmm, jammergenoeg lag dat apparaat niet bij de krik en thuiskomer in mijn kofferbak... 
